• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vroegtijdige signalering en vroegtijdige alarmering..

Prepare2Rescue

Survivor
Hoe eerder je weet dat er iets gebeurd hoe eerder je kan reageren, en je verschillende plannen kan uitvoeren.
Een goede betrouwbare informatie positie helpt je om de juiste keuzes te maken, en ook je thuisfront en teamleden op standy te zetten.
Met alleen twitter berichten, nieuwsberichten, of het forum volgen redt je het niet.

Op het oude forum was er een initiatief om te komen tot een early detection en alarmering systeem op te zetten.

http://preppers.nl/forum/threads/2478-Early-Detection-Systemen
Daar werden voorbeelden gebruit van KNMI weer, hoogwater informatie systemen, tot RIVM luchtkwaliteit en radioactiviteit meters.
En google alerts : https://www.google.nl/alerts#

Maar ook thuis of op je BOL, kan je met home automatisering, of domotica, kan je ook voor je zelf rond je huis al het een ander doen, om snel info te hebben over aankomende incidenten. Van Rookmelders, CO Melders, Deur melders, Glasbreuk-melders, Infrarood bewegingsmelders, camera-systemen of andere vormen van observatie.

Zonder een adequaat vroegtijdige signalering en alarmering ben je per definitie altijd te laat.
Dus hoe gaan we dat oplossen ? en wat kunnen met elkaar daar aan ontwikkelen ?

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf waar je je op voor bereid.
Aangezien ik hoog en droog in de heuvels van zuid limburg woon maak ik me bijvoorbeeld wat minder zorgen over hoog water ;)

Waarom zou je het niet redden met nieuws (radio/tv), twiiter, forum etc?
Lijkt mij nu juist een uitstekende informatiebron die erg actueel is (zeker een twitter).

Overigens heb ik al een prima domotica systeem, waaraan bewegingsmelders, deursensoren, camera's, rookmelders, temperatuur en vochtigheidmeters gekoppeld zijn. (klinkt best heftig als ik het zo terug lees... :D )
Zelfs als de deurbel gaat krijg ik daar bericht van, ook als ik niet thuis ben. Wat mijn eigen huis en tuin betreft ben ik dus op de hoogte.

Informatie is alles, inderdaad. Ik denk wel dat we via radio, TV, twitter e.d. in principe behoorlijk worden geïnformeerd over zaken die landelijk spelen, ook al kan iets eens bewust "low profile/stil" worden gehouden door de overheid/media. Maar daar hebben we niet voor niets het forum voor...;)

Wat niemand voor ons in de gaten houdt, is onze veiligheid in onze directe omgeving. Dat was ook de reden om een draadje te beginnen over perimeter/omgeving beveiliging. Thuis, op de BOL maar ook voor onderweg.
https://www.preppers-shelter.nl/forum/threads/hoe-te-voorzien-in-omgeving-alarm-bij-onraad.2114/

Het zou wel aardig zijn, bedenk ik mij, om een soort dreigingsniveau-indicator te hebben op de site. Net zoiets als de DEFCON van de Amerikanen, maar dan beter natuurlijk. Prepper Readiness Condition PREPCON;)
Stel een schaal van 1-10, waarbij ieder forumlid op ieder moment zijn eigen waarde-inschatting kan aangeven, en het gemiddelde wordt getoond. Prepcon op basis van onze gemeenschappelijke prepper-intelligence...
Dat zou een zinvolle en tegelijk leuke exercitie zijn, en zou in een apart draadje kunnen, met die 1 t/m 10 gewoon onder de stemknop (met een stem per lid, en de mogelijkheid om de eigen stem op ieder moment aan te passen).
Het actuele dreigingsniveau zou ideaal de opgetelde score gedeeld door het aantal stemmen zijn, maar de stemknop-percentages geven ook een aardige indruk lijkt me.
In het draadje zelf geeft ieder dan aan waarom men de dreiging verhoogt of verlaagt, en is als de laatste post(s) telkens een goede actuele waarschuwing.
Ik wil daar wel een draadje voor openen.:eek: Alleen even knobbelen over goede criteria...:cool:

Terug
Bovenaan