Ik snap dat als je met een relatief eenvoudige stap 40% reductie kan krijgen van dit type bankfraude dan is het mogelijk een prima stap.
Uiteraard betekend dit dat je het volledig anoniem uitwerkt door alleen maar te kiezen voor "is persoon wel of niet in gesprek tijdens een overboeking.
Je ziet terecht het positieve effect dat het kan hebben
@martin , tenminste als de rekeninghouder vooraf instemt met zo'n check.
Ik vraag mij wel af of er ook onverwachte nadelen kunnen spelen?
Uit het verzoek maak ik op dat men misschien van willekeurige telefoonnummers wil kunnen checken of deze in gesprek zijn. Tenminste, het telefoonnummer dat de klant opgeeft kan ook wijzigen, en dan ligt voor de hand dat een bank die vrijelijk kan ingeven. Dat kan men dan wellicht van meerdere telefoonnummers tegelijkertijd, en zo ook checken op anderen dan alleen de rekeninghouder.
Stel dat iemand mensen belt vanuit een inzamelingsactie ter bescherming van de groengestreepte geelgeringde modderworm... Kan die persoon dan ook op "bellen" worden gecheckt hoewel die geen klant is van de betreffende bank?
Misschien kunnen simpelweg alle telefoongesprekken aan de hand van "start en einde gesprek" wel met elkaar gematcht worden? Wie er wanneer met wie heeft gebeld wordt dan eenvoudig traceerbaar, terwijl het politie en justitie een (veronderstelde) moeizame toestemmingsprocedure bespaart

Gewoon even een lijntje leggen naar neef Hubert bij de bank
Banken zouden dan ook inzicht kunnen krijgen in de contacten die hun rekeninghouders hebben, en dat zou dan veel verder gaan dan alleen "een check of men op enig moment belt". Nu zal "een matchen van alles, tegelijkertijd" wellicht de rekenkracht te boven gaan, maar stel dat een bank specifiek wil weten of Pietje weleens met Karel belt, dan is het invoeren van de beide nummers in een monitoringsysteem alles dat er nodig is. Zodra startgesprekstijd en gespreklengte matchen, bingo!
De vraag is feitelijk, of 1. de bank op willekeurige telefoonnummers kan checken en 2. of men dan alleen een "momenteel bellen" kan zien of ook start gesprek en einde gesprek...
Mij zou het niet verbazen als dat ten minste "momenteel bellen" en "einde gesprek" zou zijn, en dan is dat m.i. specifiek genoeg om gesprekken met elkaar te matchen.
Als er enig belang mee is gemoeid en iets technisch kan, dan gebeurt het ook...
