Hoe te overleven over een paar jaar in NL
Mijn vrouw vertelde mij.
(misschien dat ik nog wat verbeter, als ik het zelf ook heb gehoord.)
Vandaag op het journaal. 26-9-2022
Ook door een te sterk groeiende bevolking, en droogte.
De waterbedrijven zijn gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat ze over een paar niet voldoend water meer kunnen leveren, en sterk verontreinigt.
En ook nog een sterke verzilting.
Mijn vraag, met een beetje humor.
Is landbouw dan nog wel mogelijk, in Australië kampen ze ook al met het verzilting probleem.
Misschien moeten we dan overgaan op het kweken zeealen en zee vis.
Moeten we allemaal denken aan emigreren uit NL, tja en waar heen???
Wij hebben al heel veel spul weg gedaan, hebben net genoeg om te leven, en kunnen zo vertrekken.
[mod]overbodige spaties weggehaald[/mod]
@JJ&A , ik hoorde het op de radio.
Het komt ongeveer neer op het volgende:
"De grenzen van de productiecapaciteit komen in zicht, en men ziet het verbruik in de nabije toekomst toenemen door de toename van het aantal mensen in de verzorgingsgebieden. Anderzijds zorgt klimaatverandering voor langere perioden van droogte en komt de kwaliteit van drinkwaterbronnen steeds meer onder druk te staan door de opkomst van vervuilende stoffen als PFAS. Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland, pleit er daarom opnieuw voor dat drinkwaterbedrijven de kans krijgen om maatregelen te nemen zodat ze straks aan een grotere vraag naar water kunnen voldoen. Drinkwaterbedrijven moeten de ruimte krijgen die bronnen ook daadwerkelijk te benutten, zo stelt Vewin, en ‘daarnaast moet de kwaliteit van bestaande drinkwaterbronnen beter beschermd worden’. Ook pleiten de bedrijven voor meer ruimte als het gaat om vergunningverlening om water te winnen ‘en deze vergunningen ook daadwerkelijk en volledig te kunnen gebruiken en meer ruimte voor de financiering van investeringen in nieuwe productie-, zuiverings- en distributiecapaciteit".
Ik proef hieruit wel een beetje, ook gezien de "doorgaans weinig vooruitziende blik en de spreekwoordelijke handelingsonbekwaamheid" van onze regering, dat we in de nabije toekomst te maken gaan krijgen met kwalitatief laagwaardiger drinkwater. In enkele regio's is de nood kennelijk al redelijk hoog.
Nu hebben we gelukkig uitstekende waterleidingbedrijven die de kwaliteit hoog willen houden, maar ik vrees dat het straks (gedwongen) net zo gaat als met de gezondheidszorg: het wordt straks kwalitatief gewoon een beetje minder, omdat men (gedwongen) niet anders kan.
Misschien wordt het t.z.t. de kwaliteit zoals die al tientallen jaren in zuidelijker landen uit de kraan blubbert.
Als ik dan denk aan het groene spul dat ik in de jaren negentig in Bangkok uit de kraan zag komen... Dat had bijna pootjes, maar die Thailanders leefden toen prima en nu nog. Flessenwater en koken was daar de oplossing.
Nu kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat ons drinkwater de komende 10-20 jaar zo slecht zou worden dat we van het drinken ervan zouden omvallen, dus (zonder de een of andere SHTF die de drinkwaterlevering zou kunnen verstoren...) zou ik mij nu geen grote zorgen maken over de kwaliteit van geleverd drinkwater.
Toch noem ik hier nog de omgekeerde-osmose waarover ik in een apart draadje e.e.a. schreef. Daarmee is het eenvoudig mogelijk om thuis het drinkwater na te filteren, en om het veel schoner te krijgen dan het waterleidingbedrijf het kan leveren. Zelf heb ik twee complete systeempjes op voorraad, waarvan de kleinste (als back-up) ongeveer 46 Euro kostte en de grootste ongeveer 134 Euro. Zou ik eens aan de kwaliteit van het drinkater gaan twijfelen dan heb ik het hier binnen een dag geinstalleerd en operationeel. Komt er helemaal geen drinkwater meer uit de kraan dan kan ik er (met een extra voorfilter, en drukpompje) ook prima regenwater of grondwater mee filteren.
https://www.wiltec.de/Naturewater-3-stufige-Umkehrosmose-RO-190l-Tag-50GPD/50801
https://www.wiltec.de/Naturewater-5-Stufen-Umkehrosmose-180l-Tag-mit-Pumpe-Druckanzeige/51085
Nog even kijkend naar het PFAS dat de Vewin als voorbeeld van een mogelijke verontreiniging noemde...
Hoe gevaarlijk is PFAS?
Sommige poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS) kunnen een risico voor uw gezondheid vormen. Zo kunnen PFAS het immuunsysteem beschadigen en kanker veroorzaken. Het hangt af van hoeveel u binnenkrijgt, hoe vaak en hoe lang. Dat verschilt dus sterk van persoon tot persoon.
Op de site van Lenntech lees ik:
Omgekeerde osmose (RO) is een zeer effectieve technologie voor het verwijderen van PFAS. Het is in staat om meer dan 90% PFAS in het voedingswater te verwijderen, inclusief zowel langketenige als korteketenige PFAS.
Omgekeerde osmose is dus zo slecht nog niet. Aanschaf verdient m.i. overweging, in de eerste plaats als nood-drinkwater-oplossing na "een SHTF" (er is dan wel waterdruk nodig, dus leidingwaterdruk of via elektra en een booster-pompje), en het geeft als bonus ook nog eens zuiverder water als de kwaliteit van het drinkwater ooit eens twijfelachtig zou worden.
De huidige signalen van de waterleidingbedrijven vind ik nog geen aankondiging van dat laatste, maar... waar rook is meestal vuur...
Een omgekeerde-osmose-apparaat is voordeliger dan emigreren
@JJ&A , maar (toegegeven) daarmee zitten we dan nog niet onder de palmen, en zitten we nog steeds met die Rutte en de gehele politieke kliek opgescheept.