• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat is DeepSeek en waarom laat het de financiële wereld beven?

Mayo

Last (wo)man standing

Wat is DeepSeek en waarom laat het de financiële wereld beven?​

https://newsbit.nl/wat-is-deepseek-en-waarom-laat-het-de-financiele-wereld-beven/

"DeepSeek, een Chinese AI-ontwikkelaar, heeft de technologie- en financiële wereld op scherp gezet met een revolutionaire benadering van kunstmatige intelligentie.
Terwijl bedrijven als OpenAI en Meta Platforms miljarden investeren in geavanceerde AI-modellen, heeft DeepSeek met slechts een fractie van die middelen opvallende resultaten geboekt. Dit roept vragen op over de noodzaak van enorme investeringen en de effectiviteit van Amerikaanse exportbeperkingen."

Deepseek (een soort ChatGPT) heeft met een ouder model chip en (verhoudingsgewijs) heel weinig geld puur op de software een onvoorstelbaar resultaat bereikt.
Het is daarbij ook nog OpenSource, wat betekent dat iedereen de software kan inzien en kan gebruiken.
Het programma gebruikt véél minder energie en is kleiner (het schijnt dat je het op de mobiel kun laden) en zal waarschijnlijk een revolutie in de AI veroorzaken.
Het monopolie van de 'Big 7' in de US is hiermee verbroken en zij mogen uit gaan leggen waarom zij miljarden nodig hebben en dat ook aan hun klanten en aandeelhouders berekenen. Komt hiermee ook het door Trump met veel bombarie aangekondigde 'Stargate' al op losse schroeven te staan terwijl het nog niet eens begonnen is? Zo zie je maar, dacht de US de rest van de wereld te kunnen beheersen (en financieel uitpersen) op AI gebied, komen de chinezen er ineens tussen door.
(moet bekennen dat ik wel even heb zitten gniffelen 🤭)

Maar goed, zover de pluspunten 😬
Nadeel kan gaan zijn dat de ontwikkeling van AI, en daarmee de vervanging van vele arbeiders op de werkvloer, in een stroomversnelling kan komen.
Er wordt dan wel gezegd dat de mensen die vervangen worden door 'robots' wel weer een baan vinden juist in die AI-sector. Maar dat zal voor velen juist níet opgaan, omdat de eerste banen die wegvallen de banen zijn voor lager- of ongeschoolde medewerkers terwijl voor de nieuwe banen in de AI-sector hoogopgeleide techneuten nodig zijn. Niet bepaald een match, dus.
Ook zal, omdat het OpenSource is en iedere Jan Doedel (of vreemde mogendheid/terrorist met rare ideeën) zn eigen AI kan gaan ontwerpen, controle en regulatie bijna onmogelijk zijn.
Is het nu wachten tot iemand Skynet bouwt...? 🤯

Hm, waar heb ik die folder over schuilkelders ook alweer gelaten o_O

Ik heb gister de Deepseek interface op mijn telefoon geïnstalleerd (voordat de VS de distributie van de app via Google Play gaat verhinderen) en gevraagd hoe we ons financiel vermogen kunnen beschermen in geval van instorting van het financiel systeem.

Daar had Deepseek een hele waslijst aan maatregelen voor. Die zal ik hier niet "infodumpen". Het is veel leuker om die vraag zelf aan Deepseek te stellen. Het werkt (vooralsnog) gratis.

Ik heb een soortgelijke vraag eerder aan ChatGPT gesteld. Die vergat toen edelmetalen te noemen als hedge.
Het antwoord van Deepseek was veel uitgebreider en ging wat dieper.

Ik zat al 3 dagen vast op een complex vraagstuk over een implementatie van een bepaalde vorm van encryptie. Na heel veel Google werk en doornemen van diverse documenten kon ik maar niet achterhalen waar het fout ging.

Dus ik dacht, laat ik de vraag eens aan deepseek voorleggen.
En tot mijn verbazing komt hij dus met de reactie:

Je moet hiervoor het Algoritme: secp256k1 toepassen en niet Algoritme: ed25519.

Dus ik reageer met:
"Maar ik lees in de specificaties dat ik gebruik moet maken van ed25519?"

En dan komt hij met:
"Dan zijn die specificaties niet juist"

Maar het meest frappante is dat die computer nog gelijk had ook, ik zit dus 3 dagen lang aan te klooien met een cryptografisch probleem en binnen 5 seconden word ik door deze AI wel juist geïnformeerd.

