Doperwt
Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Doel was een opdracht verzinnen en uitzoeken, iets wat ikzelf wil maken nu.
Het maken van een elektrische vonk aansteker met minimale basiselektronica is mogelijk, maar wees voorzichtig: werk veilig en houd rekening met brandgevaar en mogelijke elektrische schokken. Hier is een eenvoudig ontwerp:
------
Ik moest iets verzinnen wat ik wil maken en dus ga ik dit maken!
48 uur 20:20 Zelf de onderdelen opzoeken (24/7)
Het maken van een elektrische vonk aansteker met minimale basiselektronica is mogelijk, maar wees voorzichtig: werk veilig en houd rekening met brandgevaar en mogelijke elektrische schokken. Hier is een eenvoudig ontwerp:
Benodigde materialen:
- 9V batterij (of een andere stroombron met voldoende spanning).
- Transistor (bijv. NPN-transistor zoals 2N2222 of BC547).
- Transformator (bijv. een kleine step-up transformator of de spoel van een oude aansteker).
- Weerstand (1 kΩ, afhankelijk van de transistor).
- Drukknop of schakelaar.
- Snoertjes voor verbindingen.
- Soldeerbout (optioneel, voor stevigere verbindingen).
Werking:
Een elektrische vonk wordt gecreëerd door een hoge spanningspiek. Een eenvoudige manier om dit te bereiken is door een spoel of transformator te gebruiken om de spanning van een batterij op te krikken.Stappenplan:
- Creëer een basis stroomkring:
- Sluit de negatieve pool van de batterij aan op de emitter van de transistor.
- Sluit de positieve pool van de batterij aan op een drukknop.
- Voeg de weerstand toe:
- Verbind één kant van de weerstand aan de andere kant van de drukknop.
- Verbind de andere kant van de weerstand met de basis van de transistor. Dit beperkt de stroom naar de transistor.
- Transformator aansluiten:
- Gebruik een transformator of spoel. Sluit de primaire spoel (de kant met minder windingen) aan tussen de collector van de transistor en de negatieve pool van de batterij.
- Creëer de vonk:
- Verbind de secundaire spoel (de kant met meer windingen) van de transformator met twee elektroden (bijv. twee draadjes met een kleine luchtspleet ertussen).
- Wanneer je op de drukknop drukt, schakelt de transistor in, stroom loopt door de primaire spoel en veroorzaakt een magnetisch veld. Bij het loslaten van de knop stort het veld in, wat een hoge spanningspiek in de secundaire spoel veroorzaakt.
- Test de aansteker:
- Stel de luchtspleet tussen de elektroden zo in dat er een duidelijke vonk overspringt wanneer de drukknop wordt ingedrukt.
Veiligheidsmaatregelen:
- Gebruik handschoenen: Werk met geïsoleerde materialen om jezelf tegen schokken te beschermen.
- Wees voorzichtig met brandbare materialen: Experimenteer niet in de buurt van brandbare vloeistoffen of gassen.
- Werk in een goed geventileerde ruimte.
------
Ik moest iets verzinnen wat ik wil maken en dus ga ik dit maken!
48 uur 20:20 Zelf de onderdelen opzoeken (24/7)