Witte Haai
Prepper
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,
Ik overweeg gouden munten te gaan kopen: Mapple Leaf, American Eagle, Philharmoniker, Kangaroo, Krugerand, Kookaburra, Mexican Libertad, of een andere gerenomeerde munt.
Heeft één van deze munten jullie voorkeur?
Van zilveren munten heb ik begrepen dat niet alle munten het zelfde percentage zilver hebben. En van de zilveren Mapple Leaf heb ik begrepen dat deze een goed echtheidskenmerk heeft. 'Er is dmv een laserstraat een "Maple Leaf symbool" in de munt gebrand wat zeer moeilijk na te maken is.' Aldus SilverSurfer1974 op het oude Preppers.nl forum.
Geldt zo'n zelfde echtheidskenmerk ook voor de gouden Maple Leaf? En wat kunnen jullie over de andere munten zeggen?
En klopt het dat het de voorkeur verdient om oudere munten te kiezen? Maple Leaf's, American Eagles, Philharmoniker's van vorig jaar, of het jaar daarvoor?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Ik haal SilverSurfer1974's post van het oude Preppers.nl forum hier nog even aan:
Ik overweeg gouden munten te gaan kopen: Mapple Leaf, American Eagle, Philharmoniker, Kangaroo, Krugerand, Kookaburra, Mexican Libertad, of een andere gerenomeerde munt.
Heeft één van deze munten jullie voorkeur?
Van zilveren munten heb ik begrepen dat niet alle munten het zelfde percentage zilver hebben. En van de zilveren Mapple Leaf heb ik begrepen dat deze een goed echtheidskenmerk heeft. 'Er is dmv een laserstraat een "Maple Leaf symbool" in de munt gebrand wat zeer moeilijk na te maken is.' Aldus SilverSurfer1974 op het oude Preppers.nl forum.
Geldt zo'n zelfde echtheidskenmerk ook voor de gouden Maple Leaf? En wat kunnen jullie over de andere munten zeggen?
En klopt het dat het de voorkeur verdient om oudere munten te kiezen? Maple Leaf's, American Eagles, Philharmoniker's van vorig jaar, of het jaar daarvoor?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
Ik haal SilverSurfer1974's post van het oude Preppers.nl forum hier nog even aan:
Hoi Malonneke,
Omdat je jouw vraag ook direct aan mij richt zal ik je zo goed mogelijk antwoorden. Wanneer je 1000 euro te besteden hebt zou ik persoonlijk gaan voor zilver. Dit omdat je op dit moment voor dit bedrag zo'n 60 x meer zilver krijgt dan goud. Goud is toch eerder handig wanneer je grotere bedragen wilt veiligstellen.
De vraag of je voor baren moet kiezen of voor munten zou ik persoonlijk beantwoorden met munten. Ten eerste omdat munten prijstechnisch aantrekkelijker zijn. Als ik het goed heb zit op een baar 21% btw en op munten is de zgn. "margeregeling" van toepassing, wat inhoudt dat de verkoper alleen 21% over de winstmarge hoeft te rekenen. Een zilverbaar van 1 kilo kost, als ik snel kijk op de site van TSM, € 672 en een zilvermunt van 1 kilo kost € 633.
Een andere reden waarom ik zou kiezen voor munten is het feit dat men bij een munt minder snel bang zal zijn dat het om een vervalsing gaat. Een Amerincan Silver Eagle is bijvoorbeeld is internationaal bekend en men weet exact de afmetingen zijn. Als het gewicht en afmetingen kloppen dan is de kans verwaarloosbaar dat het om een vervalsing gaat. Een baar zilver is toch wat meer tricky. Een zilveren munt geloofwaardig vervalsen zou ook meer kosten dan het zou opleveren.
Dan de vraag wat voor soort munten moet je kopen. Ik persoonlijk zou gaan voor de Canadese Maple Leaf, en dan de 2014 serie. Dit omdat deze een extra echtheidskenmerk hebben. Er is dmv een laserstraat een "Maple Leaf symbool" in de munt gebrand wat zeer moeilijk na te maken is. Verder is de ML 999.9 puur zilver, terwijl de andere gangbare munten zoals de American Silver Eagle en de Oostenrijkse Philharmoniker een 999 zuiverheidsgehalte hebben. Qua prijs zit de ML tussen de ASE en de Philharmoniker in.
En zilver is ook beter geschikt als ruilmiddel voor zaken die niet zo heel veel kosten zoals voedsel en andere zaken. Goud is wat dat betreft minder deelbaar. Een gram goud is (momenteel) al gauw € 50 waard.
En dan nog jouw vraag waar je dan moet kopen. Ik heb een link voor je van een vergelijkingssite die de prijzen van verschillende aanbieders met elkaar vergelijkt:
http://goudvergelijken.nl/kopen/goudbaar-31-1-gram
Waarschijnlijk kun je ze in Duitsland nog goedkoper krijgen maar voor zover ik weet is men daar gestopt met het leveren aan Nederland.
Ik hoop dat je wat kunt met mijn inbreng. Als laatste tip zou ik je willen meegeven: vertel NIEMAND dat je edelmetalen hebt gekocht. Hoe graag je ook je vrienden wilt vertellen over je nieuwe investering want onthoud: iemand die vandaag je vriend is kan morgen je vijand zijn.