• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat kan er mis gaan...?

Sabrina

Senior Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kreeg een server-fout melding, hopelijk staat deze post er nu niet onbedoeld twee keer in.

[mod]Ik heb de dubbele post verwijderd[/mod]

We horen om ons heen in de media allemaal verontrustende berichten. Ik prep al lang niet meer voor 'het einde der tijden', maar meer voor de 'alledaagse shtf'; van de ene dag op de andere parkeert weer eens een Appache in je stroommast, pleegt een of andere laffe malloot een aanslag, helpt de eigen regering eigenhandig het land om zeep, en ga zo maar door. Zelfs bij een kinderfeest als sinterklaas is immers al beveiliging nodig, het zijn bijzondere tijden en menig onheilprofeet voorspelt nog allerlei narigheid.

Velen van ons hebben ergens een voorraad middelen om 'zulke tijden' zo goed mogelijk door te komen, al weten we vooraf natuurlijk niet welke shtf er zal ontstaan. Wanneer ik met mensen over preppen te spreken kom, is de meest gestelde vraag dan ook: "wat denk je dat er gaat gebeuren dan?". En eigenlijk kan ik daar niet echt een antwoord op geven, althans geen gericht antwoord. Zijn er mensen onder jullie die een speciaal risico voor een bepaald 'scenario' in de toekomst voorzien, of zijn de meesten van jullie (net als ik) van de categorie 'expect the unexpected'?

In een groot deel van NL overstromingsgevaar, hier in het Noorden aardbevingen die nog heviger kunnen gaan worden met alle gevolgen.

Voor mijn gevoel epidemieën, en meer rampen wereldomvattend.

Als er nog er nog meer insekten en ander leven op de aarde en zeeën wordt uitgeroeid.
Het zal grotere gevolgen hebben, ten eerste agrarische sector, veel gewassen zijn afhankelijk van bestuivingen door de insecten om producten voor te brengen.
Veel leven in de wateren zijn al uitgeroeid of ziekelijk verzwakt, hele gebieden is het water al dood, vol met plastiek fijnstof, zelfs leeft de plankton er niet meer.
Sinds kort is bekend gemaakt dat veel kunststof fijnstof in zee terecht komt via de wasmachines.

Raadeloosheid die steeds wereldomvattende wordt.

Voor zuurstof zijn we afhankelijk van de plankton en Flora (bomen en struiken) als dat uitgeroeid wordt is er ook geen leven voor on meer mogelijk, die ontwikkelingen gaan sneller dan in eerste instantie weer gedacht.
De ecologie is behoorlijk aangetaste, het gevolg orkanen, windhoosten, orkanen tsunami's die steeds vaker en heviger worden, door de opwarming van de aarde.

Ja het leven wordt met uitsterven bedriegt.

Dit zijn niet alleen maar dingen zo als ik het voel, en er komt spraakzaam ook steeds meer feiten boven tafel die dat gevoel bevestigen.
De ergste rapporten van onderzoeken worden heel waarschijnlijk niet openbaar gemaakt.

Maar van alles het beste maken dat is het enige wat overblijft, heel veel inzicht en wijsheid toegewenst.

Het forum bloeit steeds meer op en kan ons tot houvast dienen, daar de schouders er onderzetten is een goede zaak, en kan ons leven redden en voor een perspectief zorgen.

epidemieën (het wordt winter dus het is wachten op de volgende), hacks door Rusland/China/N-Korea/Iran of voor mijn parts de US waardoor (al of niet langdurige) storingen in de stroom- en watervoorziening optreden, storingen in de distributiecentra waardoor de super niet bevoorraad kan worden, aanslagen door terugkerende IS-ers waardoor voornoemde optreedt, solarflares die een (hopelijk lokale) EMP veroorzaken

Ineenstorting van ons monetaire systeem / grote financiële crisis, met als gevolg het opdrogen van het handelsverkeer en de just-in-time supply lines waardoor supermarkten/pompstations vrij snel leeg zijn. Een hongerig mens is een gevaarlijk mens. Gevolg het ontstaan van dreigende plunderingen, grote sociale onrust, bevolkingsgroepen die tegenover elkaar komen te staan en het gevaar van geweldsexplosie.
De randstad wordt dan een urban jungle en de politie is niet bij machte.

Een andere grote disruptie zoals een terroristische aanslag. Dit kan tevens zorgen voor een gewelddadige tegenreactie met als gevolg grote sociale onrust/burgeroorlog.

Een natuurlijke crisis zoals een overstroming of epidemie kan ook.

Een landenoorlog zie ik niet snel gebeuren.

