• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om bewust en zuinig te leven (petroleumkachel)

D

Deleted member 101

Gast
Een grappige uitleg over zuinig stoken, wil het niet belachelijk maken maar de vrouw zegt dat ze dus een hele dag op de petroliekachel kan stoken. Nu heb ik na 1 uur stoken (alleen om de luie HR ketel te helpen) al zo'n 4 graden erbij. Dus van 16 naar 20 ongeveer., als het niet vriest al wel in 40 minuten.
Maar dan heb ik al last van vochtige ramen er onstaat dan een rand vocht onderaan de dubbele beglazing.
Dan kan de petroliekachel ook uit omdat dan de CV het makkelijk aankan. dus op temperatuur houden.
Natuurlijk heb ik als man deze hoge temperatuur niet nodig maar het vrouwtje heeft het altijd koud. Als het aan mij ligt is 17 graden prima.
Maar mijn vraag is dus hoe kan de schrijfster de hele dag op petroleum stoken zonder vochtproblemen.
Mij petroleumkachel is een Zibro KRA 105 ongeveer 5 KW (heb er 2 van, nog 2 Corona's van 8KW. En nog wat kleineren. En een leuke Alladin vintage model. Nog zo hier en daar 1 bij mijn zonen in de schuur. Ben de tel kwijt:lips:


Het leuke stukje om zuinig te leven.
http://boinnk.nl/107532/tips-om-zuinig-te-leven-door-d-m-visser/
 
Ik heb eerlijk gezegd ook geen last van vocht als ik alleen met een petroleumkachel stook.
Weet je zeker dat niet veel te weinig ventileert?

't Kan natuurlijk ook zijn dat jouw woning niet zo droog is dan de mijne, ik zit op het zand en zelfs na wekenlang regen is m'n kruipruimte een woestijn.
 
Zit vlak bij de ijssel, de kruipruimte is inderdaad erg vochtig kleigrond kan er een modderbad in nemen :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Wij stoken ook al 20 Jaar op peutrolium maar nooit last van vocht gehad. Je krijgt er juist een droge lucht van. Wel altijd een deur of raam op een kiertje zetten zodat je verse lucht binnenkrijgt.
 
Zit vlak bij de ijssel, de kruipruimte is inderdaad erg vochtig kleigrond kan er een modderbad in nemen :thumbsup:

Dan is dat waarschijnlijk je grote probleem in huis.

Er zit overigens wat in, dat op petroleum stoken inmiddels voordeliger is dan de CV laten draaien. Twee jaar geleden heb ik het proberen uit te rekenen/in te schatten wat het voordeligst zou zijn voor mij en toen maakte het weinig uit. (uitgaande van 1,69 per liter). Met die nieuwe extra belasting op gas (een derde meer milieubelasting) is het nu dus goedkoper voor mij om m'n petroleumkachel aan te steken dan de CV te gebruiken.

Mocht je dicht genoeg bij de grens met België, daar is de petroleum aanzienlijk goedkoper, ergens net boven de euro per liter en ben je spekkoper.
 
Stoken is geen stoken.
De petroleumkachel van mijn vader had gewoon een schoorsteen, een "zibro" heeft dat niet. Groot verschil in uitwerking op de omgeving.
Ventilatie is altijd nodig om vocht tegen te gaan.
17 graden is gewoon koud dan condensereerd elk deeltje warme lucht. Het scheelt natuurlijk ook hoe je woning gebouwd is, met of zonder kieren. Met of zonder spouwmuur isolatie of zelfs een spouwmuur.
 
Even een rekensom.

De scrhijver geeft aan met 20 liter 10 dagen te stoken bij 12 uur per dag. Dat is 120 uur op 20 liter oftewel 0.167 liter per uur. In een liter petroleum zit voor 10.5 kWh aan energie. Als je dan 10.5x0.167 doet kom ik aan 1.75 kWh per uur. Als je vervolgens kijkt naar verschillende petroleumkachels heb je die met een min of meer aan/uit stand. De kleinste Zibro levert dan 2,4 kWh dus daar kom je niet mee uit. Eigenlijk kan ik alleen de ventilatormodellen vinden die regelbaar zijn tussen de 1 en 2,7 kWh maar daarvan geeft de schrijver aan dat je die juist niet moet hebben. De bekende Tonysun doet ook minimaal 2,4 kWh dus die is het ook niet. Welke dan wel, dat weet alleen de schrijver van het stuk, maar het kan ook zijn dat de 10 dagen/12 uur per dag een hele optimistische benadering is. Net zoals je wel hoort dat mensen een heel huis verwarmen met een waxinelichtje.

Via onderstaande link kun je globaal berekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt om een ruimte te verwarmen. Ik kan nergens invullen wat de buitentemperatuur is, maar een ruimte van 5x5x2,5 meter zou 4,6 kWh nodig hebben om op 19 graden te zijn/blijven/komen. Het lijkt me een hele uitdaging om dat met 1,75 kWh te doen.

http://www.cvdiscounter.nl/capaciteit-calculator.html

Als je een petroleumkachel hebt zonder schoorsteen dan gaat alle geproduceerde warmte de ruimte in. Afgezien van mogelijk wat verdamping zijn die dingen volgens mij dus allemaal nagenoeg 100% efficient en maakt het dus niet uit welk merk of type je koopt. Kun je met een kachel een grotere ruimte verwarmen dan is deze niet efficiënter, hij verbruikt gewoon meer per uur. Door een ventilator kun je de warmte wel beter verspreiden waardoor het sneller warm aanvoelt en de kachel dus even wat lager kan.

Wat betreft vocht. Ik zag dat het verbranden van 0.25 liter petroleum 0.25 liter vocht produceert. Je zal dus goed moeten ventileren om het vocht af te voeren.
 
Even een rekensom.

De scrhijver geeft aan met 20 liter 10 dagen te stoken bij 12 uur per dag. Dat is 120 uur op 20 liter oftewel 0.167 liter per uur. In een liter petroleum zit voor 10.5 kWh aan energie. Als je dan 10.5x0.167 doet kom ik aan 1.75 kWh per uur. Als je vervolgens kijkt naar verschillende petroleumkachels heb je die met een min of meer aan/uit stand. De kleinste Zibro levert dan 2,4 kWh dus daar kom je niet mee uit. Eigenlijk kan ik alleen de ventilatormodellen vinden die regelbaar zijn tussen de 1 en 2,7 kWh maar daarvan geeft de schrijver aan dat je die juist niet moet hebben. De bekende Tonysun doet ook minimaal 2,4 kWh dus die is het ook niet. Welke dan wel, dat weet alleen de schrijver van het stuk, maar het kan ook zijn dat de 10 dagen/12 uur per dag een hele optimistische benadering is. Net zoals je wel hoort dat mensen een heel huis verwarmen met een waxinelichtje.

Via onderstaande link kun je globaal berekenen hoeveel capaciteit je nodig hebt om een ruimte te verwarmen. Ik kan nergens invullen wat de buitentemperatuur is, maar een ruimte van 5x5x2,5 meter zou 4,6 kWh nodig hebben om op 19 graden te zijn/blijven/komen. Het lijkt me een hele uitdaging om dat met 1,75 kWh te doen.

http://www.cvdiscounter.nl/capaciteit-calculator.html

Als je een petroleumkachel hebt zonder schoorsteen dan gaat alle geproduceerde warmte de ruimte in. Afgezien van mogelijk wat verdamping zijn die dingen volgens mij dus allemaal nagenoeg 100% efficient en maakt het dus niet uit welk merk of type je koopt. Kun je met een kachel een grotere ruimte verwarmen dan is deze niet efficiënter, hij verbruikt gewoon meer per uur. Door een ventilator kun je de warmte wel beter verspreiden waardoor het sneller warm aanvoelt en de kachel dus even wat lager kan.

