• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rubber

Roel

Mankinds only hope
Tja, ik wil de boel niet opstoken, maar men heeft het de hele tijd over de "plastic soep" Niet leuk, maar zolang je het nog kan opruimen via de groter delen... mwa, gaat goed komen... Mor or less...:(
Maar wie heeft het eigenlijk over al het rubber dat dagelijks in mooie fijne hoeveelheden van onze banden en remschijven af gaat? Daar hoor ik nooit iemand over, ook geen greenpeace of wie dan ook. Ook elektrische auto's hebben remblokken net als iedere andere auto... Naast de grote autowegen moet toch inmiddels een hoeveelheid rubber en andere troep liggen die je je niet eens kan voorstellen. Je ziet het niet, maar de akkers naast b.v. de A7 moeten toch inmiddels tonnen en tonnen autoband en remschijf bevatten....?
Of heb ik iets niet helemaal door...?
 
Tja, ik wil de boel niet opstoken, maar men heeft het de hele tijd over de "plastic soep" Niet leuk, maar zolang je het nog kan opruimen via de groter delen... mwa, gaat goed komen... Mor or less...:(
Maar wie heeft het eigenlijk over al het rubber dat dagelijks in mooie fijne hoeveelheden van onze banden en remschijven af gaat? Daar hoor ik nooit iemand over, ook geen greenpeace of wie dan ook. Ook elektrische auto's hebben remblokken net als iedere andere auto... Naast de grote autowegen moet toch inmiddels een hoeveelheid rubber en andere troep liggen die je je niet eens kan voorstellen. Je ziet het niet, maar de akkers naast b.v. de A7 moeten toch inmiddels tonnen en tonnen autoband en remschijf bevatten....?
Of heb ik iets niet helemaal door...?

Tja ik heb er ook geen verstand van maar ik denk aan een aantal zaken (ideeën dus geen empirisch bewezen feiten):.

-er wordt wel over vervuiling door remmen gesproken maar dan meer over de fijnstof die ervan afkomt, de context is dan vaker eerder medisch dan milieutechnisch.
-de vervuiling langs snelwegen is voornamelijk in de directe omgeving van zo'n weg en dat maakt het min of meer beheersbaar en de gevolgen zijn door planning beperkt te houden en wellicht periodiek op te ruimen.
-wanneer de elektrische auto eenmaal overheerst en remmen en banden nog hun voornaamste vervuilende aspecten zijn kun je er op vertrouwen dat Greenpeace aan de bel trekt en...
-...relatief gezien is de vervuiling die je noemt beperkt en zijn er veel grotere milieuvraagstukken waar veel grotere winst op te behalen valt.

Je hebt dus wel gelijk, maar er zijn grotere prioriteiten wanneer het op het milieu aankomt.
 
Remschijven zit geen rubber in, dat wordt fijnstof. End aar zijn discussies zat over.
Rubber op de weg blijft daar vaak (remstrepen), en wordt met weg opbreking, niet asfaltering verwijderd.
Zoab slibt vol en moet dan gereinigd worden.
 
Vergeet niet alle metalen die van binnen uit de auto mee komen. Zoals in dit filmpje te zien vegen ze fijnstof e.d. op van de snelweg. Daar komt een klompje lood uit.

Als dit alleen al aan de kant van een stukje snelweg ligt, vraag je dan maar af wat er allemaal in de lucht is gekomen...

Video van Cody's Lab:




Grtz,

Zoom
 
Tja en dan vraag ik me af...... Al die wegwerkers, die daar hun geld staan te verdienen, zonder mondkapjes of beschermers...... Die moeten daar toch ook last van hebben. Kan me haast niet voorstellen dat dit geen gevolgen heeft. Ben daar best benieuwd naar.....
 
In een filmpje van autoweek klokje rond is een tesla met meer dan 200k op de teller met nog steeds zijn eerste rem schijven en pas een 2de set rem blokken en die zijn nog niet versleten.
Dus er is wel voorruit gang kwa vervuiling van de remmen door het remmen op de elektromotor.

 
Op de snelweg zal relatief niet veel rubber en (vroeger asbest) remvoering rommel liggen.
Want daar versnel en rem je niet veel.

Wel worden daar de catalisatoren(fijnstof) geleegd.
Dus het bermgras is niet bruikbaar als voer en de troep die er ligt wordt voor een groot deel achter gelaten of uit auto’s geworpen.

