Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Precies, ik heb ook de Sawyer en ben er erg tevreden over. Speel liever op zeker met een waterfilter. Je wilt echt geen besmetting oplopen doordat je onveilig water gedronken hebt....Goedkoopste optie blijft de Sawyer mini, 380.000 liter water zuiveren voor 35 euro.
VPRO heeft al jaren en jaren veel betrouwbare informatie op internet gezet via het programma Noorderlicht.
Inderdaad is de intensiteit van het zonlicht in de winter minder. UV is er in ieder geval wel, denk aan Wintersporters. Ik hoop dat de handleiding meer informatie geeft. UV lampen en hoogtezonnen werken ook. Hele laboratoria worden met UV lampen gesteriliseerd, als ik mij niet vergis.UV licht afhankelijke waterzuivering werkt vooral goed waar de zon heel krachtig schijnt. Op onze breedtegraad is het misschien drie maanden bruikbaar als je echt niet anders hebt, de rest van het jaar is hier de zon niet krachtig genoeg.
Dergelijke oplossingen werken beter vanaf breedtegraden halverwege Spanje en dichter bij de evenaar.
Voor SODIS is de intensiteit hier in NL simpelweg te laag. Er is nog steeds wat UV-C alleen 100 x zwakker dan in de Sahel.Inderdaad is de intensiteit van het zonlicht in de winter minder. UV is er in ieder geval wel, denk aan Wintersporters. Ik hoop dat de handleiding meer informatie geeft. UV lampen en hoogtezonnen werken ook. Hele laboratoria worden met UV lampen gesteriliseerd, als ik mij niet vergis.
Ron sr
Handig zou zijn @Niels een houder met daar in een pompje een doorzichtig slangetje als spoel in verwerkt met daar om heen een spiegelende laag dat verdubbeld de UV Lamp licht.Ja, er is nu ook een portable UV water zuiveraar op de markt sinds een tijdje op gewoon batterijen.
Je neemt dan gewoon een emmer, kopje, glas, what ever met water, en hangt de uv lamp er in.
Een beetje circulatie is handig overigens omdat het uv licht niet overal in het water doorheen schijnt enz.
Wil je het SHTF proof hebben kun je de batterijen laden met zonneenergie.
Ik denk dat je op dit deel van de planeet daar beter mee af bent. "kunstmatig" dus.