@marrid , helaas heb ik geen ervaring met een voedseldroger, want ik had je anders graag raad gegeven.
Jouw post geeft wel ruimte om het over drogen in het algemeen te hebben
, en daarvan maak ik natuurlijk graag misbruik.
Gevoelsmatig, zal het op hogere temperatuur drogen flink wat energie kosten, relatief bezien dan. Een voordeel is wel weer, dat die warmte het huis ook weer verwarmt.
Maar zou "de andere kant op" drogen niet ook goed kunnen functioneren, en wellicht zelfs beter en sneller? Ik denk dan aan vriesdrogen.
Zelf heb ik een vacuümpompje en een vrieskastje, en veel meer dan dat is er waarschijnlijk niet nodig...
Denk eens met mij mee... In een hete- lucht-droger zal je de zaken niet op elkaar gepropt en gestapeld neer kunnen leggen (veronderstelling) maar in een stevig vacuüm te zuigen doosje wel.
Het vacuümpompje zuigt en trekt aan alles wat er maar verdampen kan, ook al zit zo'n doosje stampvol, lijkt mij. Waterdamp trek je al snel weg rond blad en plantdelen, en waar geen waterdamp meer is daar is weer ruimte voor restwater om snel te verdampen. Gevoelsmatig, zou zoiets best snel kunnen gaan (met vacuüm), zelfs als we zo'n doosje zouden verwarmen in plaats van koelen. Het water pompen we er in beide gevallen immers uit.
Zodra het restvocht bevroren is, gebeurt er weer iets anders: het (dan ijs) sublimeert en gaat direct van vast naar gasvorm over. Ieder kent dat wel van hoopjes sneeuw die ook bij continue minusgraden toch steeds kleiner worden. Hetzelfde zou dan m.i ook in de vriezer gebeuren, zodat ook de laatste waterdamp eruit wordt gezogen.
Een verder voordeel zou kunnen zijn dat alle vitamines behouden blijven omdat verhitting niet nodig is. En, ik heb de indruk dat vriesdrogen waarschijnlijk verder droogt dan warm drogen het kan.
Het is maar een ingeving, maar wellicht het proberen waard...?
Onderstaand, een plaatje van een vriesdroger. Wie er een vacümpompje heeft, die heeft het ding rechts dus al. Ik vermoed dat dit apparaat een draaibare trommel heeft, en dat is natuurlijk moeilijk in de vrieskast te fabrieken. Maar een stevig doosje dat niet vervormt bij vacuüm zuigen, een pomp en een stukje slang (met daarin een dun plat pijpje ter plaatse van de afdichtstrip) werkt wellicht goed genoeg...