• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Survival gear, signaal kleuren of juist olive/tactical.

pjotr78

Diehard Prepper
De grote vraag als het gaat om survival gear, kies je voor de ( onder andere) militaire uitrusting, bedoeld om zo min mogelijk op te vallen, dus in camo/olive/tactical black etc. of juist voor de uitrusting bedoeld om je zichtbar te maken, dus met reflectie en in signaal kleuren. (Daarnaast is er natuurlijk vaak genoeg ook een middenweg)

Doel van dit topic is om beeld te krijgen van de verschillende afwegingen die mensen maken zodat toekomstige preppers dit kunnen meenemen bij hun keuze voor bepaalde producten. Er is geen juiste of verkeerde keuze, het hangt allemaal van je eigen gebruiksdoel en afwegingen af.

Leuk om aan te geven welke items je zelf in een specifieke kleur gekozen hebt, en waarom.

Ik ben benieuwd naar de gemaakte keuzes.
GreetZ,
Pjotr78

Voor mij persoonlijk is het zo dat ik voor bepaalde zaken zeker kies voor de signaal kleur, dit omdat ik er van uit ga dat ik die alleen in ECHTE NOOD GEVALLEN zal gebruiken, voorbeeld hiervan is de survival baghighlander-emergency-survival-bag-orange.jpg highlander-emergency-survival-bag-olive.png

Bij mij standaard in de (dag) rugzak bij een hike of tocht in de bergen. Gekozen voor de opvallende kleur zodat deze bij een eventuele noodsituatie beter zichtbaar is.

Verder heb ik de diverse basis items vaak ook in opvallende kleuren, dit zodat als je ze toch een keer in het donker in het gras of de bladerige bosgrond laat valen veel makkelijker kan terugvinden. Hierbij denk ik aan, aansteker, luciferkoker, mes, bahco laplander zaag etc. ik heb een nood zaklampje die altijd iets licht afgeeft en is oranje gekleurd voor beter vinden in zowel donker als overdag. Verder heb ik de nodige items voorzien van een langer of korter stukje oranje paracord voor beter terug vinden.

Dat ik daarnaast een deel ook in olijf groen/zwart heb is natuurlijk dubbel op. maar die versies gebruik ik veel minder.

Aan mijn groene rugzak heb ik bijvoorbeeld ook een oranje tac-marker hangen van Tasmanian tiger, en ik kan er zo'n reflecterende bovenarm band van defensie aan hangen voor terugvinden in het donker (werkt super)
GreetZ,
Pjotr78

Ik heb altijd knal oranje BIC-aanstekers. Die kun je ook op een bosgrond nog terug vinden als ze eens laat vallen. Verder zitten er een knaloranje hesje en een signaalspiegel in mijn uitrusting.

Alles tactical als ik de woeste natuur in ga maar neem altijd een knaloranje regenhoes mee voor noodgevallen
Alles sporty als ik in semibewoond gebied zit vanwege de uitstraling komt wat vriendelijker over dan me tactical set blending in werkt redelijk goed

Rugzak donkerblauw, dat blend nog redelijk in de menigte.
Paracord in urban camo, hybridlight in knalgeel zodat ik hem beter kan vinden. De rest van m'n gear heeft geen specifieke kleur.

Over het algemeen ga ik voor onopvallende kleuren; groen, grijs, zwart, bruin etc. Camo eigenlijk alleen voor een paar broeken en bivakzak. Ik zie het namelijk zo. Als ik gezien wil worden, heb ik aan een oranje pet of een oranje regenhoes genoeg. Echter, als je ongezien wilt blijven, moet je eigenlijk alles in donkere kleuren nemen. Ik heb dus een aantal fel oranje dingen in mijn BOB die ik als dat nodig is kan gebruiken om gevonden te worden. Daarbij vind ik ook nog dat ik in Nederland bijna nooit zo'n oranje ding nodig zal hebben, aangezien ik mezelf sowieso wel een tijdje red. Puur een mening uiteraard

De meeste van mijn spullen worden dagelijks gebruikt bij jacht en visvangst. Dus kleding is wel groen maar zelden camo. Ik heb ook camo kleding met een Orange tint. Om onopvallend gezien te worden . Een mens ziet jou maar een dier zoals hert ree of wild zwijn niet omdat die kleuren blind zijn.
Verder heb ik voor mijn kleine rugzak een camo regen hoes . Maar ook een gele . ( omdat ik vlaming ben eens niet een orange ). Ik heb dan ook andere dingen dubbel maar de een opvallen en de onopvallend . Vb. Ik heb een mora mes in groene schede en groene hecht maar ik heb het zelfde mes dus ook een mora in het geel .
ik heb een fire box in een zwart doosje maar ook een in een rood doosje en sinds kort een in een lederen zak om aan mijn broeks riem te hangen. En zo zijn er nog veel meer .

5.11 tactical heeft een nieuwe kleur "grey". Aangezien ik me bezig houd met urban ga ik me daar is even in verdiepen

Op sommige dagen val je in nl in het oranje minder op dan in groen :fluit:

oranjegekte.jpg

never never never (alleen maar ) signaalkleuren in een survival situatie, er zullen momenten zijn dat je in het belang van een survival situatie juist niet op wilt vallen. natuurlijk is het handig wel signaal kleur op de man te hebben :) camo is weer het andere uiterste dus ik zal zelf voor grijs / zwart / olive egaal gaan.

al is dit ook een leuke optie :) (klik hier ;) )

Ik zou zeggen kleding en tas gedekte kleur en alle belangrijke dingen een kleurtje. Ik heb zelf vorige week mijn camo tasje met kookspullen verloren savonds uit de auto. Ik zag niks op de grond liggen maar nu wel al mijn titanium kook gear kwijt. Ga overstappen op opvallende tasjes en gele tape voor alles wat ik niet tactisch zou gebruiken.

Moet er niet aan denken dat dit tijdens SHTF uit met GHB verdwijnt.

Ik zou zeggen kleding en tas gedekte kleur en alle belangrijke dingen een kleurtje. Ik heb zelf vorige week mijn camo tasje met kookspullen verloren savonds uit de auto. Ik zag niks op de grond liggen maar nu wel al mijn titanium kook gear kwijt. Ga overstappen op opvallende tasjes en gele tape voor alles wat ik niet tactisch zou gebruiken.

das zonde, geen lampje bij je ?

das zonde, geen lampje bij je ?
Volgens mij een auto, daar zit toch ook licht in ?

Overigens een leuk thema: het idee dat survial, de hobby, sport, buiten spelen, activiteit kan uitmonden in een survial waar je dus juist wilt opvallen.
Je spullen opvallend verpakken is grappig maar meer voor jezelf dan om gevonden te worden. Wordt toch een uitdaging voor een SR club om je te vinden in de bergen op basis van je gele broodtrommeltje.

Je kan ook stellen : doe je het altijd heel stil of ga je fluiten om gezien te worden ?

Laatst bewerkt:
20160911_183501.jpg

20160911_183720.jpg

Ik heb voor signaal gekozen, d.w.z. ik heb er zelf signaal van gemaakt, enige reden is , dat mocht een situatie zich voordoen, ik geen seconde langer hoef te zoeken als noodzakelijk mocht ik het uit mijn vingers laten vallen, vooral omdat wat ik bij elkaar heb gezocht n.m.m. de puur essentiële zaken zijn waarvan ik het me niet kan permitteren om het te verliezen. De tape is van de Hema overigens, voor degenen die zoiets zoeken, je kan het zelfs in het donker redelijk zien zonder externe lichtbron er op gericht.

Van links naar rechts.

Oranje Duct tape, plusmin 5 meter, titanium lepel omdat een lepel ook kan opscheppen wat een vork niet kan, Sawyer mini met rietje, Ganzo G727M, grote firesteel en schraper, volle Bic, Olight I3SEOS met 2 reserve aaa, kleine diamantslijper, tekentrekker, kompasje, grote capsule gevuld met 8 meter stevig nylon koord, dubbele puntenslijper.

Doosje is plusmin 15x15 cm ( Appie Heijn)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dat je rekening moet houden met de verschillende situaties waarin je terecht kan komen .
Groene of OD kleur rugzak met 1 felle hoes en 1 camo hoes en 1 Zwarte regenhoes .
Die regenhoezen wegen niets .
Kleding zoveel mogelijk NONcamo !
Maar wel 1 bilaminaat set voor wanneer je toch echt een vorm van dekking nodig hebt in de natuur .
Ik vind het ontzettend moeilijk om een uitrusting samen te stellen in die zin om nu al veel weg te laten .
Dus ik verzamel genoeg dat ik toch de optie heb om te kunnen kiezen wanneer het nodig is .
Ja ook al moet ik 80 % achterlaten of weggeven .
Camo heb ik al 90 % veruild voor effen kleuren .
Ook zo min mogelijk ZWART .
Dat is namelijk ook een gevaarlijke kleur .
Kleine Items inderdaad in wat fellere kleuren .
O zo handig bij Nacht .
Ik zelf ben een nachtelijke verplaatser .
S' nachts ben je wat scherper .
Althans ik .

De grote vraag als het gaat om survival gear, kies je voor de ( onder andere) militaire uitrusting, bedoeld om zo min mogelijk op te vallen, dus in camo/olive/tactical black etc. of juist voor de uitrusting bedoeld om je zichtbar te maken, dus met reflectie en in signaal kleuren. (Daarnaast is er natuurlijk vaak genoeg ook een middenweg)

Doel van dit topic is om beeld te krijgen van de verschillende afwegingen die mensen maken zodat toekomstige preppers dit kunnen meenemen bij hun keuze voor bepaalde producten. Er is geen juiste of verkeerde keuze, het hangt allemaal van je eigen gebruiksdoel en afwegingen af.

