Hier ook al jaren een soort paleo/weston price/gezond verstand-achtig iets.
Sowieso geen witmeel, geen geraffineerde suikers, en verder zo troep-vrij, bio en onbewerkt als kan
Qua prijs blijft het lastig, maar het is gewoon een kwestie van handigheid in krijgen. Zelfde met de tijd die je er in steekt. Ook ik heb wel eens een avond dat ik gewoon geen zin heb om echt iets te gaan maken om te snacken, en geen zin heb om weer gewoon "droge noten" te gaan happen. Daarom heb ik een grote weckpot staan, 1x in de zoveel tijd gooi ik de keukenmachine vol met allerlei noten pitten zaden en cacaonibs, zet hem even aan en gooi hem dan leeg in die weckpot. Nu zitten er gemengde noten, lijnzaad, pompoenpitten, chiazaad en cacaonibs in. Als ik dan 's avonds op de bank wat te snacken wil en geen zin heb om moeilijk te doen pak ik gewoon een schaaltje met (volle bio) yoghurt of wat kokosmelk oid en gooi er wat van dat mengsel in. Eventueel nog wat rozijntjes oid, wat kaneel of honing. Heb ik in 10 tellen toch nog wat fatsoenlijks gemaakt. Die pot is sowieso geweldig, want ik gooi het over en door vanalles. Als ik koekjes ga maken gooi ik er een paar scheppen in, of als ik (in mijn ogen verantwoorde) pannenkoeken heb gemaakt voor de kids gaan er wat scheppen overheen, ideaal. Zo heb ik bijvoorbeeld ook een bakje staan met maanzaad, sesamzaad en zonnebloempitten gemengd, en die gooi ik bijv door salades heen.
Fruit is natuurlijk wel ook super duur, dus ook daar probeer ik te variëren en te mixen. Bio appels zijn relatief goedkoop, dus als ik iets van ander (duur) fruit heb maak ik meestal een fruitsalade dat ik meng met ook appel. Idem voor (gedroogde) bessen: heel veel daarvan zijn erg duur, maar rozijnen zijn goedkoop. Niet goed voor de bloedsuikerspiegel, maar wel vol anti-oxidanten, en ik denk dat als je het eet icm dingen die je bloedsuiker juist stabiel houden het wel oke is. Dus ik ga niet een bak rozijnen eten als snack, maar meng wel regelmatig een paar rozijnen door allerlei andere dingen heen.
En natuurlijk gewoon op de aanbiedingen letten
Laatst waren 6 bio kiwi's 1,5 euro. Tja dan eten we dus kiwi's
Verder geloof ik dat mixen bij mij wel echt het toverwoord is
Bijvoorbeeld quinoa is ook weer super duur, en ook discutabel omdat de mensen in peru enzo zelf nu niets meer te eten hebben. Maar tis wel gezond en de kids vinden het heerlijk. Dus dan meng ik het met bijvoorbeeld gierst dat hartstikke goedkoop is en wel gewoon "verantwoord".
Peulvruchten zijn niet paleo, maar eet ik wel ook gewoon. Zeker gedroogd is het vaak super goedkoop en zo goed als onbeperkt houdbaar. Ik had een tijd geen geld voor eten, maar had nog kilo's linzen, kikkererwten, 100 soorten bonen ed. Hoefden we toch geen honger te leiden, ideaal
Qua drinken hebben we hier in huis over het algemeen alleen water, thee en zelfgemaakte icetea. Vaak doen we door het water wat appelazijn, vinden de kids hartstikke lekker.
Nou ja, wat ik maar zeggen wil, als je een beetje creatief bent hoeft het helemaal niet zo heel duur te zijn. Er is zat mogelijk, als je maar wil