Wat betreft vocht. Ik zag dat het verbranden van 0.25 liter petroleum 0.25 liter vocht produceert. Je zal dus goed moeten ventileren om het vocht af te voeren.

Tja, waar gaat die tabel vanuit? Buitentemperatuur van 10 of -20 graden? Ook voor de isolatie wordt hier slechts een grove indeling van gemaakt.

Warmte overdracht is zeer afhankelijk van het temperatuursverschil zowel bij geleiding als convectie (en daar hebben we het hier over als tenminste de wind niet door de kieren jaagt) staat het als kwadraat in de formules.
Stel het is buiten 0 graden, en je berekent het voor 10 en 20 graden binnen. De gehele warmte overdracht (hele formule van isolatie, convectie, geleiding, etc) is voor diezelfde ruimte gelijk en noemen we X.
Dan is de benodigde capaciteit bij 10 graden 100X en bij 20 graden 400X. Een factor vier verschil om het ipv 10 graden binnen, het op 20 te houden.

Ik vermoed dat een dergelijke standaard tabel uit gaat van comfort, dus 20 graden binnen, hoe erg het buiten ook vriest. Voor mijn woonkamer zou ik volgens die link 5,7 kW moeten hebben. Toch hou ik het hier bijzonder aangenaam met een petroleumkachel van 2,7 kW, de helft. Als het 's morgens koud is in de woonkamer, zeg 8 graden, duurt het wel even voordat het een graad of 15 is, dan merk je het gemis van capaciteit wel. Bij een graad of vijf onder nul buiten, dim ik mijn kachel als het eenmaal 15 graden is, anders stijgt het nog wel een paar graadjes door.

Voor het comfort is meer capaciteit lekkerder, voor backup in noodgevallen is zo'n standaard petroleumkacheltje als snel genoeg. Je moet dan waarschijnlijk ook zuinig zijn op je voorraadje brandstof.
 
Ik ben het met je eens hoor @Ray het ging me ook meer om een indicatie. Je geeft zelf al aan dat je 2,7 kW vermogen hebt. In de openingspost wordt een bericht geciteerd waar gebruik wordt gemaakt van een kachel die, voor zover ik kan berekenen, 1,75 kW levert. Dat is nog weer fors minder dat wat jij hebt staan en daardoor ga ik wel heel erg twijfelen aan hoe realistisch de schrijver van dat bericht is. Als backup is het zeker aan te raden een dergelijke kachel te hebben. Mijn CV ketel weigerde een keer midden in de winter wegens een kapotte driewegklep. Ik kon wel douchen maar de radiatoren bleven koud. Ik belde een installatiebedrijf en vertelde dat ik geen onderhoudscontract had. De mevrouw zei dat het dan wel een dag of drie ging duren voordat ze konden komen. Ze was best verbaasd toen ik zei dat ik de kachel niet direct mistte en dat het ook wel na het weekend mocht als hen dat beter uitkwam :thumbsup: De Zibro stond toen namelijk al lekker te stoken.
 
Ik ben het met je eens hoor @Ray het ging me ook meer om een indicatie. Je geeft zelf al aan dat je 2,7 kW vermogen hebt. In de openingspost wordt een bericht geciteerd waar gebruik wordt gemaakt van een kachel die, voor zover ik kan berekenen, 1,75 kW levert. Dat is nog weer fors minder dat wat jij hebt staan en daardoor ga ik wel heel erg twijfelen aan hoe realistisch de schrijver van dat bericht is. Als backup is het zeker aan te raden een dergelijke kachel te hebben. Mijn CV ketel weigerde een keer midden in de winter wegens een kapotte driewegklep. Ik kon wel douchen maar de radiatoren bleven koud. Ik belde een installatiebedrijf en vertelde dat ik geen onderhoudscontract had. De mevrouw zei dat het dan wel een dag of drie ging duren voordat ze konden komen. Ze was best verbaasd toen ik zei dat ik de kachel niet direct mistte en dat het ook wel na het weekend mocht als hen dat beter uitkwam :thumbsup: De Zibro stond toen namelijk al lekker te stoken.

