• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Lidl (Silvercrest) vacuüm sealer

Floshtf

Diehard Prepper
Een vacuüm machine stond al geruime tijd op m'n preplijst. De voorraad etenswaren die ik nu heb wil ik in de toekomst gaan uitbreiden. Hoe hou je voedsel langer goed...vacuum en evt. in Mylar zakken + zuurstof absorber zakje.
Verder heb ik sinds kort de mogelijkheid om er veel meer op uit te trekken. Op hikes, overnachtingen waar dan ook , langer kamperen etc. Handig om de porties dan al afgewogen, droog bij je te hebben. Bijv. melkpoeder+brinta of portie nootjes insealen en klaar.
Ook komt er nog een voedseldroger waarbij ik porties voedsel kan drogen en in-sealen.

Nu er een vacuümmachine langskwam bij de Lidl voor 25e, de stap gezet. De concurrentie bied natuurlijk ook dit soort apparaten aan, maar een stukje duurder. Prima ding om te proberen. Kijken of ik het veel gebruik, handig is, en evt. een grotere investering waard.

Je kan alles wat droog is en weinig vocht bevat vacuüm trekken. Zolang er geen vocht in de machine komt gaat het goed. Wil je zakjes vocht ins-ealen, dan kom je bij de grotere vierkante apparaten uit van 800e en duurder. Je kan evt. wel soep invriezen en deze sealen met een standaard vacuüm machine. Ook is er optie om bij de wat nattere producten een stukje keukenpapier, aan de slurpkant van het zakje, te plaatsen.

In tegenstelling tot bovengenoemde dure vacuüm machines heb je bij deze een zakje nodig wat aan 1 kan bestaat uit geribbeld plastic. Dit om de lucht goed te kunnen zuigen. Deze rollen, waar je de zakjes van maakt zijn overigens bij de Lidl goedkoop. Bij een groothandel als de Sligro betaal je 2 a 3x zoveel voor het 'échte' merk Foodsaver.

De machine zelf...
Slurper1.JPG

Klein, lichtgewicht, wat kort snoer. 1=sealen, 2= stop, 3=slurpen+sealen.
sealer2.JPG

De rode gleuf is waar je open kant van je zakje in moet liggen. Hier wordt de lucht gezogen. De blauwe lijn is de seal verwarming. Hier maakt de machine de sluiting van het zakje.

Een test:
Gekozen voor een zakje nootjes (om op te warmen). Portie van 200gr.
Bij de Lidl machine zit geen ingebouwd mes om het zakje op maat te snijden. Na 1 kant geplakt te hebben, rol je de rol af en kies je de maat van je zakje. Dit moet wel altijd iets meer zijn. Je moet namelijk in de slurpgoot komen. Ook denkende dat als je het apparaat dicht klikt, dat het voedsel niet tussen het apparaat zit. 3 cm extra dus. Soms is het lastig inschatten hoe groot het zakje moet zijn, oefening baart kunst.
noten sealen.JPG

Op internet kom je ook mensen tegen die andere, gladde, zakjes proberen. Dit heb ik gelijk getest. Her afsluitbare zakjes van de action. Deze zijn echter aan beide kanten glad. Dus list toepassen. Eerst geprobeerd om de sluitstrip te gebruiken dwars in het zakje. Geen succes. Plakt niet dicht. Daarna twee reepjes ruw plastic van de echte slurpzakken. Yes....dat werkte. Echter na 20 min was het zakje niet meer vacuüm. Misschien een extra seal maken. Andere typen zakjes nog niet geprobeerd.
vier foto.JPG

In de vriezer ligt een portie hutspot en twee gesealde gehaktballen + een portie gehakt. Dit om te kijken hoe dat uitpakt. Is dat perse nodig? Gebruik ik dan duur seal plastic voor iets wat ik snel op eet...Voor nu wel, voor in de toekomst komt er een andere (energie veilige) vriesoplossing. Voedsel blijft langer vers bij in-sealen. Het is makkelijk meenemen op tripjes.
Persoonlijk vindt ik het prima apparaat.

Hij is overigens, terwijl ik dit schrijf, online te koop bij de Lidl voor 25 euro. De zakken kosten hier 5 euro per pak. Keuze uit 3 rollen van 20cm * 3 m -of- 2 rollen van 28 cm bij 3 m. Evt. ligt er nog wat in de winkels komende week.

Ik hoop dat ik die van mij morgen kan afhalen op het afhaalpunt :).
Stond ook op mijn lijstje, en n.a.v. jouw tip heb ik hem ook besteld.

Ja dat kan.
Rijst is makkelijk. Echter om het heel lang te bewaren is mylar en een zuurstof absorber aan te raden. Heb zelf alleen ervaring met gewone opslag. Wat ik op internet lees en zie blijft de rijst zeker beter bij vacuüm.
Bij meel moet je oppassen aangezien dit poederig is. Het moet niet in je machine komen. Je kan het in een papierenzakje doen en dan in de slurpzak of een keukenpapiertje tussen het meel en de machine doen.
Over de houdbaarheid? Ieder geval hoe vetter je meel (klinkt gek) of als er granen in zitten...die zorgen voor een snelle bedederving.
Ben ook wel benieuwd naar de verlenging van de houdbaarheid bij (volkoren)meel.
Ik heb ook een paar keer gezien dat mensen de gesealde meel een paar dagen in de vriezer leggen. Vast om evt. beestjes om zeep te helpen.
Genoeg nog om uit te zoeken.

ik heb in 1998 rijst (gewoon nog in de oorspronkelijke verpakking) in gekregen mayonaise emmers gedaan en de rand afgeplakt met Ductape. Afgelopen jaar nog van de rijst gegeten en die was alsof-ie zo uit de winkel kwam. Zelf verpak ik mn rijst dus niet in Mylar of vacuum, zonde van je verpakkingsmateriaal! Meel en bloem, dat wordt oudbakken en rijst dan minder goed. Iemand op het forum heeft een test gedaan met 5 jaar oud meel (of 5 jaar over de datum?). Was in principe nog goed te gebruiken,maar je hebt blijkbaar wel meer water nodig om een soepel deeg te krijgen. Of dat anders zou zijn als je het vacuum verpakt weet ik niet.

Qua rijst deel ik die mening niet. Zelf x een zak rijst gehad die na drie jaar muf rook en tegen muf aan zat met eten. Andere zak had dit weer niet. Op internet vergelijking emmers gezien met verschillende datums (+10jr). Daar was ook een verschil te zien (en scheen) ook anders te proeven. Denk dat het aan ieder zelf is om het te proberen. Misschien heeft merk/type rijst ook nog invloed. Maar net wat je zelf prettig vind qua gevoel over je voorraad.

Terug
Bovenaan