(Remmen op de snelweg - liever niet
Optrekken op de snelweg - alleen bij fileee. En die heb ik liever niet :D )
 
@Roel, ook Jessias Klaver rijdt gewoon een vette BMW.

We leven dus vervuilen allemaal alleen de mate waarin verschilt enigszins. Het milieu ontlasten kan alleen als ieder land meedoet. De landen die vinden niet mee te hoeven doen zul je dan moeten boycotten.

Hoe luxer we willen leven des te vervuilender we worden. Iemand uit een Afrikaans land vervuild een stuk minder dan ona westerlingen, maar komt die hiernaartoe dan wil hij ook de luxe die wij genieten.
 
Tja, ik wil de boel niet opstoken, maar men heeft het de hele tijd over de "plastic soep" Niet leuk, maar zolang je het nog kan opruimen via de groter delen... mwa, gaat goed komen... Mor or less...:(
Maar wie heeft het eigenlijk over al het rubber dat dagelijks in mooie fijne hoeveelheden van onze banden en remschijven af gaat? Daar hoor ik nooit iemand over, ook geen greenpeace of wie dan ook. Ook elektrische auto's hebben remblokken net als iedere andere auto... Naast de grote autowegen moet toch inmiddels een hoeveelheid rubber en andere troep liggen die je je niet eens kan voorstellen. Je ziet het niet, maar de akkers naast b.v. de A7 moeten toch inmiddels tonnen en tonnen autoband en remschijf bevatten....?
Of heb ik iets niet helemaal door...?

Als het gaat over vervuiling van auto's, anders dan de uitlaatgassen, dan gaat het voornamelijk over fijnstof. Waarom is hierboven al gemeld: in remschijven zit geen rubber. Wel heb je de slijtage van alle bewegende delen (dus ook de remsystemen), wat dus resulteert in fijnstof. Je vraagt waarom je daar niemand over hoort, ook greenpeace niet.
Als ik googel op "greenpeace fijnstof" levert dat ongeveer 22.000 resultaten op. "WHO fijnstof" ruim 86.000. En speciaal voor Harry "groenlinks fijnstof": ruim 100.000.

En om nog even terug te komen op de plastic soep, dat gaat nu al over zo'n 100 miljoen TON aan afval. Nou is dat al nauwelijks te overzien veel, maar als we doorgaan zoals we nu bezig zijn zal dat, alleen maar meer worden. Komt nog bij dat het grootste probleem van de plastic soep juist niet de grote delen zijn, die theoretisch gezien inderdaad opgeruimd kunnen worden, maar juist de microscopisch kleine deeltjes van het plastic dat uit elkaar valt.
En weet je, zo kan je met tig onderdelen van onze maatschappij de vraag stellen waarom er niet meer aandacht voor is voor de desastreuze gevolgen daarvan voor het milieu. Wat dacht je bijvoorbeeld van anticonceptie: vrouwen slikken de pil, piesen die hormonen uit, de hormonen kunnen er niet uitgefilterd worden in waterzuiveringsinstallaties, dat water komt weer in de waterkringloop terecht en daarmee dus ook de onvruchtbaar makende hormonen. Ik noem zo maar even wat, maar zoals gezegd kunnen er zo enorm veel dingen genoemd worden.

Wat mij betreft is het dus niet de vraag waarom er wel aandacht is voor plastic soep en niet voor andere problemen, maar is de vraag waarom we zo'n ongelofelijke tyfuszooi blijven maken van onze leefomgeving.
 
Laatst bewerkt:
Nou om een idee te geven: bij de plastic soep: het idee was dat mensen hun troep gewoon opruimen, dus plastic zou niet in het milieu terecht komen......
 
Plastic zou verboden moeten worden als verpakkingsmateriaal. Dat belandt namelijk als eerste in het milieu.

Verder zou een kleine toeslag op plastic producten, die dan ook volledig gebruikt wordt voor het opruimen van plastic, een oplossing kunnen zijn.

Gelukkig zijn er wat bedrijven die werken aan een steeds betere oplossing voor het verwerken en hergebruiken van plastic producten.

Er is altijd licht aan het einde van de tunnel, alleen kan de tunnel wat lang zijn.
 