Leuk om aan te geven welke items je zelf in een specifieke kleur gekozen hebt, en waarom.

Ik ben benieuwd naar de gemaakte keuzes.
GreetZ,
Pjotr78
@pjotr78 Ik zou voor onzichtbaar kiezen, maar voordat dat te koop is, is het nog wel even wachten denk ik. Interessante vraag... Ik ben fan van militair spul, juist omdat het onverwoestbaar is, en niet direct vanwege camouflage. Voor de auto heb ik kleine rode dry-bags met het meest noodzakelijke; die zijn ooit als eerste hulp zak bedoeld geweest en vandaar vuurrood. Gaan we eens met de familie op stap dan gaan die weer samen met wat andere spullen mee in een KL roto tas: Prima waterdichte tassen, kosten geen drol, en die zijn wel weer in camouflage kleur.
Ik las laatst een artikel waarin het ging over het belang van "opgaan in de massa". Ik denk dat het in het algemeen inderdaad het beste is om niet op te vallen. Om eens de aandacht te trekken, kan altijd nog een lamp of een fluitje dienen. Tegelijkertijd ben ik wel zo onverstandig geweest om een aantal legergroene militaire poncho's te kopen, inclusief tentstokken. Ook onverwoestbaar en twee daarvan is tegelijk een tent, maar wie het draagt straalt wel HIER LOOPT EEN PREPPER uit. Het zijn Belgische poncho's dus tot overmaat van ramp, zien hongerige ogen dan in hun verbeelding Pa-tat en Ma-jonaise voorbij lopen..:confused:
Maar, ach, ik maak mij ook geen echte zorgen over meer of minder opvallen of niet. In een echte SHTF situatie is alles wat beweegt en twee of vier benen heeft z'n leven niet zeker, en al helemaal niet met tassen of bepakking.

Niet alleen onderweg zijn, is misschien wel het allerbelangrijkste... Het beste met een groepje, en dan is eventueel opvallen ook minder belangrijk. Onderweg slapen, dan wel weer het beste wat gecamoufleerd. Maar wat moet ik... mijn vrouw beweert dat ik snurk...;)

Kortom, voor kleding en uitrusting naar mijn idee het beste donkere en onopvallende kleuren zoals grijs/blauw, geen militaire kleding of camouflage zichtbaar mee dragen, en proberen om op te gaan in de massa. Niet opvallen...:fluit:

Bekijk bijlage 3428

Bekijk bijlage 3431

Ik heb voor signaal gekozen, d.w.z. ik heb er zelf signaal van gemaakt, enige reden is , dat mocht een situatie zich voordoen, ik geen seconde langer hoef te zoeken als noodzakelijk mocht ik het uit mijn vingers laten vallen, vooral omdat wat ik bij elkaar heb gezocht n.m.m. de puur essentiële zaken zijn waarvan ik het me niet kan permitteren om het te verliezen. De tape is van de Hema overigens, voor degenen die zoiets zoeken, je kan het zelfs in het donker redelijk zien zonder externe lichtbron er op gericht.

Van links naar rechts.

Oranje Duct tape, plusmin 5 meter, titanium lepel omdat een lepel ook kan opscheppen wat een vork niet kan, Sawyer mini met rietje, Ganzo G727M, grote firesteel en schraper, volle Bic, Olight I3SEOS met 2 reserve aaa, kleine diamantslijper, tekentrekker, kompasje, grote capsule gevuld met 8 meter stevig nylon koord, dubbele puntenslijper.

Doosje is plusmin 15x15 cm ( Appie Heijn)
Mooi setje... Dit zijn zaken die je altijd bij je wilt dragen, begrijp ik, en vandaar mooi klein? Ik heb er hier nog geen tape in, en moet zoiets er toch maar eens bij gaan stoppen...

Het meeste dat je noemt heb ik er ook in. Zelf zou ik misschien nog paar zaken inwisselen voor-, of aanvullen met-, een (desnoods half) nood-dekentje, een flinke pleister, een kleine portofoon en (maar vraag me niet waarom) een fluitje.

Wat een portofoon betreft, vind ik de 16 kanaals WLN KD-C1 ronduit fantastisch. Is basic, maar heeft een prima ontvangst, is klein en direct USB-oplaadbaar, voor maar 15 Euro per stuk vanuit China. En is goed voor voor heel wat kilometers bereik. Een programmeerkabel kost ongeveer 8 Euro, maar er is vast wel iemand die dat al heeft en die het programmeren kan. En eenmaal goed geprogrammeerd ... dan geen omkijken meer naar. Maar wel een mogelijkheid tot contact met anderen, "als de telefoon er eens uit ligt". https://www.aliexpress.com/item/Ult...id=ffcd39f7-902f-45be-bb7f-51a50f9f5e14&tpp=1

Terug
Bovenaan