Ik heb ook niet echt een 'dit zal er gebeuren' insteek, maar wel dat er zóveel gaande is op deze aardkloot dat het een kwestie van wachten is tot een van die vele tijdbommen kritiek punt zal bereiken, hetzij vanuit menselijk handelen (ego, economie, andere idioterieën), hetzij dat Moeder Natuur een tandje bijzet om die vervelende luizen genaamd mens uit haar pels kwijt te raken (of het simpelweg weer eens tijd vind voor een nieuwe jas alltogether) in de vorm van natuurramp(en) en/of epidemieën/pandemieën.
Als ik het preppen eens uitleg aan mensen in mijn omgeving pak ik het meestal in in de vorm van dicht-bij-huis, makkelijk te bevatten scenario's (extra eten en drinken in huis stel dat je met een gebroken poot thuis zit en geen hulp kan krijgen ofzo, wat als we dichtsneeuwen en levering in winkels een poosje noppes is (Nederland ligt al half op zn gat bij 1 dag sneeuwval), langduriger stroomstoring, en bij mensen waarvan ik weet dat ze wat angstiger zijn op terrorisme tik ik dat soms ook een beetje aan.)

Ik zou ik niet zijn als ik niet overal mee rekening probeer te houden .
Alles kan namelijk volgens mijn manier van denken en daaraan gerelateerde Visie op het wereld gebeuren .
En eigenlijk is " Wat kan er misgaan ...... ? " al overal zichtbaar tot in de uithoeken van de aarde .
.
Het is dus eigenlijk al " GOED MIS " op vele fronten :(

Ik zou ik niet zijn als ik niet overal mee rekening probeer te houden .

Ja maar, als de bom valt hep je een goede helm nodig,
als er een vliegtuig neerstort ook,
als de dijken breken hep je stevige laarzen nodig,
Als ......
Man/vrouw, je kan zo veel verzinnen, maar zo lang er meer mensen omkomen in het verkeer dan door een terreur actie, zou ik het WAT er mis kan gaan reduceren tot de meest voor de hand liggende.
Geeft meer rust in je hoofd.

Ja maar, als de bom valt hep je een goede helm nodig,
als er een vliegtuig neerstort ook,
als de dijken breken hep je stevige laarzen nodig,
Als ......
Man/vrouw, je kan zo veel verzinnen, maar zo lang er meer mensen omkomen in het verkeer dan door een terreur actie, zou ik het WAT er mis kan gaan reduceren tot de meest voor de hand liggende.
Geeft meer rust in je hoofd.

Het Rekening houden " Met " is nou ook weer niet zo Extreem als het lijkt in mijn reactie HAHA .
Maar nou je het zegt " Een Kevlar Helm " :eek: Die heb ik nog niet :fluit:
En eerlijk gezegd , Rust in mijn Hoofd krijg ik nooit :( NOOIT ;) Zelfs niet als ik bovengenoemde zou reduceren tot 2 %
Iets anders komt in de plaats :(

uh @frans81 , het wordt rustiger in je hoofd als je die kevlar helm aan de binnenzijde voorziet van aluminium folie.
Het liefst drie lagen, kruislings gelegd.

Normaal gebruik ik deze BEWEGENDE niet om rekening te houden met iemand anders . Ik maak nu een uitzondering en plaats er 3

:lol::lol::lol:

Nu Maar On Topic haha

Nou, eigenlijk prep ik voor het niet voorhanden zijn van een aantal zaken, zoals water, voedsel, gas, electra, riool, en zeker niet te vergeten communicatie.
Wat er wel of niet aannemelijk is wat er kan gebeuren is erg lastig te bepalen, maar aangezien ik in de techniek zit weet ik wel wat er allemaal kan qua schade toebrengen.
Dus qua terrorisme zie ik best mogelijkheden om op grote schaal telecommunicatie plat te leggen, daar raak je een land / continent hard mee, en veel zal stil liggen.
Ik bedoel wat doet de mens nog met contant geld? Het gaat via het pinpasje hoor, over een data verbinding.
Ook door de verouderde infrastructuur van gas en elektra zie ik het voor aannemelijk dat dat uit kan vallen. Een paar uur is daarbij echt niet erg,
maar als het langer duurt word dat heel erg duur, en er komt bij dat mensen niet naar de winkel kunnen, alles ligt weer stil zeg maar, en ook de servers etc. na een tijd als de diesel op is.
Dat zijn punten waar ik wel kensen zie voor terroristen. Geen slachtoffers, maar wel keihard getroffen.
Voor de rest houd ik in het algemeen rekening met het feit dat er ooit een oorlog kan komen, maar dat zijn eigenlijks de preps van water, voedsel, enz.
Ik heb ook een BOB voor het geval dat natuurlijk, en voor weekenden in het bos :).

Maar de focus van mij ligt behoorlijk op de kwetsbaarheid van de samenleving, en hoe makkelijk is om die te saboteren.

En eigenlijk kan ik daar niet echt een antwoord op geven, althans geen gericht antwoord.

Als iemand mijn kelder ziet dan is de eerste vraag "verwacht je een 3e wereldoorlog"
En dan moet ik uitleggen dat ik het wel prettig vind om wat minder afhankelijk te zijn van "just in time" systeem zoals @Floesh het al heeft aangegeven.

Dus de vraag "wat denk je dat er gaat gebeuren" is niet zo relevant.
Als je bij iemand in de auto een brandblusser ziet liggen ga je toch ook niet vragen "denk je dat je auto in de fik gaat vliegen ?"
Of iemand met een alarminstallatie "ben je bang voor inbrekers ?"

