• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Welke brandstof in Foetsie?

Sushi

Prepper
Ik heb al gezocht op het forum, maar ik kan het niet vinden. Ik heb een Foetsie H229 petroleumkachel aangeschaft voor het geval de verwarming om wat voor reden dan ook niet werkt. Ik heb op internet informatie gevonden dat je in een petroleumkachel ook gewoon lampolie kunt doen, maar elders lees ik weer dat dat in de Foetsie niet mag.
Wat is nu de beste brandstof voor dit specifieke merk/type en welke heeft de beste prijs-/kwaliteitverhouding?

Ik heb de Foetsie 129 geprept . (weet zo niet wat het verschil is tussen een 229 en een 129)
Als brandstof heb ik Qlima Crystal. Tijdens de tests vond ik het erg meevallen wat er aan geur vrij kwam. Eigenlijk was het een gezellige geur zoals ik nog uit mijn kinderjaren (jaren 60) herinner.
Verder weinig praktijk ervaring mee opgedaan maar het geeft me wel een gerust gevoel dat ik de spullen paraat heb staan.

Je zegt dat het een petroleum kachel is dus ik zou er petroleum in doen.
Over petroleum en lampenolie etc. is een specifiek topic.
Prijs/kwaliteit is persoonlijk. Koop je goede "qlima crystal" die duur is en je kachel doet het goed of gok je met "lampolie"wat theoretisch ook petroleum is (was vroeger ook zo) maar niet zo heet (met reden) en riskeer je extra onderhoud of erger aan je kachel. Of meer stank.

Edit: overal gezocht en dit topic niet gevonden hier, foei google !

Je zegt dat het een petroleum kachel is dus ik zou er petroleum in doen.
Over petroleum en lampenolie etc. is een specifiek topic.
Prijs/kwaliteit is persoonlijk. Koop je goede "qlima crystal" die duur is en je kachel doet het goed of gok je met "lampolie"wat theoretisch ook petroleum is (was vroeger ook zo) maar niet zo heet (met reden) en riskeer je extra onderhoud of erger aan je kachel. Of meer stank.

Edit: overal gezocht en dit topic niet gevonden hier, foei google !

Die had ik inderdaad gevonden, maar die gaat niet specifiek over de Foetsie. Maar als ik het goed begrijp, is Qlima geschikt? Dan haal ik daar wel wat van in huis. Onder het motto goedkoop is duurkoop.

Ik heb de Foetsie 129 geprept . (weet zo niet wat het verschil is tussen een 229 en een 129)
Als brandstof heb ik Qlima Crystal. Tijdens de tests vond ik het erg meevallen wat er aan geur vrij kwam. Eigenlijk was het een gezellige geur zoals ik nog uit mijn kinderjaren (jaren 60) herinner.
Verder weinig praktijk ervaring mee opgedaan maar het geeft me wel een gerust gevoel dat ik de spullen paraat heb staan.

Ik ook. Zeker nu het erop lijkt dat Rusland onze infrastructuur in kaart aan het brengen is. Als ze die (al dan niet deels) platleggen, wil ik in ieder geval niet in de kou zitten of honger hebben.

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan dat in België wel maar in Nederland niet. Toch?
Dat is afhankelijk van waar je woont. Als je wel eens een trekker in het wild ziet dan is de kans groot dat er ook petroleum ergens in de buurt verpompt wordt. Vraag wel even van te voren aan de uitbater WAT je krijgt.

dat is afhankelijk van waar je woont. Als je wel eens een trekker in het wilt ziet dan is de kans groot dat er ook petroleum ergens in de buurt verpompt wordt. Vraag wel even van te voren aan de uitbater WAT je krijgt.

In t Westland is t bv wel te krijgen aan de pomp : Total Ballerin in Maasdijk : https://www.ballering.nl/tankstations#maasdijk

Ik heb het daar een keer gepompd om te gebruiken in mn petroleumkachel in huis, maar ik vond t héél erg stinken :shocked:

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan dat in België wel maar in Nederland niet. Toch?

Jawel alleen het is vaak lastig te vinden je moet echt fb groepen endergelijke af zoeken voor een pomp in ke buurt. Hrt worden er steeds minder...

Ik weet niet waar je woont maar deze is redelijk centraal in Nederland
https://maps.app.goo.gl/n7XTEVmJKWRZiLkHA

Anders eens kijken naar gtl-diesel, zelf geen ervaring mee, mss weet @petroman ,wat nuttigs te melden?

Dat is afhankelijk van waar je woont. Als je wel eens een trekker in het wild ziet dan is de kans groot dat er ook petroleum ergens in de buurt verpompt wordt. Vraag wel even van te voren aan de uitbater WAT je krijgt.

Ik zie niet zo vaak trekkers in mijn stad rijden 😉. Maar ik las al van iemand dat die petroleum kan stinken. Dus ik ga voor de Qlima.

Dan wordt het Qlima. Dan maar even investeren in een paar jerrycans.

Misschien ben ik gewoon een zeur en vindt jij het meevallen, hoor!
Er zijn anderen hier op t forum die het wel gewoon gebruiken :)
Wellicht kun je een keer een liter halen bij de pomp en het uitproberen?
Het scheelt wél in prijs ;)

Aan welke kant van het land woon je?
Bij de Gamma in België is het regelmatig flink in de aanbieding, nu is t bv €45 /20ltr, maar ik heb t ook wel voor €36 gekocht daar
https://www.gamma.be/nl/assortiment/qlima-ptx-2000-petroleum-20-l/p/B185266

In Frankrijk is het altijd goedkoop (op dit moment €27 per 20ltr en die stinkt niet :))

Misschien ben ik gewoon een zeur en vindt jij het meevallen, hoor!
Er zijn anderen hier op t forum die het wel gewoon gebruiken :)
Wellicht kun je een keer een liter halen bij de pomp en het uitproberen?
Het scheelt wél in prijs ;)

Aan welke kant van het land woon je?
Bij de Gamma in België is het regelmatig flink in de aanbieding, nu is t bv €45 /20ltr, maar ik heb t ook wel voor €36 gekocht daar
https://www.gamma.be/nl/assortiment/qlima-ptx-2000-petroleum-20-l/p/B185266

In Frankrijk is het altijd goedkoop (op dit moment €27 per 20ltr en die stinkt niet :))

Ik woon in Nijmegen, dus dat is voor mij niet zo interessant.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Schiet mij maar lek. Misschien zijn het synoniemen, maar is dit dan echt die Qlima Crystal? Lamp petroleum, kerosine, paraffine... Ik hoop dat jullie mijn (beginners-)verwarring begrijpen. Kan ik er echt veilig Qlima in gieten?

IMG_1493.jpeg

IMG_1495.jpeg

IMG_1496.jpeg

Van Nauticgear.nl:

Paraffine is gezuiverde petroleum. Door paraffine te gebruiken geeft de petroleumkachel nauwelijks geur af. Zou u petroleum als brandstof gebruiken dan zal de kachel daar prima op branden echter komt er dan wel een (hinderlijke) peroleumgeur vrij. Daarom is het gebruik van paraffine aan te raden.

Terug
Bovenaan