@DrPrep Van mij ook een vraagje. Weet niet of het prepgericht is, maar misschien wel als blijkt dat ik toch brillen moet gaan preppen.
Het bleek jaren geleden dat ik een cilindrische afwijking heb aan, in ieder geval, mn rechteroog (en denk mn linkeroog ook een beetje.
Dit is niet door een oogarts geconstateerd omdat blijkbaar de opticiens van de diverse winkels deze taak hebben gekregen. Door mijn huisarts werd ik niet naar een oogarts doorverwezen. Wat mij wel opviel is dat verschillende winkels met verschillende uitslagen van de metingen kwamen en dat ik deze niet "op papier" mee mocht nemen.
Dus kreeg geen uitslag in handen. Vond ik erg raar trouwens. Was liever met de diagnose van een oogarts naar een winkel gegaan.
Blijkbaar heb ik ook de afwijking heel lang kunnen corrigeren, zei men. Een brillenzaakmeneer zei dat ik al wel jaren vette hoofdpijn gehad zou moeten hebben. Dit was dus niet zo.
Ik heb daar toen een bril voor aangemeten gekregen. Deze had ik eigenlijk de hele tijd moeten dragen.
Maar dat beviel mij niet, had het gevoel dat mn beeld werd verstoord en kon er vooral ook niet mee fietsen. Ook de lol van het boeken lezen ging er snel af. Kon niet meer lezen zoals ik het gewend was (heel snel en scannend)
Heb 'm wel gebruikt in de bioscoop. Ondertussen gebruik ik hem niet meer, denk ook dat de oogafwijking ondertussen erger is geworden en dat die bril dat ook niet meer oplost.
Als ik met mn vinger tegen mijn pupillen aandruk kan ik "scherp stellen". Maar ja, zo kun je natuurlijk niet rondlopen.
Wat ik je wilde vragen:
Zou je ten eerste iets meer over de cilindrische afwijking kunnen vertellen en wat de behandel methodes daarvoor zijn?
Is het zo dat het probleem niet op te lossen is door het dragen van lenzen maar alleen met een bril?
Heb ik mezelf nou "in de vingers" gesneden door die bril niet te dragen? Is het daardoor erger geworden of was dat anders ook wel gebeurd? (ben nu 50+)
Oftwel, moet ik maar weer een nieuwe poging wagen en een bril laten aanmeten en pogen deze dan ook daadwerkelijk te dragen teneinde erger te voorkomen?
Verder functioneer ik nog prima zonder bril, heb er ook geen hoofdpijn van, merk wel dat de ogen iets sneller vermoeid raken bij het staren naar dit computerscherm (anderhalve meter afstand) etc. En inderdaad is het zicht uit het rechteroog wat vager en moet mn linkeroog dit opvangen.
Ben benieuwd naar je onbevooroordeelde reactie. Had het gevoel dat de brillenzaken ook alleen maar vertelden wat hun goed uitkwam namelijk.