• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koeling van levensmiddelen in stroomarme tijden

RockyFlats

Ruttaan
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip. Heb er ook eentje besteld.

Ik heb ook nog een actieve koelbox die ik bij Action heb gekocht maar die is iets kleiner en uitsluitend voor 12 V

Bedankt voor de terugkoppeling @preparator . Ik hoop dat je er veel plezier aan zult hebben. Misschien kan je t.z.t. jouw ervaringen delen?

Heeft dat ding een minimale omgevingstemperatuur nodig? Want anders is het zeker interessant om die in zeg de droge! kruipruimte te plaatsen (met thermometer er in trouwens) Mogelijk lukt vriezen dan ook al is dat niet genoeg voor langdurig goed houden, aarde is zo rond de 10 graden normaal en dan redt je dus -10, maar niet de -18 of kouder die lang bevriezen voor voorraad vraagt.
@drent, voor zover ik heb kunnen zien, koelt de koelbox tot 20 graden onder de omgevingstemperatuur, maar ik zie in de folder een minimum omgevingstemperatuur van 16°C genoemd staan. Zeer waarschijnlijk is dat alleen om aan te geven dat de temperatuur in de koelbox niet lager kan dan zo'n -4°C. Tenminste, ik heb al temperaturen van -1,3°C (meen ik, zie FLIR) gemeten op het binnenste koellichaam bij 21°C buitentemperatuur en kan mij voorstellen dat dat wellicht nog iets lager kan.

Ik vermoed dat veel lagere temperaturen, zoals de -10°C binnen bij 10°C buiten die je stelde, misschien niet kunnen door opvriezen van (isolerend) ijs op dat koellichaam? Om waterdamp uit de koelbox te bevriezen moet er veel warmte worden afgevoerd, en dat komt dan niet ten goede aan het verder terugkoelen van de koelbox. Ter vergelijk: Drijft er ijs in zoet water, dan komt de temperatuur van het water ook niet veel lager dan 0°C. Zeker weten doe ik het niet, maar veilig is wel om te verwachten dat de temperatuur in de koelbox niet ver onder het vriespunt zal komen.

Mis een flinke laag isolatie spul bij die dingen trouwens, aangezien er actief lucht gekoeld en gewisseld wordt, moet daar toch ook winst te halen zijn qua hoe lang moeten koelen.
Ik vermoed ook dat extra isolatie (styropor platen o.i.d.) in stroomarme tijden veel verschil kan uitmaken. Traploos teruggeregeld koelt het dan vast even goed met minder Watts. Mooi is dan ook dat deze koelbox uitgesproken vlak en rechthoekig van vorm is, dus is prima met platen extra te isoleren.
 

RockyFlats

Ruttaan
Als ik het zo samenvat en de praktijktest van @Henk88 er naast zet is het dus eigenlijk NIET interessant.
Stel je hebt een minimale hoeveelheid stroom (door minimaal zonnesysteem) dan zou het WEL interessant kunnen zijn om te koelen (vriezen gaat niet lukken).
Stel je hebt minimale ruimte, dan zou het ook mogelijk interessant kunnen zijn.
Stel je hebt zowel de ruimte, als de stroom, dan zal een compressor koelkast/diepvries een verstandigere keuze zijn.
@martin , in "vredestijd" is een gewone compressor koelkast/diepvries wel het mooist, maar stel dat het toch onverhoopt eens iets minder gaat, en dat het eens tegenvalt met de beschikbare hoeveelheid stroom? Terugschakelen naar een lager vermogen kan dan niet en bij "verstandiger" past dan m.i. wel een voorbehoud.

Een compressor koelbox ernaast is dan mooi bij minimale ruimte en vanwege het transportabele, maar is ook een optimale backup, en dat bedoelde je waarschijnlijk (ook)?

Is er echter alleen koelen van belang, dan heb je qua aanschaf met een electrische koelbox wel viermaal zoveel ruimte voor hetzelfde geld, en tweemaal zoveel ruimte (globaal, als ik mij niet vergis) tegen hetzelfde verbruik als met een compressor.

De compressor koelbox wint het als nood-backup denk ik, maar het blijft een kwestie van persoonlijke behoeften en afwegen van belangen.
Mooi is, dat we keuzes hebben.👍
 
Bovenaan