Ray
SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Het vervangen van een lont van een petroleumkachel is een vrij simpel klusje, vooral als je het eerder hebt gedaan.
De afstelling komt toch vrij precies. Iets te laag gemonteerd en je haalt het maximale vermogen niet, iets te hoog en je nieuwe pit verbrand aan de bovenkant.
De meeste petroleumkachels gebruiken allemaal het principe zoals in dit voorbeeld, zodat je een idee krijgt hoe en wat. Hier foto's van mijn Toyokuni 80-EU.
Stap 1: Verwijder de brandstof tank.
Stap 2: Verwijder de schroefjes van het frontje en zet de pot met glas op een veilige plaats.
Stap 3: Verwijder de schroeven van de ombouw, twee aan de zijkanten, eentje aan de achterkant in dit geval
Stap 4: Til de hele ombouw omhoog
Stap 5: Draai de vier vleugelmoeren los en verwijder het bovenste deel van de brander.
Opmerking, alle foto's zijn genomen met de nieuwe pit
Stap 6: Verwijder het borgpalletje, het uitstekende paperclipje, nu kun je de verstelknop met tandwiel naar je toe kan trekken.
Stap 7: In de binnenkant van de metalen koker zitten uitstekende scherpe lipjes. Duw het oude lont naar binnen, verwijder dit en plaats het nieuwe lont.
Op een goed vervangingslont voor je kachel zitten streepjes, het bovenste lijntje moet overeen komen met de bovenkant van het metalen omhulsel.
Stap 8: Plaats de metalen koker met pit/lont weer in de kachel, dit gaat makkelijker als je hem smeert met petroleum.
Zet het lont in de hoogste stand met het tandwieltje van de draaiknop, waarbij de markering van de draaiknop in dit geval op 12 uur moet staan.
Zet het borgklipje weer terug, zodat de knop niet meer teruggetrokken kan worden.
Let op dat je de noodstop beveiliging op spanning brengt door het tandwieltje aan te draaien. Hou hierbij het palletje vast, zodat hij niet in werking treedt als je het kantelbare gewichtje aanraakt. Dit mechaniek reageert op kantelen, aardbevingen en werkt met de noodknop, die je normaal niet gebruikt om hem uit te zetten.
Stap 9: Controleer of de knop soepel het lont op en neer beweegt en deze ook laag genoeg kan. Achter het tandwieltje van de noodstop zit een palletje en dat kan net in de weg zitten, zodat het lont niet geheel naar beneden kan. Bij het uitzetten blijft de kachel dan heel zachtjes branden of gaat kwalmen omdat het lont in het hete gedeelte van de brander blijft zitten. Zit het palletje in de weg, draai het tandwiel een klein stukje.
Stap 10: Omkeerd de boel weer monteren en na een uurtje pas aansteken, geef het lont de kans om verzadigd te raken met olie.
Zo brand hij mooi, nog net een klein blauw vlammetje aan de rand.
M'n kat is er niet bij weg te slaan.
Mocht iemand zich afvragen waarom ik 13 afbeeldingen in één post krijg... tja admin hé.
De afstelling komt toch vrij precies. Iets te laag gemonteerd en je haalt het maximale vermogen niet, iets te hoog en je nieuwe pit verbrand aan de bovenkant.
De meeste petroleumkachels gebruiken allemaal het principe zoals in dit voorbeeld, zodat je een idee krijgt hoe en wat. Hier foto's van mijn Toyokuni 80-EU.
Stap 1: Verwijder de brandstof tank.
Stap 2: Verwijder de schroefjes van het frontje en zet de pot met glas op een veilige plaats.
Stap 3: Verwijder de schroeven van de ombouw, twee aan de zijkanten, eentje aan de achterkant in dit geval
Stap 4: Til de hele ombouw omhoog
Stap 5: Draai de vier vleugelmoeren los en verwijder het bovenste deel van de brander.
Opmerking, alle foto's zijn genomen met de nieuwe pit
Stap 6: Verwijder het borgpalletje, het uitstekende paperclipje, nu kun je de verstelknop met tandwiel naar je toe kan trekken.
Stap 7: In de binnenkant van de metalen koker zitten uitstekende scherpe lipjes. Duw het oude lont naar binnen, verwijder dit en plaats het nieuwe lont.
Op een goed vervangingslont voor je kachel zitten streepjes, het bovenste lijntje moet overeen komen met de bovenkant van het metalen omhulsel.
Stap 8: Plaats de metalen koker met pit/lont weer in de kachel, dit gaat makkelijker als je hem smeert met petroleum.
Zet het lont in de hoogste stand met het tandwieltje van de draaiknop, waarbij de markering van de draaiknop in dit geval op 12 uur moet staan.
Zet het borgklipje weer terug, zodat de knop niet meer teruggetrokken kan worden.
Let op dat je de noodstop beveiliging op spanning brengt door het tandwieltje aan te draaien. Hou hierbij het palletje vast, zodat hij niet in werking treedt als je het kantelbare gewichtje aanraakt. Dit mechaniek reageert op kantelen, aardbevingen en werkt met de noodknop, die je normaal niet gebruikt om hem uit te zetten.
Stap 9: Controleer of de knop soepel het lont op en neer beweegt en deze ook laag genoeg kan. Achter het tandwieltje van de noodstop zit een palletje en dat kan net in de weg zitten, zodat het lont niet geheel naar beneden kan. Bij het uitzetten blijft de kachel dan heel zachtjes branden of gaat kwalmen omdat het lont in het hete gedeelte van de brander blijft zitten. Zit het palletje in de weg, draai het tandwiel een klein stukje.
Stap 10: Omkeerd de boel weer monteren en na een uurtje pas aansteken, geef het lont de kans om verzadigd te raken met olie.
Zo brand hij mooi, nog net een klein blauw vlammetje aan de rand.
M'n kat is er niet bij weg te slaan.
Mocht iemand zich afvragen waarom ik 13 afbeeldingen in één post krijg... tja admin hé.