Nu heb ik ondertussen wel de overtuiging dat die Chatgpt dus bewust verkeerde antwoorden geeft op complexe vraagstukken m.b.t. encryptie. Het is voor mij meer dan een vermoeden. Het zal me niets verbazen dat ze dit bewust hebben afgesproken.

Dus resumerend, ik ben onder van zowel de foute uitkomst van ChatGPT, als de juiste uitkomst door Deepseek. En ik ga er nu dus al vanuit dat zelfs de AI modellen gekleurde informatie verstrekken.

Klop @martin ik heb de copilot ook vragen gesteld en de antwoorden klopte niet, na het een paar keren ander te stellen gaf hij mij gelijk.
Ha (hij) kan we sympathiek reageren.

Daar had Deepseek een hele waslijst aan maatregelen voor. Die zal ik hier niet "infodumpen". Het is veel leuker om die vraag zelf aan Deepseek te stellen. Het werkt (vooralsnog) gratis.
Verstandig. Door AI gegenereerde smakeloze en risocoloze verhalen zijn "de dood in den pot" voor een forum en diens community.
Doe mij maar echte belevenissen inclusief stijl- en spelfouten waarin vaak ook nog een mening van echt medemens is terug te vinden.

chat gpt liegt waar je bij straat. en zodra je de juiste info geeft zegt hij sorry en gaat daarna doodleuk door met liegen.

vraag hem maar eens wat feitelijke info over bijvoorbeeld de paus of Israel.

Laatst bewerkt:
Ik heb gister de Deepseek interface op mijn telefoon geïnstalleerd (voordat de VS de distributie van de app via Google Play gaat verhinderen)
Leuk @PBear , ik kan jou nu live volgen via Youtube en wordt follower!😉
GridArt_20250129_094442314.jpg

Zie ik, wat ik er allemaal voor moet prijsgeven, dan kan ik heel erg goed zonder dat Deepseek!😂

Zomaar wat bepalingen...

We collect certain device and network connection information when you access the Service. This information includes your device model, operating system, keystroke patterns or rhythms, IP address, and system language.
  • Payment Information. When you use paid services for prepayment, we collect your payment order and transaction information to provide services such as order placement, payment, customer service, and after-sales support.
  • Advertisers, measurement, and other partners share information with us about you and the actions you have taken outside of the Service, such as your activities on other websites and apps or in stores, including the products or services you purchased, online or in person. These partners also share information with us, such as mobile identifiers for advertising, hashed email addresses and phone numbers, and cookie identifiers, which we use to help match you and your actions outside of the Service.

Bekijk bijlage 27795

Zie ik, wat ik er allemaal voor moet prijsgeven, dan kan ik heel erg goed zonder dat Deepseek!😂

Zomaar wat bepalingen...

We collect certain device and network connection information when you access the Service. This information includes your device model, operating system, keystroke patterns or rhythms, IP address, and system language.
  • Payment Information. When you use paid services for prepayment, we collect your payment order and transaction information to provide services such as order placement, payment, customer service, and after-sales support.
  • Advertisers, measurement, and other partners share information with us about you and the actions you have taken outside of the Service, such as your activities on other websites and apps or in stores, including the products or services you purchased, online or in person. These partners also share information with us, such as mobile identifiers for advertising, hashed email addresses and phone numbers, and cookie identifiers, which we use to help match you and your actions outside of the Service.

Ik ben heel benieuwd wat je van mij op Youtube te zien gaat krijgen. Is het niet de bedoeling dat ik dan eerst tenminste 1 video upload?

Ik ben heel benieuwd wat je van mij op Youtube te zien gaat krijgen. Is het niet de bedoeling dat ik dan eerst tenminste 1 video upload?
@PBear , het zou mij niets verbazen als DeepShit dat geheel eigenhandig zou doen, op het moment dat "you and the actions you have taken outside of the Service" op de Chinese televisie hoge kijkcijfers behalen!😉

Dat rode ledje naast de webcamera betekent heel misschien...
images(99).jpg
Haha, zo'n vaart zal het vast niet lopen, maar al dat meekijken en meelezen, en om nu voortdurend te worden aangestaard....
@martin gaf al als tip, om het alleen in een webbrowser te draaien. De app, die mijd ik als de pest...

Bekijk bijlage 27795

Zomaar wat bepalingen...

Geef je niet ongeveer hetzelfde aan al die andere apps en website op je mobiel en pc? :fluit:

Aande andere kant....

Zorgen over datalek bij Chinese chatbot DeepSeek: 'Miljoen gesprekken gelekt'​

https://www.nu.nl/tech/6344282/zorg...atbot-deepseek-miljoen-gesprekken-gelekt.html

"
Er zijn zorgen over een groot datalek bij de Chinese chatbot DeepSeek. Meer dan een miljoen chats van gebruikers waren deze week publiekelijk toegankelijk. Het gaat daarbij ook om gevoelige informatie, schrijft het Amerikaanse cybersecuritybedrijf Wiz dat het lek ontdekte.
Tussen de gegevens zaten ook hele chatlogs van gebruikers. Het gaat dan om gesprekken tussen de chatbot van DeepSeek en gebruikers van het AI-programma. Wiz ontdekte dat er privé-informatie openbaar was terwijl het onderzoek deed naar de digitale infrastructuur van DeepSeek - zeg maar de bouw van de app.
"Ze hebben het lek in minder dan een uur verwijderd", vertelt Wiz-medewerker Ami Luttwak."

Nu lijkt het mij sowieso héél onverstandig om welke app en AI dan ook gevoelige informatie te geven, maar dat is wellicht een gevalletje beroepsdeformatie! 😬🤣🤣

En dan krijg je dus dit soort reacties.
Gebeurde dit ook toen ChatGPT begon of zijn we extra streng tegen China?
(Alsof de Amerikanen wél te vertrouwen zijn met al je privégegevens 🥸)

Italiaanse datawaakhond blokkeert DeepSeek vanwege zorgen over privacy​

https://www.nu.nl/tech/6344243/ital...ert-deepseek-vanwege-zorgen-over-privacy.html

"De Italiaanse datatoezichthouder Garante heeft de Chinese chatbot DeepSeek geblokkeerd. De waakhond wil weten welke persoonlijke gegevens de chatbot van het bedrijf verzamelt en in hoeverre deze worden opgeslagen in China, maar daarover heeft het bedrijf geen opheldering gegeven."

Oh, inderdaad:
"De Italiaanse toezichthouder staat bekend als een van de actiefste op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI).
De waakhond verbood in 2023 kortstondig het gebruik van ChatGPT in Italië. Aanleiding daartoe waren vermoedelijke schendingen van Europese privacyregels."

👍👍👍

Geef je niet ongeveer hetzelfde aan al die andere apps en website op je mobiel en pc? :fluit:
Dat natuurlijk @Mayo , maar dat erbij halen, dat had mijn post minder shocking gemaakt😁

Hoewel, ik vind de informatievergaring die men noemt toch wel erg ver gaan. Ik vermoed dat men niet anders kon dan daar open over te berichten, om juridische problemen achteraf te voorkomen. Misschien zijn ze daardoor wel gewoon heel eerlijk, en doen andere "gratis apps" krek hetzelfde maar melden het niet zo open. Bij AI draait het natuurlijk wel om informatievergaring en informatie spuien, en ook daarom vind ik dat DeepShit toch wel een extra risico.

Uiteraard geef ik zo min mogelijk persoonlijke informatie aan apps als ChatGPT en Deepseek. Wat mogelijk ook helpt ter obfuscatie, is het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord "we" of "wij" in plaats van "ik" voor de vraagsteller (zoals onze koning gewoon is) of duidelijk te maken dat je de vraag ten behoeve van een derde stelt.
Verder maak ik slechts zelden gebruik va AI apps. Ik denk liever zelf na. Dat helpt tegen het debiliseren en is de beste bescherming tegen dementie.

Uiteraard geef ik zo min mogelijk persoonlijke informatie aan apps als ChatGPT en Deepseek. Wat mogelijk ook helpt ter obfuscatie, is het gebruik van het persoonlijk voornaamwoord "we" of "wij" in plaats van "ik" voor de vraagsteller (zoals onze koning gewoon is) of duidelijk te maken dat je de vraag ten behoeve van een derde stelt.
Verder maak ik slechts zelden gebruik va AI apps. Ik denk liever zelf na. Dat helpt tegen het debiliseren en is de beste bescherming tegen dementie.
Wij @PBear en wij @RockyFlats zijn dit wel met elkaar eens!😉
Zeg nu zelf: wat is er nu mooier dan om te merken, dat de eigen hersenen nog werken!👍

Ik gebruik helemaal geen ChatGPT, Copilot of Deepseek, want ik voel er niet voor deze AI's noch het bedrijf waar ze van zijn te voeden met mijn info.
Ik heb 1 mobiel waarop een aantal apps staan, maar daar heb ik dan bv geen contacten staan en bel of sms er nooit mee. Deze gaat in principe nooit t huis uit.
Op een andere mobiel heb ik geen internet en geen apps en daar bel/sms ik mee, ook voor mn werk.

Terug
Bovenaan