• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vogels, rivieren en Europese cultuur schitteren op nieuw Europees briefgeld

Mayo

Last (wo)man standing

Vogels, rivieren en Europese cultuur schitteren op nieuw Europees briefgeld: van Callas tot Kluut​

https://www.ad.nl/buitenland/vogels...s-briefgeld-van-callas-tot-kluut-br~ad065831/

"Europa krijgt na 2026 nieuwe bankbiljetten met daarop andere afbeeldingen. Dat heeft de Europese Centrale bank (ECB) vrijdag aangekondigd. Op de briefjes komen plaatjes die te maken hebben met de thema’s rivieren en vogels, en Europese cultuur."

"In 2026 zal de ECB het publiek een aantal ontwerpen voorleggen op basis van een shortlist. Later dat jaar wordt naar verwachting een definitief besluit genomen. Daarna duurt het nog wel even tot de nieuwe bankbiljetten in omloop worden gebracht - enkele jaren, aldus de centrale bank. ,,We ontwikkelen nieuwe bankbiljetten omdat we ons nu en in de toekomst blijven inzetten voor contant geld", zeg Piero Cipollone, directielid van de ECB"

Dat de EU zich hiermee wil blijven inzetten voor contant geld vind ik erg positief đź‘Ť
Als de nieuwe bankbiljetten eenmaal uitgekomen zijn (wat blijkbaar nog wel een paar jaar gaat duren) moeten we als preppers de inhoud van onze oude sokken maar omruilen, voor t geval de 'oude modellen' uit roulatie gehaald worden en je ze alleen kunt inwisselen bij DNB ;)

Een voorzetje om de 500 euro biljetten te laten vervallen, die zo gewild zijn in het criminele circuit?
Of gaan we naar de situatie in de VS, waar het 100 dollar biljet de hoogste denominatie is en alle grotere aankopen niet op praktische wijze met bankbiljetten af te rekenen zijn.

Hoe komt het toch dat het uit de mond van de ECB komt, dat ze "zich willen blijven inzetten voor contant geld" mij zo hypocriet in de oren klinkt...

O ja, nu herinner ik me het weer. Ze zijn nog volop bezig met het ontwikkelen van de Central Bank Digital Currencies, de CBDC's, die verleidt tot betalingsgemak en onder het mom van fraudebestrijding (voor uw veiligheid natuurlijk) contant geld zo gemakkelijk kan vervangen.
(En de weg vrijmaakt voor totale bank/overheidscontrole).

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Zolang je max €3000 op je CBDC-rekening kunt aanhouden en je CBDC-rekening als optie náást je gewone bankrekening bij je eigen bank komt, zullen weinig mensen er gebruik van gaan maken, denk ik zo... Waarom zou je?
Hooguit als je uitkering of toeslagen op je CBDC-rekening gestort wordt, maar bij veel mensen zou hun salaris al niet eens 'passen'.

Zolang je max €3000 op je CBDC-rekening kunt aanhouden en je CBDC-rekening als optie náást je gewone bankrekening bij je eigen bank komt, zullen weinig mensen er gebruik van gaan maken, denk ik zo... Waarom zou je?
Hooguit als je uitkering of toeslagen op je CBDC-rekening gestort wordt, maar bij veel mensen zou hun salaris al niet eens 'passen'.

Inderdaad. Zolang het tot €3000 beperkt blijft....
Dat heeft een sterke bankenlobby weten te regelen, omdat anders het "verdienmodel" van de banken in de knel komt. Maar zodra de banken hun verdienmodel weten aan te passen dan kan dat maximumbedrag zoetjes aan omhoog en contant geld afgeschaft.
De ambtelijke molens mogen dan langzaam draaien, maar ze vermalen onze vrijheid uiteindelijk wel tot gruis.

Terug
Bovenaan