• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Uitzoeken hoe ik een zelf een elektronische gasaansteker kan maken.

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Doel was een opdracht verzinnen en uitzoeken, iets wat ikzelf wil maken nu.

Het maken van een elektrische vonk aansteker met minimale basiselektronica is mogelijk, maar wees voorzichtig: werk veilig en houd rekening met brandgevaar en mogelijke elektrische schokken. Hier is een eenvoudig ontwerp:

Benodigde materialen:​

1. 9V batterij (of een andere stroombron met voldoende spanning).
  2. Transistor (bijv. NPN-transistor zoals 2N2222 of BC547).
  3. Transformator (bijv. een kleine step-up transformator of de spoel van een oude aansteker).
  4. Weerstand (1 kΩ, afhankelijk van de transistor).
  5. Drukknop of schakelaar.
  6. Snoertjes voor verbindingen.
  7. Soldeerbout (optioneel, voor stevigere verbindingen).

Werking:​

Een elektrische vonk wordt gecreëerd door een hoge spanningspiek. Een eenvoudige manier om dit te bereiken is door een spoel of transformator te gebruiken om de spanning van een batterij op te krikken.

Stappenplan:​

1. Creëer een basis stroomkring:
    • Sluit de negatieve pool van de batterij aan op de emitter van de transistor.
    • Sluit de positieve pool van de batterij aan op een drukknop.
  2. Voeg de weerstand toe:
    • Verbind één kant van de weerstand aan de andere kant van de drukknop.
    • Verbind de andere kant van de weerstand met de basis van de transistor. Dit beperkt de stroom naar de transistor.
  3. Transformator aansluiten:
    • Gebruik een transformator of spoel. Sluit de primaire spoel (de kant met minder windingen) aan tussen de collector van de transistor en de negatieve pool van de batterij.
  4. Creëer de vonk:
    • Verbind de secundaire spoel (de kant met meer windingen) van de transformator met twee elektroden (bijv. twee draadjes met een kleine luchtspleet ertussen).
    • Wanneer je op de drukknop drukt, schakelt de transistor in, stroom loopt door de primaire spoel en veroorzaakt een magnetisch veld. Bij het loslaten van de knop stort het veld in, wat een hoge spanningspiek in de secundaire spoel veroorzaakt.
  5. Test de aansteker:
    • Stel de luchtspleet tussen de elektroden zo in dat er een duidelijke vonk overspringt wanneer de drukknop wordt ingedrukt.

Veiligheidsmaatregelen:​

• Gebruik handschoenen: Werk met geïsoleerde materialen om jezelf tegen schokken te beschermen.
  • Wees voorzichtig met brandbare materialen: Experimenteer niet in de buurt van brandbare vloeistoffen of gassen.
  • Werk in een goed geventileerde ruimte.
Met dit ontwerp heb je een eenvoudige elektrische vonk aansteker gemaakt. Veel succes en wees voorzichtig!

------

Ik moest iets verzinnen wat ik wil maken en dus ga ik dit maken! ⚡

48 uur :thumbup: 😅 20:20 🔑 Zelf de onderdelen opzoeken (24/7)

ChatGPT

Voor de transformator kun je een van de volgende componenten gebruiken, afhankelijk van wat je beschikbaar hebt:

1. Step-up transformator:

• Specificatie: Zoek een kleine step-up transformator met een primaire spanning van 6-12V en een secundaire spanning van minimaal 1-2kV.
  • Alternatieven: Transformatoren uit oude elektronische apparaten, zoals:
    • Een transformator van een CFL-lamp (spaarlamp).
    • Transformator van een oude elektronische bug-zapper.
  • Voordeel: Compact en eenvoudig aan te sluiten.

2. Ignitie-spoel van een oude aansteker (piezo-elektrisch):

• Specificatie: Gebruik de spoel uit een oude elektrische aansteker (niet-piezo). Deze component is al ontworpen om een vonk te genereren bij lage spanningen.
  • Aansluiten: Sluit de batterij aan op de primaire kant van de spoel en gebruik de secundaire kant om de elektroden aan te sturen.

3. Zelfgewikkelde spoel:

• Specificatie: Maak een eenvoudige spoel door dun geïsoleerd koperdraad (bijv. 0,2-0,5 mm dik) om een ferrietkern te wikkelen. Gebruik:
    • Primaire spoel: 10-20 windingen.
    • Secundaire spoel: 500-1000 windingen.
  • Voordeel: Zelf te maken met goedkope of gerecyclede materialen.

4. Spoel van een relais:

• Specificatie: Een kleine relais spoel (bijvoorbeeld 5V of 12V) kan soms als improvisatie dienen. De inductie van de spoel genereert een korte hoge spanning wanneer de stroom wordt onderbroken.
  • Aansluiten: Gebruik de spoel van het relais als de primaire kant en experimenteer met een extra wikkeling om een hogere spanning te genereren.

Samenvatting:​

De eenvoudigste en meest toegankelijke optie is een transformator van een oude elektronische aansteker of een spaarlamp. Als je niets kunt vinden, kun je overwegen een spoel zelf te wikkelen of een speciaal step-up transformatorcomponent te bestellen, zoals een "flyback-transformator" of een "HV-boost module".

1 is geen!!!!!!!!!

Weerstand (1 kΩ, afhankelijk van de transistor).
Transistor (bijv. NPN-transistor zoals 2N2222 of BC547).

(potverdikkie zulke woorden mag je hier niet gebruiken) it, doe het ook gewoon! 🚶‍♀️

Laatst bewerkt:
Hallo @Doperwt

In een forum bestaat er een PM, wat staat voor "Private Message".
Het verschil tussen een PM en een post is erg duidelijk, namelijk dat het ene openbaar is en het andere privé.

Nu is het mogelijk dat dit niet expliciet vermeld staat in de "forumregels", maar door het (selectief) publiceren van PM’s kun je een bericht een compleet andere betekenis geven dan mogelijk de bedoeling is. Los hiervan zit ik eigenlijk totaal niet te wachten op de PM-berichten tussen leden onderling.

Dan nog een welgemeend advies over je enthousiasme op het forum: ga a.u.b. zo door, maar pas op dat je jezelf niet voorbijloopt. Als het goed is, heb je nog wel even tijd. Ik dacht 15 jaar geleden dat het maximaal enkele maanden zou duren voordat de hele boel zou imploderen, maar een elastiekje kan verbazingwekkend lang uitrekken voordat het klapt.

P.S. Ik zou die PM gewoon weghalen uit je bericht. Als je vindt dat iets niet kan, dan kun je dit melden bij de beheerders/mods, en zij zullen er mee aan de slag gaan. Maar persoonlijk zou ik altijd, in geval van een mogelijke miscommunicatie, zelf proberen te verduidelijken via PM. Laat dat dan a.u.b. lekker een Private Message blijven.

Terug
Bovenaan