• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Water uit lucht filteren

maupspam

Senior Prepper
Mijn volgende project waar ik nu mee bezig ben is het filteren van water uit lucht.

Als je moet vluchten heb je niets meer aan een aangelegde water voorraad.
Een jerrycan mee nemen gaat nog wel. Maar als het tegen zit dan heb je op een gegeven moment niets meer.

Dit project moet er voor zorgen dat ik water filter uit lucht zodat ik, eventueel in een woestijn, altijd water heb.
De lucht om ons heen bevat water. Dat water kunnen we filteren en gebruiken.
Ik heb een testopstelling gemaakt waarmee ik dit in het klein doe. Uiteindelijk moet dit een draagbaar apparaat op zonnecellen worden

Gisteren heb ik ongeveer 50ml gefilterd. Dat duurt wel een hele dag. Ik heb dit gemaakt met onderdelen die ik nog had liggen.
Maar Ali is al weer aan het sturen :D
Het echte werk komt dan binnen. TEC 12715 etc.

Test opstelling:

IMG20240626084716.jpg
 
Is dat hetzelfde als wat een luchtontvochtiger, airco of koelkast doet? Lucht afkoelen tot water condenseert?
 
Dat zit inderdaad heel dicht bij elkaar. Het verschil is alleen het water opvangen en dat optimaliseren. Ik zit ook te denken om het te combineren met water verwarmen.

Dit is het princiepe.

functional-principle-of-a-peltier-dehumidifier.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in bezit van een 300 Watt luchtontvochtiger met een 220V compressor ingebouwd. Die produceert in 24 uur ook zo'n litertje water.

Toch zou ik dit zonder goede filtering niet als drinkwater gebruiken. Het apparaat zuigt tevens nogal wat stof aan, dat aan de koelribben blijft plakken en een prettige leefomgeving voor bacteriën en schimmels vormt. Lastig schoon te maken ook.

Niettemin in noodgevallen bruikbaar om wat onzuiver drinkwater te kunnen produceren.

Ik denk dat ik voor gebruik in de Filipijnen er een op basis van (reeds geïmporteerde) peltier elementen ga bouwen.
Daar is zelfs in het droge seizoen de luchtvochtigheid hoog en regent het soms te weinig om onze regenwater opvang te voorzien. Gelukkig nog niet meegemaakt dat onze handpomp geen water meer gaf.
Maar mocht dat het geval zijn, dan zou dit een aardig backup systeem zijn om tenminste voldoende drinkwater te produceren.

Buurtgenoten zijn aangesloten op een waterleidingnet van rubberslangen, dat hier en daar door het open riool loopt en in het droge seizoen hooguit een paar uur water per dag levert.

Het beekje dat aan onze kavel grenst, levert in het droge seizoen maar weinig water en wordt door naburige bewoners ook als riool gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik vind die projectjes allemaal wel hardstikke leuk. Maar of je hier nou echt iets mee kan en het gaat gebruiken om echt te overleven als 't een en ander gebeurd betwijfel ik...

Het begint ook steeds meer op een electronica/hobby forum te lijken, mag hoor, ik heb daar geen zeggenschap over, alleen slechts een mening.
 
Daar zit zeker een waarheid in Joepmeloen. Ik ben mijzelf er Ook op aan het betrappen dat ik meer een tech en gear prepper ben dan een Skill prepper.
Ik denk dat het beheersen van vaardigheden die met name van pas komen om aan voedsel te komen en gezond te blijven, waardevoller kunnen zijn dan allerlei technische snufjes.

Uiteraard is de mate en vorm van de shtf hierin leidend.
 
Ik ook denk ik
Ik ben in bezit van een 300 Watt luchtontvochtiger met een 220V compressor ingebouwd. Die produceert in 24 uur ook zo'n litertje water.

Toch zou ik dit zonder goede filtering niet als drinkwater gebruiken. Het apparaat zuigt tevens nogal wat stof aan, dat aan de koelribben blijft plakken en een prettige leefomgeving voor bacteriën en schimmels vormt. Lastig schoon te maken ook.

Niettemin in noodgevallen bruikbaar om wat onzuiver drinkwater te kunnen produceren.

Ik denk dat ik voor gebruik in de Filipijnen er een op basis van (reeds geïmporteerde) peltier elementen ga bouwen.
Daar is zelfs in het droge seizoen de luchtvochtigheid hoog en regent het soms te weinig om onze regenwater opvang te voorzien. Gelukkig nog niet meegemaakt dat onze handpomp geen water meer gaf.
Maar mocht dat het geval zijn, dan zou dit een aardig backup systeem zijn om tenminste voldoende drinkwater te produceren.

Buurtgenoten zijn aangesloten op een waterleidingnet van rubberslangen, dat hier en daar door het open riool loopt en in het droge seizoen hooguit een paar uur water per dag levert.

Het beekje dat aan onze kavel grenst, levert in het droge seizoen maar weinig water en wordt door naburige bewoners ook als riool gebruikt.
Ja die heb ik ook eentje, er komt inderdaad redelijk wat stof in de waterbak. Dan heb je gedeminieraliseerd water met toegevoegd stof, ik weet niet of dat drinkbaar is (en of je daar wat aan hebt want alles is er uit en dan weer stof toegevoegd). Ik zat te kijken of het gebruikt kon worden voor mijn stoomreiniger, maar dat wordt al afgeraden (ook vanwege het stof).
 
Ik ben altijd geïnteresseerd in de stroomloze, lowbudget dan wel gratis manieren om een doel te bereiken.

Water uit de lucht filteren met een waternet...(er bestaan meer van dit soort projecten, maar dit is wel de simpelste)

 
Ik ben altijd geïnteresseerd in de stroomloze, lowbudget dan wel gratis manieren om een doel te bereiken.

Water uit de lucht filteren met een waternet...(er bestaan meer van dit soort projecten, maar dit is wel de simpelste)



Ziet er prima uit. Flinke wateropbrengst uit mist 300 liter per vangnet per dag.
Uiteraard slechts toepasbaar in een regio waar vaak mist is. Ik vraag me af hoe de vangnetten zich houden bij sterke wind of storm. I zag in het filmpje geen voorziening om de netten neer te laten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Terug
Bovenaan