• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vuur en kaarsen

Doperwt

Senior Prepper
Hoi allemaal,

Ik heb mijn kaarsen en vuur spullen bij elkaar gepakt en heb nu:
2 stomp kaarsen
10 dinner kaarsen
200+ waxinelichtjes
5 gasaanstekers
3 doosjes lange lucifers
4 doosjes kleine lucifers
2 flessen aangebroken lampenolie maar geen dingen om het meer in te doen.

In de noodpakketten zitten water bestendigde lucifers en soms een vuursteentje/staafje, ben ik dit ook nog nodig of heb ik hier eerst genoeg aan?

Ik denk dat je vooral ook moet kijken naar de brandduur van de kaarsen en of dat overeen komt met hoeveel dagen je er van uit gaat te moeten overleven?

Hoi allemaal,

Ik heb mijn kaarsen en vuur spullen bij elkaar gepakt en heb nu:
2 stomp kaarsen
10 dinner kaarsen
200+ waxinelichtjes
5 gasaanstekers
3 doosjes lange lucifers
4 doosjes kleine lucifers
2 flessen aangebroken lampenolie maar geen dingen om het meer in te doen.

In de noodpakketten zitten water bestendigde lucifers en soms een vuursteentje/staafje, ben ik dit ook nog nodig of heb ik hier eerst genoeg aan?
@Doperwt , met die kaarsen en waxinelichtjes kan je zo wel aardig vooruit denk ik.
Kijk eens bij een kringloopwinkel of je daar niet een eenvoudig olielampje vindt, zo'n flesje met een pit. Daar kan je de lampolie in branden.
Misschien vind je daar ook een "stormlamp" met een lampglas, die zijn veiliger en dan lonen zich ook wel wat extra flessen lampolie.

Zelf denk ik maar zo, dat als we niet in staat zijn om een gasaansteker droog en werkend te houden, vuur maken met zo'n magnesiumstaafje al helemaal een opgave wordt. Ik heb er eentje, maar het zou zeker niet bovenaan mijn lijstje staan. Een paar hervulbare gasaanstekers en een gasbusje, daar heb je lang plezier van.

Ik heb ook veel kaarsen hoor, maar het valt me altijd tegen wat je erbij kunt doen : bijzonder weinig😕
Ja, je zit niet in het donker, maar erbij lezen oid lukt niet en koken zou ik echt overdag, bij daglicht, moeten doen.
Het blijft een dilemma, want méér licht trekt misschien weer ongewenst aandacht.
Er zou dus maar 1 ding opzitten en dat is lekker vroeg naar bed gaan 😊

Ik was deze alweer vergeten, maar heb nu twee lange gasaanstekers hervulbaar met twee navul busjes. Kaarsen en vuur heb ik nu eerst genoeg en kom her en der in huis nog extra gasaanstekers tegen.

Voor licht komen er lampen op accu en ga daar later verder naar kijken.

Ik gebruik de grafkaarsen voor contour verlichting en heb diverse gaslampen ,die met die prikpotjes en die geven goed licht om te lezen en dergelijke.

Heb je dan ook goede verduisteringsgordijnen?
Anders staan er al gauw mensen aan je deur te kloppen
Boven hebben wij alles verduister inderdaad en het dorpje telt een 500 inwoners.
Er zal dan misschien een tijd komen dat ze aan komen kloppen ,dan zien wij dan wel hoe we daarmee omgaan.

Ik was deze alweer vergeten, maar heb nu twee lange gasaanstekers hervulbaar met twee navul busjes. Kaarsen en vuur heb ik nu eerst genoeg en kom her en der in huis nog extra gasaanstekers tegen.

Voor licht komen er lampen op accu en ga daar later verder naar kijken.

We hebben ook redelijk wat waxine kaarsjes.
https://www.nieuwsbank.nl/waxinelichtjes/

Wij hebben alleen maar "sier ledverlichting" met oplaatbare batterijen, in de woonkamer dus heel gezellig, in de andere kamertjes hebben we gewone ledverlichting, geen enkele groeilamp meer, maar ook die lampen gebruiken we niet vaak.
Voor de rest hebben we amper stroomgebruikers, dat hadden ze vroeger ook niet dus niet nodig.

Boven hebben wij alles verduister inderdaad en het dorpje telt een 500 inwoners.
Er zal dan misschien een tijd komen dat ze aan komen kloppen ,dan zien wij dan wel hoe we daarmee omgaan.

Bij een eigenwoning zouden raamdeuren ook handig zijn, het beschermt tegen rondvliegende spullen met storm, en het ingooien van de ramen met een SHTF.

Verduisteringsgordijnen als er rondom lichtsluizen zijn, dan is het haast onmogelijk dat ze in het donker kunnen zien dat je enige licht aan hebt.
Ook handig dat je

Bij een eigenwoning zouden raamdeuren ook handig zijn, het beschermt tegen rondvliegende spullen met storm, en het ingooien van de ramen met een SHTF.

Verduisteringsgordijnen als er rondom lichtsluizen zijn, dan is het haast onmogelijk dat ze in het donker kunnen zien dat je enige licht aan hebt.
Ook handig dat je
Vroeger hadden wij luiken , maar ik heb nu kunststofkozijnen geplaatst en zodoende komen de luiken te vervallen.
Boven hebben wij verduisterende rolgordijnen en met Duck tape aan de zijkant , zie je er niets door.
Als ze de ramen dan ingooien , dan is dat wat het is.
Van daar uit kijken wij dan verder.

Ik denk dat zoiets beter is dan een gas aansteker of in ieder geval goed om erbij te hebben. Gewoon via USB opladen en kan prima tegen vocht.

Bekijk bijlage 27555
https://nl.aliexpress.com/item/1005008102759956.html?channel=twinner

Mooi ding, zit er ook bluetooth op? ;-p

Gloeispiraaltje, paperclip opneen batterij, mocht de nood heel hoog zijn, klein propje papier bij het lontje of als het een alcohol brander is, helemaal niet nodig.

Voor de lontjes aanstekers, op een gegeven moment zijn die lontjes verhard of verast en moet je er een stukje afknippen. Wat misschien interreeant is en ook goed werkt is zo'n lampeberger steentje met lont, origineel of the koop bij ali.

Terug
Bovenaan