Zo'n onderhoudscontract neigt naar oplichting, ik heb een " mannetje" die werkt bij een installateur exclusief voor een woonstichting, in z'n vrije tijd doet ie installaties, reparaties en onderhoud, ik heb sinds 4 jaar een nieuwe HR ketel door hem laten plaatsen en hij doet 1 x in de 3 jaar onderhoud (hij zegt dat dat genoeg is), kost inclusief materiaal €. 55,00.
Pas geleden was ook mijn drieweg klep kapot, ik heb zelf de onderdelen gehaald op zijn advies en hij heeft het vervangen, was nog geen €. 100,00 kwijt inclusief arbeid.
Zo'n onderhoudscontract kost al gauw €. 125,00 per jaar, ik ben dus goedkoper uit.
Maar sinds kort heb ik ook een Zibro Kachel, dus kou zal ik niet snel lijden.:fluit:
 
@Sun Beh Nim Dat hangt ook van de voorwaarden van het contract af.. ;)
Nu weet ik redelijk wat de kosten zijn van de onderdelen (ik werk bij een groothandel op dat gebied).
Maar voor die €55,- doet hij wel vrij karig onderhoud, vooral als hij er zelf ook wat aan wilt verdienen.
Of hij gebruikt de artikelen van zijn baas en schrijft ze weg op die woonstichting! ;)
 
Richard434 zei:
@Sun Beh Nim Dat hangt ook van de voorwaarden van het contract af.. ;)
Nu weet ik redelijk wat de kosten zijn van de onderdelen (ik werk bij een groothandel op dat gebied).
Maar voor die €55,- doet hij wel vrij karig onderhoud, vooral als hij er zelf ook wat aan wilt verdienen.
Of hij gebruikt de artikelen van zijn baas en schrijft ze weg op die woonstichting! ;)

Wat kost zo'n thermisch beveiligingsdingetje?
 
@Sun Beh Nim Dat hangt ook van de voorwaarden van het contract af.. ;)
Nu weet ik redelijk wat de kosten zijn van de onderdelen (ik werk bij een groothandel op dat gebied).
Maar voor die €55,- doet hij wel vrij karig onderhoud, vooral als hij er zelf ook wat aan wilt verdienen.
Of hij gebruikt de artikelen van zijn baas en schrijft ze weg op die woonstichting! ;)

Ben er zelf altijd bij, hij vervangt aardig wat onderdelen bij een beurt, weet niet of die dit van z'n baas "gratis";) mee neemt, ik heb een Remeha Avanta
 
@Sun Beh Nim , Een onderhoudssetje voor een Avanta kost hem al minimaal € 35,00 (Incl Btw, maar als hij het zwart doet kan hij die niet terugvorderen en uitgaande dat hij/zijn baas de maximale korting krijgt).
Daar komen afhankelijk van de staat nog wat losse onderdelen (wat pakkingen) bij, dus zit je aan materiaalkosten op minimaal € 45,- inkoop aan onderdelen.
En dan verdient hij er nog niets op, en dat is het minimale onderhoud! ;)
Voor goed en uitgebreid onderhoud moeten er nog wat meer onderdelen los, bijvoorbeeld bij de rookgasafvoer om de efficiëntie van de brander te controleren en koolstofmonoxide te voorkomen, echter moeten die pakkingen dan ook weer vervangen worden..
Voor goed onderhoud is een installateur aan onderdelen en een stukje doorberekening van zijn gereedschap en certificatie daarvan, ongeveer 50-60 euro. Dat zijn dus alleen zijn onkosten, dan is hij nog niet heen en weer gereden en verdient hij niets

@Ray afhankelijk van welk thermokoppel ligt de verkoopadviesprijs tussen de 10 en 15 euro. Afhankelijk van de Installateur (zijn afname en dergelijke) krijgt hij tussen de 30 en 50 % korting.. ;)
 
Ik bedoel het ook zeker niet als aanval of iets dergelijks richting jou of je "mannetje".
Maar juist door de hoeveelheid beunhazen en gebrekkig onderhoud vallen er elk jaar weer doden door CO.
Tel daar nog eens een enorme hoeveelheid ketels bij op die nooit schoongemaakt en onderhouden worden.