Tja, ik wil de boel niet opstoken, maar men heeft het de hele tijd over de "plastic soep" Niet leuk, maar zolang je het nog kan opruimen via de groter delen... mwa, gaat goed komen... Mor or less...:(
Maar wie heeft het eigenlijk over al het rubber dat dagelijks in mooie fijne hoeveelheden van onze banden en remschijven af gaat? Daar hoor ik nooit iemand over, ook geen greenpeace of wie dan ook. Ook elektrische auto's hebben remblokken net als iedere andere auto... Naast de grote autowegen moet toch inmiddels een hoeveelheid rubber en andere troep liggen die je je niet eens kan voorstellen. Je ziet het niet, maar de akkers naast b.v. de A7 moeten toch inmiddels tonnen en tonnen autoband en remschijf bevatten....?
Of heb ik iets niet helemaal door...?

Volgens een Noors onderzoek is bandenafval, zeker na de winter een van de grootste veroorzakers van fijnstof in de lucht en microplastics. Kijk maar eens naar de hoeveelheid stof er uit sneeuw komt zodra het gaat dooien...

Bildekk.JPG%20%28fullscreen%29.jpg
 
Ik denk dat het banden afval hier in NL erg onderschat word. Al is er in 2016 al eens een artikel in het AD/Trouw geweest dat autobanden een groot milieu gevaar is. Onderzoek van Duits/Noorse afkomst.

In Duitsland was mij het ook al opgevallen dat het sneeuw langs de wegen zo goor was. Niet alleen uitlaatgassen zijn hier verantwoordelijk voor ook slijtage van bewegende delen van auto's en olie (andere vloeistoffen) wat met dooiwater opspat.

Het is niet voor niets dat autobanden niet meer in speeltuinen mogen en negatief advies heeft om er groente en kruiden in te kweken. Wegens de aanwezige PAK's en zware metalen en kankerverwekkende stoffen.

En dan te bedenken dat er mensen zijn die van dit materiaal huizen bouwen. Ben je lekker omringt door zware metalen, PAK's en kankerverwekkende stoffen die dan ook nog eens de grond in sijpelen.
 
Ik denk dat het banden afval hier in NL erg onderschat word. Al is er in 2016 al eens een artikel in het AD/Trouw geweest dat autobanden een groot milieu gevaar is. Onderzoek van Duits/Noorse afkomst.

In Duitsland was mij het ook al opgevallen dat het sneeuw langs de wegen zo goor was. Niet alleen uitlaatgassen zijn hier verantwoordelijk voor ook slijtage van bewegende delen van auto's en olie (andere vloeistoffen) wat met dooiwater opspat.

Het is niet voor niets dat autobanden niet meer in speeltuinen mogen en negatief advies heeft om er groente en kruiden in te kweken. Wegens de aanwezige PAK's en zware metalen en kankerverwekkende stoffen.

En dan te bedenken dat er mensen zijn die van dit materiaal huizen bouwen. Ben je lekker omringt door zware metalen, PAK's en kankerverwekkende stoffen die dan ook nog eens de grond in sijpelen.
Zou je er dan nog een waterpomp naast zetten wordt het helemaal een mooi verhaal... Want die rotzooi komt natuurlijk ook in het grondwater.

Vraag me af of er alternatieven zijn voor een rubberen band?

Grtz,

Zoom
 
Laatst bewerkt:
Van een gemiddeld loopvlak mag je ongeveer drie kilo verwachten in nieuwstaat (8 mm) keer vier is dus twaalf kg.
Tot dat dat tot pak hem beet 2 mm is afgenomen mag je er vanuit gaan dat er inmiddels een kilootje of 2 a 3 in de berm ligt.
Keer zoveel miljoen auto's die dagelijks op de weg zijn...8.4 miljoen op dit moment. Per jaar dus...
Oeps..ik was bijna de ong. 140.000 vrachtwagens vergeten...
Ik zou dit geen verwaarloosbaar probleem durven noemen...
En dat gaat al vele jaren zo....
Maar je hoort er amper iemand over...
 
Van een gemiddeld loopvlak mag je ongeveer drie kilo verwachten in nieuwstaat (8 mm) keer vier is dus twaalf kg.
Tot dat dat tot pak hem beet 2 mm is afgenomen mag je er vanuit gaan dat er inmiddels een kilootje of 2 a 3 in de berm ligt.
Keer zoveel miljoen auto's die dagelijks op de weg zijn...8.4 miljoen op dit moment. Per jaar dus...
Ik zou dit geen verwaarloosbaar probleem durven noemen...
En dat gaat al vele jaren zo....
Maar je hoort er amper iemand over...
Mooi initiatief dit, maar ook ik had er inderdaad nooit wat van gehoord...

https://www.ad.nl/auto/dit-is-de-autoband-van-de-toekomst~a644588e/

Grtz,

Zoom
 
Terug
Bovenaan