preplist
Elementary prepper
Momenteel hebben we 3 auto's bij de deur;
- Volvo op benzine (180pk, verbruik ca 1/10, top ca 220)
- Volvo op diesel, gechipt (200pk, verbruik ca 1/18, top ca 235)
- Amerikaanse truck (4x4) 4.oL V6 (140pk, verbruik ca 1/3.5, top ca 120)
Maar stel dat het erop aankomt, je moet weg, welke auto zou je pakken?
Aan de ene kant zou ik kiezen voor mijn diesel vanwege het verbruik en het vermogen, diesel is goed verkrijgbaar (eventueel via de sifon uit vrachtauto's, etc). Maar het is en blijft een lage auto die niet even de stoep op en af kan, en het zeker off-road niet lang gaat volhouden.
De Amerikaan heeft als voordeel dat er ontzettend veel spullen achterin kunnen en je er ook languit naast elkaar kunt liggen. Je zit hoog, kunt moeiteloos door ruw terrein en met zijn 2200kg druk je iedereen die in de weg staat aan de kant. Maar met een verbruik van 1 op 3.5-4 moet ik er momenteel al elke +-200km een nieuwe 60 liter brandstof in gooien. Ik heb 2 extra metalen jerrycans achterin staan waar elk 25L in kan, dus zeg maar 100km extra bereik in een offroad situatie. De topsnelheid van zo'n 120 is ook niet geweldig en het blijft een oude Amerikaan die nou niet bekend staan om hun betrouwbaarheid.
- Volvo op benzine (180pk, verbruik ca 1/10, top ca 220)
- Volvo op diesel, gechipt (200pk, verbruik ca 1/18, top ca 235)
- Amerikaanse truck (4x4) 4.oL V6 (140pk, verbruik ca 1/3.5, top ca 120)
Maar stel dat het erop aankomt, je moet weg, welke auto zou je pakken?
Aan de ene kant zou ik kiezen voor mijn diesel vanwege het verbruik en het vermogen, diesel is goed verkrijgbaar (eventueel via de sifon uit vrachtauto's, etc). Maar het is en blijft een lage auto die niet even de stoep op en af kan, en het zeker off-road niet lang gaat volhouden.
De Amerikaan heeft als voordeel dat er ontzettend veel spullen achterin kunnen en je er ook languit naast elkaar kunt liggen. Je zit hoog, kunt moeiteloos door ruw terrein en met zijn 2200kg druk je iedereen die in de weg staat aan de kant. Maar met een verbruik van 1 op 3.5-4 moet ik er momenteel al elke +-200km een nieuwe 60 liter brandstof in gooien. Ik heb 2 extra metalen jerrycans achterin staan waar elk 25L in kan, dus zeg maar 100km extra bereik in een offroad situatie. De topsnelheid van zo'n 120 is ook niet geweldig en het blijft een oude Amerikaan die nou niet bekend staan om hun betrouwbaarheid.