Wat ik vaak vanuit mijn werk merk, is dat veel installateurs goed in installatie's zijn, maar nauwelijks snappen hoe je een artikel moet verkopen. Hierdoor snappen de minder onderlegde mensen niet goed waar de kosten allemaal vandaan komen.
 
Ik bedoel het ook zeker niet als aanval of iets dergelijks richting jou of je "mannetje".
Maar juist door de hoeveelheid beunhazen en gebrekkig onderhoud vallen er elk jaar weer doden door CO.
Tel daar nog eens een enorme hoeveelheid ketels bij op die nooit schoongemaakt en onderhouden worden.

Wat ik vaak vanuit mijn werk merk, is dat veel installateurs goed in installatie's zijn, maar nauwelijks snappen hoe je een artikel moet verkopen. Hierdoor snappen de minder onderlegde mensen niet goed waar de kosten allemaal vandaan komen.

Voel me niet aangevallen, heb wel het gevoel dat mijn monteur goed werk doet, alleen de onderdelen zijn volgens mij niet koosjer verkregen:mad:
 
@Sun Beh Nim , Een onderhoudssetje voor een Avanta kost hem al minimaal € 35,00 (Incl Btw, maar als hij het zwart doet kan hij die niet terugvorderen en uitgaande dat hij/zijn baas de maximale korting krijgt).
Daar komen afhankelijk van de staat nog wat losse onderdelen (wat pakkingen) bij, dus zit je aan materiaalkosten op minimaal € 45,- inkoop aan onderdelen.
En dan verdient hij er nog niets op, en dat is het minimale onderhoud! ;)
Voor goed en uitgebreid onderhoud moeten er nog wat meer onderdelen los, bijvoorbeeld bij de rookgasafvoer om de efficiëntie van de brander te controleren en koolstofmonoxide te voorkomen, echter moeten die pakkingen dan ook weer vervangen worden..
Voor goed onderhoud is een installateur aan onderdelen en een stukje doorberekening van zijn gereedschap en certificatie daarvan, ongeveer 50-60 euro. Dat zijn dus alleen zijn onkosten, dan is hij nog niet heen en weer gereden en verdient hij niets

@Ray afhankelijk van welk thermokoppel ligt de verkoopadviesprijs tussen de 10 en 15 euro. Afhankelijk van de Installateur (zijn afname en dergelijke) krijgt hij tussen de 30 en 50 % korting.. ;)

Heel vaak wordt namelijk slechts dat thermokoppeltje vervangen en de brander schoongemaakt. Althans, meer doen ze hier niet van de woningbouw en het interval is mij onduidelijk. Na ruim vier jaar heb ik eenmaal een CV monteur binnen gehad, omdat het ding het niet meer deed. Nog twee jaartjes en dan is 'ie eindelijk 20 jaar oud en komt er hier hopelijk ook een HR ketel.
 
Heel vaak wordt namelijk slechts dat thermokoppeltje vervangen en de brander schoongemaakt. Althans, meer doen ze hier niet van de woningbouw en het interval is mij onduidelijk. Na ruim vier jaar heb ik eenmaal een CV monteur binnen gehad, omdat het ding het niet meer deed. Nog twee jaartjes en dan is 'ie eindelijk 20 jaar oud en komt er hier hopelijk ook een HR ketel.

Ok, dus zo raar is die frequentie van onderhoud niet
 
Terug
Bovenaan