En uien, paprika, paddenstoelen, augurken en dergelijke zie ik meer als bijgerechten.
Maar echt groentes in pot of blik daar zie ik weinig variatie in.
Uien zijn zeker geen bijgerecht maar juist een basis.
Wat ik probeer over te brengen is dat JIJ de variatie moet maken door te combineren.
Stel je hebt 5 ingrediënten. Dan kun je rekenkundig gezien alles bij elkaar gooien en kom je uit op 1
Maar je kunt ook kiezen voor 123, of voor 234 of voor 345 etc etc
Je kunt met 3 variabelen in totaal 7 combinaties maken
Met 4 variabelen kom je uit op 15
Met 5 variabelen kom je dus uit op 31
En natuurlijk kan je niet alles combineren. Maar het kan nooit zo zijn dat je na 6 dagen terug moet gaan herhalen als je zelf een beetje creatief bent met het zoeken naar combinaties.
Ik ben vermoedelijk wat doorgeslagen in mijn voorraad maar ik het iets van 50 kilo rijst, 50 kilo pasta, 50 kilo graan en echt heel veel basisproducten zoals tomaten in blik, tomatenpuree, heel veel kruiden, flinke voorraad blikken vis/vlees/kip en soep.
Groente in een maaltijd is normaal gezien afhankelijk van het seizoen en in de zomer zal de keuze anders zijn dan in de winter.
In blik zijn de keuzes beperkt maar ik denk dat tijdens een echte SHTF situatie ik me niet heel erg druk gaat maken over mijn groentes maar meer over voldoende calorieën binnenkrijgen. Die vitaminen C krijg ik wel binnen via mijn voorraad van 10 kilo ascorbinezuur.
Maar we gebruiken onze voedselvoorraad vrijwel iedere dag want het is een van mijn vele hobby's om een evenwichtige en smakelijke maaltijd te maken.
Hier een voorbeeld
Dit is artesjok uit blik, en dan halveren. De bodem is een gewoon een deeg van pattenbloem met wat zout en gebakken op een ovenblik (een zogenaamd panbrood)
een "salsa" van ingekookte paprika met wat mayo en op het deeg wat ui voordat het in de oven ging. (en een klein/half reepje katenspek)
Hier een pasta gerecht:
Dat is dus een "verse" pasta gemaakt van die zelfde patentbloem waar ik die vorige bodem van heb gemaakt.
Gevuld met een inhoud van geweekte (gedroogde)paddenstoelen die ik ooit bij de Lidl heb gekocht en ze waren 2 jaar over de datum.
En dei groene "salsa" is een mix van een paar blaadjes spinazie en wat basilicum dus dat is wat smokkelen want dat gaat niet lukken tijdens een SHTF maar ik heb wel wat pesto in een potje liggen als het echt niet anders kan.
Hier bijna hetzelfde:
Deze is wel 100% prepperproof want dit is wederom een pasta met bloem wat een jaartje of 10 over de datum was. De vulling was een soort gehakt van een blikje smack en de salsa was een half blikje tomatenpuree verdund met koffiemelk.
De groene spikkels zijn een gesneden lente-ui dus die zal je moeten vervangen als je echt niks kunt vinden. (ik zou het denk ik dan liever skippen want gedroogde kruiden zijn echt niet lekker in dit soort gerechten)
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar wil het forum niet te veel vervuilen.
Ok, nog eentje dan, ik was volgens mij in mijn "pasta periode"
Hier gewoon gedroogde pasta:
En terwijl ik het post denk ik gelijk aan die kaas wat wel een probleem gaat zijn tijdens een langdurige SHTF.
Kaas blijf wel goed maar ik heb echt niet een paar wielen op voorraad liggen.
Maar goed, terug naar je vraag.
Op welk moment mis je de groente?