Henk88
Diehard Prepper
Ik zit te twijfelen over de aanschaf van een huisdier, ik heb al het nodige gelezen op het internet maar ik ben toch ook benieuwd naar de mening hier omdat er toch ook bepaalde prepper gerelateerde vragen zijn. Wil je bijvoorbeeld een huisdier alleen voor de gezelligheid of ook een dier wat 'nut' heeft? In hoeverre leg je bijvoorbeeld een voedselvoorraad aan voor je dier (en waar koop je dit) of kan een dier mee-eten van je eigen voorraad? En wat doe je met je dier in het geval van een bug-out?
Ik moet daarbij opmerken dat ik persoonlijk een echte dierenvriend ben ook op zoek ben naar gezelschap en dat ik (eenmaal gehecht aan een dier) niet snel de keuze zou maken om dit achter te laten. Benieuwd dus naar jullie mening.
Dieren die ik overweeg/in het algemeen te overwegen zijn als huisdier;
Knaagdier (Konijn, rat, cavia)
+ Makkelijk te onderhouden, weinig persoonlijke aandacht nodig
- Je hebt er eigenlijk niets aan
- Weinig sociale interactie
- Geen echt nuttig dier (tenzij voor vleesfok, maar dat is niet echt mijn idee van gezelschap)
Vissen of tropische dieren in een terrarium/aquarium
+ Mooi om naar te kijken
- Veel werk voor het schoonmaken/bijhouden van een hok
- Geen echt nuttig dier
Klein gevogelte (Kwartel, Krielkip)
+ Relatief eenvoudig te houden, weinig persoonlijke aandacht nodig
+ Nuttig door de opbrengst van eieren (eventueel vlees als je zelf gaat fokken - ik zou zelf alleen hennen kopen)
Kat
+ Relatief eenvoudig te houden, gaat zijn eigen gang
+ Sociale interactie, echt gezelschap
+ Beetje nuttig als muizenvanger
- Heeft toch wel regelmatig aandacht en verzorging nodig
- Gaat zijn eigen gang wat problemen kan opleveren met de moestuin (poep, ongewenst opeten van zaken), verkeer in de straat enz.
Fret
+ Kan net als een knaagdier in een hok worden gehouden grootste deel van de dag, dus meer controle over dan een kat
- Heeft dagelijks veel aandacht/speeltijd nodig
- Gevoelig voor ziektes
- Geen echt nuttig als dier (kan worden ingezet voor o.a. rattenjacht, maar dat is te specifiek voor mijn doel)
Hond
+ Een echt maatje, kan ook mee op wandelingen/fietstochtjes/kampeertrips etc.
+ Nuttig als waakhond en eventueel zelfs jachthond
- Veel aandacht nodig en afhankelijk + minstens 3, maar liefst 4-5x per dag uitlaten
- Soms een (betaald) oppas nodig en in het algemeen een relatief duur huisdier
Vind het zelf een lastig keuze. Ik heb zelf vroeger alleen een kat en een konijn gehad dus ik kan niet helemaal inschatten hoe een hond is. Ben zelf geen fan van slecht opgevoede honden maar met een lieve hond of kat kan ik het even goed vinden. Ik werk zelf ook veel vanuit huis dus in de huidige situatie zou ik genoeg tijd hebben om veel aandacht te geven aan een huisdier. Echter een kat/fret of hond gaan toch al snel 10 jaar mee en je weet natuurlijk niet hoe je werksituatie dan is. Zeker een hond laat je liever geen werkdag alleen begrijp ik van wat ik lees. Voor nu neig ik het meest naar een hond of kwartels maar ik heb de meeste ervaring met katten. Hoor dan ook graag jullie mening :thumbsup:
Ik moet daarbij opmerken dat ik persoonlijk een echte dierenvriend ben ook op zoek ben naar gezelschap en dat ik (eenmaal gehecht aan een dier) niet snel de keuze zou maken om dit achter te laten. Benieuwd dus naar jullie mening.
Dieren die ik overweeg/in het algemeen te overwegen zijn als huisdier;
Knaagdier (Konijn, rat, cavia)
+ Makkelijk te onderhouden, weinig persoonlijke aandacht nodig
- Geen echt nuttig dier (tenzij voor vleesfok, maar dat is niet echt mijn idee van gezelschap)
Vissen of tropische dieren in een terrarium/aquarium
+ Mooi om naar te kijken
- Veel werk voor het schoonmaken/bijhouden van een hok
- Geen echt nuttig dier
Klein gevogelte (Kwartel, Krielkip)
+ Relatief eenvoudig te houden, weinig persoonlijke aandacht nodig
+ Nuttig door de opbrengst van eieren (eventueel vlees als je zelf gaat fokken - ik zou zelf alleen hennen kopen)
Kat
+ Relatief eenvoudig te houden, gaat zijn eigen gang
+ Beetje nuttig als muizenvanger
- Heeft toch wel regelmatig aandacht en verzorging nodig
- Gaat zijn eigen gang wat problemen kan opleveren met de moestuin (poep, ongewenst opeten van zaken), verkeer in de straat enz.
Fret
+ Kan net als een knaagdier in een hok worden gehouden grootste deel van de dag, dus meer controle over dan een kat
- Heeft dagelijks veel aandacht/speeltijd nodig
- Gevoelig voor ziektes
- Geen echt nuttig als dier (kan worden ingezet voor o.a. rattenjacht, maar dat is te specifiek voor mijn doel)
Hond
+ Een echt maatje, kan ook mee op wandelingen/fietstochtjes/kampeertrips etc.
+ Nuttig als waakhond en eventueel zelfs jachthond
- Veel aandacht nodig en afhankelijk + minstens 3, maar liefst 4-5x per dag uitlaten
- Soms een (betaald) oppas nodig en in het algemeen een relatief duur huisdier
Vind het zelf een lastig keuze. Ik heb zelf vroeger alleen een kat en een konijn gehad dus ik kan niet helemaal inschatten hoe een hond is. Ben zelf geen fan van slecht opgevoede honden maar met een lieve hond of kat kan ik het even goed vinden. Ik werk zelf ook veel vanuit huis dus in de huidige situatie zou ik genoeg tijd hebben om veel aandacht te geven aan een huisdier. Echter een kat/fret of hond gaan toch al snel 10 jaar mee en je weet natuurlijk niet hoe je werksituatie dan is. Zeker een hond laat je liever geen werkdag alleen begrijp ik van wat ik lees. Voor nu neig ik het meest naar een hond of kwartels maar ik heb de meeste ervaring met katten. Hoor dan ook graag jullie mening :thumbsup: