ook simpelweg omdat het goedkope gas op is,
Nee hoor.
Gas is best wel goedkoop als je het zou inkopen vanuit Rusland.
Sterker nog, het is aanzienlijk goedkoper dan de kostprijs van onze huidige energieopwekkingen zoals gas/kolen/kern/zon/wind energie
Het probleem is puur politiek
(link is maar een fractie van de waarheid maar het is voldoende)
De kostprijzen van gas liggen zoveel lager dan de eindprijs. Hier een quote uit een artikel:
Wit-Rusland is namelijk jarenlang verwend met een spotprijs van 47 dollar per 1.000 kubieke meter. Ter vergelijking: Westeuropese landen dokten in 2006 gemiddeld 240 dollar, terwijl Oekraïne voor 140 dollar per 1.000 kuub werd bevoorraad.
Dus die inkoopprijs is nogal erg afhankelijk van de gunfactor.
En de consumentenprijs is erg afhankelijk van de belastingen/heffingen/accijns die de regering bepaald.
Er is ook nog een minimaal technisch probleem en dat is laag en hoog calorisch maar dat is relatief eenvoudig op te lossen.
Heel het milieu en energievraagstuk is een politiek spel wat niks te maken heeft met de echte kosten/baten versus milieubehoud/vervuiling.
Omdat een stel incapabele idioten nu al weten dat ze het nooit voor elkaar gaan krijgen om een warmtepomp door je strot te duwen zal men de gasprijs aanzienlijk gaan verhogen en de kosten van elektriciteit verlagen
Stel dat onze energie afkomstig zou zijn uit een stuwmeer of wind/zon energie dan zou dit best een prima plan zijn.
De werkelijkheid is echter dat onze energie op papier 7,3 % groen is en dan zijn er nog de meest bizarre trucs toegepast om dit getal neer te pennen.
(een groot deel van die 7,3 % bestaat uit certificaten uit andere landen want anders ga je de 5% niet eens halen)
En dan maar lopen miepen "een beter milieu begint bij je zelf"
Na dat geintje met het oud papier is het voor mij echt wel duidelijk geworden dat de regering 0,0 geeft om dit soort vraagstukken.
Maar laat ik er verder maar niks meer aan toe voegen want dat is niet goed voor mijn humeur.