F
frans81
Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik merk dat ik de laatste tijd onbewust naar snelkookpannen( tjes ) jaag . Vooral bij kringloop .
Wel ga ik voor de rvs versies en laat de bekraste Aluminium meuk liggen .
Ik heb er nu 3 in rvs en 1 nieuwe Hongaarse 2 liter aluminium met ook zo'n deksel( ovaal ) dat je in de pan kantelt en met hevel strak trekt .
Twee ervan zijn van hetzelfde principe .
Zwaar deksel met soort van bajonet sluiting .
Mijn één na laatste aanwinst was een flinke Tefal Maitre rvs pan .
De vandaag bemachtigde was ietsje kleiner en een heel ander ontwerp .
Zeer dun rvs flexibel deksel dat je geheel in de pan steekt en uiteindelijk door spanhevel strak trekt aan de binnenzijde van de pan .
Alle ventielen voor veiligheid aanwezig en werkend .
Deze laatste pan is van het merk Lagostina - Thermoplan made in Italy .
Ben nu dus van plan om effectief met dit pannen model dagelijks aan de slag te gaan .
Er mee leren omgaan lijkt mij een van de belangrijkste dingen .
Vooral het niet teveel kookvocht ( Water ) doseren .
Ik ga er vanuit dat meerdere mensen ( Preppers ) een vorm van nut ziet in deze pannen soort .
Ik heb al mensen gezien bij scouting oa die ze gebruikten op houtvuur / kampvuur / openvuur .
Moet wel een geschikt model zijn ivm wegbranden van je handvaten .
Nu al tijdens koken zet ik vaak het vuur al uit voordat het gaar is . Laat het na garen in eigen vocht .
Vroeger en nu waren / zijn er mensen die de oude en vertrouwde gaarkist gebruike(n)ten . Hen die dat nu nog doen zijn dus bekend met de simpele werking van opgesloten/geisoleerde hitte . Isoleren van de warmte en er gebruik van maken zonder dat er nog een vlammetje aan te pas komt .
Dat kan dus ook met een snelkookpan .
Wel ga ik voor de rvs versies en laat de bekraste Aluminium meuk liggen .
Ik heb er nu 3 in rvs en 1 nieuwe Hongaarse 2 liter aluminium met ook zo'n deksel( ovaal ) dat je in de pan kantelt en met hevel strak trekt .
Twee ervan zijn van hetzelfde principe .
Zwaar deksel met soort van bajonet sluiting .
Mijn één na laatste aanwinst was een flinke Tefal Maitre rvs pan .
De vandaag bemachtigde was ietsje kleiner en een heel ander ontwerp .
Zeer dun rvs flexibel deksel dat je geheel in de pan steekt en uiteindelijk door spanhevel strak trekt aan de binnenzijde van de pan .
Alle ventielen voor veiligheid aanwezig en werkend .
Deze laatste pan is van het merk Lagostina - Thermoplan made in Italy .
Ben nu dus van plan om effectief met dit pannen model dagelijks aan de slag te gaan .
Er mee leren omgaan lijkt mij een van de belangrijkste dingen .
Vooral het niet teveel kookvocht ( Water ) doseren .
Ik ga er vanuit dat meerdere mensen ( Preppers ) een vorm van nut ziet in deze pannen soort .
Ik heb al mensen gezien bij scouting oa die ze gebruikten op houtvuur / kampvuur / openvuur .
Moet wel een geschikt model zijn ivm wegbranden van je handvaten .
Nu al tijdens koken zet ik vaak het vuur al uit voordat het gaar is . Laat het na garen in eigen vocht .
Vroeger en nu waren / zijn er mensen die de oude en vertrouwde gaarkist gebruike(n)ten . Hen die dat nu nog doen zijn dus bekend met de simpele werking van opgesloten/geisoleerde hitte . Isoleren van de warmte en er gebruik van maken zonder dat er nog een vlammetje aan te pas komt .
Dat kan dus ook met een snelkookpan .