• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

rokende Valor..

Mayo

Last (wo)man standing
hi allemaal,

afgelopen weekend een leuke Valor op de kop kunnen tikken :p
Ik had deze week niet eerder tijd om 'm op te starten, maar vanmiddag had ik het koud en dacht waarom niet?
Nadat ik 'm aangestoken had heb ik 't even aangekeken en ben daarna de keuken ingedoken om voort 't eten te zorgen. Toen ik na 'n half uurtje de kamer weer inkwam stond 't blauw... :mad:

Waar kan het aan liggen, de pit of de brandstof, denk ik?
De Valor werd geleverd met een halve tank brandstof, ik weet dus niet exact wat er in zit o_O
Jullie hebben hier veel meer verstand van dan ik, dus ik hoor graag jullie mening!
:thnx:

Mayo

Ik heb er ook niet perse veel verstand van maar ik zou beginnen met de brandstof te vervangen voor nieuwe.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Zo dat is een zware les.
Hopenlijk geen roetschade.

Eigenlijk mag je petroleum dingen niet onbeheerd gebruiken.
Dat geld voor een lamp en een kachel.
A) vervang altijd pit en brandstof bij een 2e hands toestel. Je wete nooit wat voor brandstof er in zit. En die dus ook in de pit zit.
B) maak alles goed schoon en vergewis je van een goede werking.
C) alle branders warmen op. Dus wordt de petroleum ook warmer en gaat makkelijker stromen > "beter" branden, hogere vlam etc.
D) controleer vlambeeld. Pas pit evt. aan. Recht maken.
E) controleer vlamkleur geel of blauw. Hoort kleur bij type kachel/brander ?

GEBRUIK DIT SOORT APPARATEN ALLEEN IN RUIMTES VOORZIEN VAN ROOK- EN CO MELDERS EN VOLDOENDE VENTILATIE!

Zo'n kachel moet even opstarten, alles gaat langzaam warm worden en de vlam groter. Dus de eerste minuten kan je niet eens weggaan, overigens zeker niet bij een onbekende kachel. Het lijkt mij slim om juist een aantal keer te observeren en te spelen met dat ding zodat je weet wat je doet en weet wat de kachel doet.

Met opstarten zet je dat ding voluit aan. En gaande weg, ongeveer als er walmen beginnen te ontstaan vanwege wapperende vlammen, dan draai je het een beetje terug, net tot je tevreden bent.

Dus om nu direct lont en olie te vervangen lijkt me nog niet nodig. Het is wel slim om even de oneffenheden aan de lont en het brandertorentje te controleren. Er hoort een soort dakje op de lont te zitten, zonder dat dakje krijg je ook vette rook pluimen, deze:

o_107offmejp-img450x600-1446308334cekt4w25390.jpg

Dus om nu direct lont en olie te vervangen lijkt me nog niet nodig.

Dus als iemand er diesel of olie of benzine in gedaan heeft maakt dat niet uit ?
Ook niet dat er water (condens) in zit ?
Of dat die meuk dan in je pit zit ?

Het feit DAT er rest brandstof in zit geeft al aan dat de verkoper geen voorstander was van goed onderhoud.
Dit concluderend aan het feit dat het kachelseizoen nog niet echt begonnen is.

Ja natuurlijk is het slim om brandstof te vervangen voordat je aansteekt, dat zou ik ook doen. Maar dat nu direct is al overgeslagen gezien de actie en ervaring. Maar je hebt gelijk, je benoemd goede punten, daar kom ik niet aan.

... afgaan de op wat er al gebeurd en ervaren is, daarop was mijn bijdrage gebaseerd: direct weglopen van een brandende kachel die je niet kent, en te laat ontdekken dat er rook is ontstaan...

Misschien kan je mij en Mayo uitleggen wanneer het kachelseizoen er is? ... dat seizoen is bij mij immers 12 maanden lang, ik ben niet goed van onderhoud volgens de 'regels' namelijk, vanwege mijn eigen prepperregel: altijd volle tank en soms controle op vocht en bacteriën.

Kachelseizoen: nou als de R in de maand zit ? Dus wanneer je normaal gesproken (tsja wat is dat) de kachel voor verwarming niet aan doet.
Goed onderhoud: niet gebruiken > brandstof er uit ?

de brandstof is helder (voor zover ik kan zien) en ruikt naar petroleum, dus ik heb er niet aan gedacht om het meteen te vervangen. Waarom zou iemand er ten slotte brandstof in doen die niet geschikt is? :fluit:
Nadat ik de kachel aangestoken had heb ik de vlam in de gaten gehouden en aangezien hij rustig brandde heb ik m laag gedraaid en vond ik het niet zo'n probleem de kamer uit te gaan naar de keuken. Dat is ten slotte niet het andere eind van de wereld (bij mij ten minste niet :cool: ).Natuurlijk doe ik alles uit als ik de deur uit ga, maar wat kan er gebeuren met een stabiele kachel waarvan de lont laag gedraaid is? Behalve dan dat hij walmt zonder dat je dat meteen in de gaten hebt.. :lol:
Afijn, weer wat wijzer geworden.
De kachel is compleet en ziet er goed onderhouden uit. Komt van iemand die hem gebruikte in zijn schuur als hij aan zijn auto en motor sleutelde.
Dit weekend zal ik de bandstof vervangen en 'm BUITEN nog een keer opstarten.

Dank voor jullie adviezen!

Laatst bewerkt:
Dit weekend zal ik de bandstof vervangen en 'm BUITEN nog een keer opstarten.
Dat zou ik nu ook weer niet doen ivm wind. Hte blijven ontwerpen voor binnen.

Waarom zou iemand er ten slotte brandstof in doen die niet geschikt is? :fluit:
ahum, ik ken hier zat preppers die er alles voor over hebben om aan goedkope petroleumachtige brandstof te komen.

haha, ja dat heb ik gelezen! :rolleyes:
De indruk die ik kreeg van de verkoper was er niet een van iemand die om gaat rijden voor petro van een paar cent goedkoper (duuuuuuur huis, mooie bijgebouwen en dure auto's!), maar je weet nooit.
Ik heb genoeg goeie brandstof staan om t te vervangen.

Nog niet zo heel lang geleden heb ik een winter zonder combi-ketel gezeten en heb ik 3 maanden alleen verwarmd met een petroleumkachel.
Weliswaar geen ouwetje zoals mijn Valor (een DTN Brasil), maar ik heb daar toen nooit problemen mee gehad.
Stom dat je er dan van uitgaat dat een andere kachel dat ook niet zal doen..
Nou ja,gelukkig is alles goed afgelopen: zodra ik de tuindeur iets verder openzetten trok de walm snel weg.

De "wollige"warmte van een petro. kachel heerlijk ! Okee aansteken beetje roet en met uitgaan.
Zorg dat vlam niet te hoog is, blauwe vlam in begin is goed en oranje gloed later betekend dat alles heet is. Opstaande lont van 5 mm is genoeg, lager mits heet is uitstekend.
Als de lont aan de bovenkant zwart, hard en glasachtig is ...ros er even een staalborsteltje over heen het bevorderd het branden op juiste manier.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Mijn valor is 'uit logeren' bij iemand die er meer verstand van heeft dan ik :D
Buiten was inderdaad steeds te veel wind .

Terug
Bovenaan