Ik vind het prettig om iets achter de hand te hebben. Het geeft (voor mij) ook rust ipv stress.
Dus het vooroordeel "leef je dan steeds in angst?" draai ik dan om naar de vraagsteller.

Een terro aan slag op de waaterleiding met biologische waapens zie ik ook als een ongekend groot gevaar, ze kunnen op belangrijke punten de rommel zo in de waaterleiding pompen, wordt dat op verschillende punten in de grootste steden gedaan dan pakken ze in een keer een hele grote groep mensen, en de anderen die overblijven durven geen water meer te drinken.
Wie dan nog overblijft komen om omdat alles plat ligt is de bio waapen ook nog eens besmettelijk dan leeft er even later niets mee.
De rommel kan in elk huis, bedrijf waar dan ook ongezien in het systeem gesproten worden, het is onbeveiligd openbaar.

Ook op prepper.nl heb ik wel geschreven over het gevaar van aanslagen op kernreactoren op het zelfde moment in Europa met een antietankwapens, pas sinds kort zijn de overheeden zich daar van bewust.
Ook een raked aanval op de dijken zou de boel goed in de war sturen.

Ik heb expres woorden verkeerd geschreven, en mag over een paar dagen verwijderd worden want het levert gevaar voor ons land op.

Het uitvallen van 't internet, (lees computers). Door sabotage of door de natuur veroorzaakt.
Probleem wordt dan stroom, water, gas, geld, distributie materialen zoals eten etc. (terug naar 1900).
Of een totale ,economische, ineenstorting van de westerse wereld. ( schuldenberg wordt sowieso te hoog)
Met dezelfde gevolgen, door geldgebrek en vertrouwen in het herstel . (hyperinflatie)

• Leuk
Waarderingen: J.J
Ook hier gaat het meer om de mogelijke uitval van basis voorzieningen waardoor we voor kortere of langere tijd zijn aangewezen op het hebben van voorraad en alternatieven. We wonen sinds driekwart jaar op het platteland en niet aan een van de hoofdwegen (hoe het zit met het sneeuwvrij houden van wegen hier weet ik nog niet ;-) ) dus ook sneeuw overlast is voor ons een scenario om rekening mee te houden
qua natuurrampen denk ik het meest aan overstromingsrisico en verstoring in de voedselproductie, dus hier zijn we ook bezig met het aanleggen van een eetbare tuin / moestuin waar we dan hopelijk een eind mee kunnen komen (zelf bestuiven met wattenstaafjes desnoods) in combinatie met inmaken/wecken van de eigen groente.
Sociale onrust door steeds verdere polarisering verwacht ik eerder in de (grote rand-)steden dan hier op het platteland. De gevolgen daarvan zullen vast ook hier merkbaar worden.

een (zombie) apocalyps ben ik niet bang voor.

In de gevallen dat ik met mensen het heb over "wat als" dan gaat het voornamelijk over praktische zaken als water en stroom uitval, verstoringen in de distributie en eventueel niet de deur uit kunnen wegens ziekte of iets dergelijks.

GreetZ,
Pjotr78

Ook hier gaat het meer om de mogelijke uitval van basis voorzieningen waardoor we voor kortere of langere tijd zijn aangewezen op het hebben van voorraad en alternatieven. We wonen sinds driekwart jaar op het platteland en niet aan een van de hoofdwegen (hoe het zit met het sneeuwvrij houden van wegen hier weet ik nog niet ;-) ) dus ook sneeuw overlast is voor ons een scenario om rekening mee te houden
qua natuurrampen denk ik het meest aan overstromingsrisico en verstoring in de voedselproductie, dus hier zijn we ook bezig met het aanleggen van een eetbare tuin / moestuin waar we dan hopelijk een eind mee kunnen komen (zelf bestuiven met wattenstaafjes desnoods) in combinatie met inmaken/wecken van de eigen groente.
Sociale onrust door steeds verdere polarisering verwacht ik eerder in de (grote rand-)steden dan hier op het platteland. De gevolgen daarvan zullen vast ook hier merkbaar worden.

een (zombie) apocalyps ben ik niet bang voor.

In de gevallen dat ik met mensen het heb over "wat als" dan gaat het voornamelijk over praktische zaken als water en stroom uitval, verstoringen in de distributie en eventueel niet de deur uit kunnen wegens ziekte of iets dergelijks.

GreetZ,
Pjotr78
Zo is het bij mij ook, begon met een voorraad voedsel aanleggen dat lang houdbaar is en daar heb ik al eens van geprofiteerd toen ik een poosje zonder inkomen zat. Tegenwoordig woon ik in een zeiljacht en daar moet preppen een tweede natuur zijn, je houdt ook rekening met een paar maanden op zee zitten. Ik heb nu 900liter drinkwater op voorraad in twee grote tanks, een watermaker staat nog op mijn verlanglijst.
De energievoorziening moet geheel onafhankelijk worden met zonnepanelen en windmolens in combinatie met flinke accubatterijen en omvormers.
Ook heb ik al een dieselgenerator zodat ik niet helemaal van het weer afhankelijk ben.
voor mij een logische vorm van voedselvoorziening is natuurlijk vissen

Terug
Bovenaan