@hans013 Catalyt kachels op wasbenzine hebben het nadeel dat ze schadelijke stoffen uitstoten. Benzine en benzine achtigen stook je liever niet binnen is mijn mening. In tenten doen sommigen het wel echter en het levert op vele fora altijd discussies op over veiligheid.
Petroleum en gas zijn redelijk veilig, bij goede verbranding geen problemen met giftige gassen, een tent ventileert dermate dat je ook weinig kans hebt op koolstofmonooxide. Daar moet je altijd rekening mee houden als je met iets van vuur binnen bezig bent.
Hout kan ook maar is best een gesleep met kilo's brandstof.
Kleine petroleumkachel vergt klein beetje aandacht en kennis, maar vind ik persoonlijk het fijnst en minste gewicht aan brandstof. De meeste branden zo'n vier uur op een liter en geven 2,5 kW warmte en at is best veel. De Foetsie Tonysun is nieuw voordelig, maar moet wel rondom vrij staan, hij straalt naar alle kanten. Hier een link, wellicht elder goedkoper:
https://www.nauticgear.nl/bootacces...leumkachel-kopen/petroleumkachel-tonysun.html
Zibro's/Qlima's zijn de meest gangbare petroleumkachels, maar een stuk duurder. Geen laser (met sproeier) nemen, gaat een tijd goed met de goede brandstof, maar is kwetsbaar en duur om te vervangen.
Ik heb er een paar van andere merken, uit de kringloop voor weinig. Lont/pit vervangen is wel iets wat je goed moet doen en zo'n pit kost meestal goed 20 euro, zonder verzending. Maar als je hem alleen op vakantie gebruikt gaat dan wel wat jaren mee, mits je de kachel leeg maakt voor het opbergen. Petroleum trekt vocht aan.
Gaskacheltjes heb je in alle maten die je maar wilt. Campingwinkels hebben die bijna standaard. Kwestie van gangbare gastank uitzoeken, vermogen/formaat. Gaskachels produceren wel wat meer vocht tijdens verbranding, dat is geen pre natuurlijk.
Ik zou hem niet in je slaapcabine zetten, al helemaal niet als je slaapt. Daar heb je prima slaapzakken voor en vergeet een goed isolerende mat niet. Zet je een kachel in de voortent wordt alsnog alles wel lekker warm. Zeker met 2,5 kW gaat dat nog wel aardig snel ook. In een kleine tent, een compact tweeslapertje (tipi model) werd het al warm met een petroleumstelletje, maar daar lijkt jouw tent veel te groot voor.