Als kompas vervanging kan het handig zijn, voor een accurate tijd om een zonnetje te schieten en je breedtegraad te bepalen is een normaal horloge veel te onnauwkeurig. Na een paar weekjes zal de afwijking minuten ipv seconden zijn en daarvoor als chronograaf t.b.v. navigatie veel te onnauwkeurig. Met twee stokjes kun je ook het noorden bepalen (
https://nl.scoutwiki.org/Bestand:Himmelsrichtung_nach_Schattenverlauf_Animation.gif), of gewoon door naar de zon te kijken, vooral hier in NL (nu helemaal in de winter met de lage stand).
Zoals
@Roel zegt, denk ik dat bij een SHTF tijd niet zo bar veel nut meer heeft, behalve de reden die
@AWOL noemt. Afspreken om half twee is net even makkelijker dan bij zonsopkomst, ondergang of als de zon op het hoogste punt staat. Militairen zullen helemaal graag de exacte tijd willen weten, cruciaal voor het plannen van acties met meerdere mensen op meerdere locaties. Tijdsduur meten is dan weer nuttiger, voor tal van kook in inmaakprocessen en voor de meer wetenschappelijk/natuurkundig ingestelde prepper, een analoge stopwatch zo ik eerder speciaal preppen.
Analoge horloges zijn EMP bestendig, maar de elektronische apparatuur die je al hebt (tablet, navigatie, smartphone, porto's, wereldontvanger, e.d.) bewaar je EMP veilig (+ zonnepaneeltje bv.) en hebben nagenoeg allemaal een klokje wat vele malen nauwkeuriger is.
Al met al denk ik dat het nu al een liefhebberij voor je moet zijn, een schitterend stukje techniek om je pols.
Speciaal voor een EMP gevolgd door een SHTF zo'n duur ding aanschaffen, met uiteindelijk zeer beperkt nut, het is niet mijn keuze.
Had ik het geld, dat zou ik puur voor de heb er wel eentje aanschaffen, gewoon omdat ik ze ook onwijs cool vind. :thumbsup: