• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken willen ‘in-gesprek-check’ tijdens grote overboekingen om oplichting tegen te gaan

Ik zou niet graag dat uurtje wachten willen inlassen als ik een bitcoin order wil plaatsen.

Dat snap ik, en ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij zowel de bank als bij justitie.
Er zit een flink verschil om een betaling uit te voeren naar een leverancier of naar een bankrekening van een vage "katvanger" of een "geldezel"
Het is dat iedereen in slaap zal vallen als ik het verder uitwerk, maar een systeem als dit is niet een "if A then B if not then computer say no"
Het is een optelsom van zaken die je als programmeur mee zal nemen om iets als "verdacht" of "vertrouwd" te classificeren.

Je kunt het vergelijken met het bepalen of een email wel of geen spam is. Een beetjes spamfilter (spamassassin bijvoorbeeld) zal niet zo dom zijn om een bericht waar het woord "viagra" is staat per definitie als spam te bestempelen. Want op deze manier zal een huisarts onmogelijk zijn bestellingen kunnen doorgeven.

Zo zal het ook met dit systeem zijn. Als jij als klant al eerder een bestelling zou hebben gedaan naar een rekeningnummer dan geef je dit bijvoorbeeld -5 punten. Is het een nieuw nummer dan geef je het +5 punten. Is dit nummer van een bekend bedrijf geef je het -2, is het van een totaal onbekend rekeningnummer geef je het +2 en zo gooi je er nog een stuk of 10 criteria tegenaan. En als de totaalscore uitkomt op (ik noem maar wat) +7 , dan pas gaat die vertraging van 1 uur in. (indien het bedrag boven de 500 euro zal zijn, want het gaat om hoge bedragen en niet om kleine bedragen)

Dus de kans dat jij een probleem zal ervaren is eigenlijk verwaarloosbaar want je gaat niet bij een bedrijf waar je nog nooit iets heb gekocht een order plaatsen van > 500 euro.

We moeten kritisch zijn naar dit soort zaken, maar we moeten denk ik ook wel een beetje open staan voor ontwikkelingen die goed uit pakken.

Ik zou (als ik het ooit zou kunnen terugvinden) graag willen linken naar een verontwaardigde post over contactloos betalen. Heel het forum in rep en roer want het was op deze manier mogelijk dat criminelen je complete bankrekening zouden kunnen plunderen.

Ondertussen blijkt dat het heel veel fraude heeft voorkomen. Het voordeel is zoveel hoger dan het (minimaal mogelijke) nadeel. De oudere mens kan weer prima met zijn pasje boodschappen doen zonder dat een persoon de pincode zit af te kijken. En die onzinartikelen over geplunderde rekeningen die contactloos hebben plaatsgevonden zijn onvindbaar.

Ja, als je gaat googlen kom je er 2 tegen die mogelijk nooit hebben plaatsgevonden versus 10.000 situaties van mensen waar de pincode is achterhaald door meekijken.
 
Ik zou niet graag dat uurtje wachten willen inlassen als ik een bitcoin order wil plaatsen.

Misschien hoeft dat ook niet, maar krijg je een extra waarschuwing van de bank tegen phissing. Ze zeggen niet wat ze willen doen met de info behalve ons beschermen.
 
Waarom? Dat maakt het spannend. Billen knijpen tot de transactie eindelijk plaatsgevonden heeft. :lol:

Er zal vast iets op te verzinnen zijn als het gaat om een bedrag naar een rekeningnummer waar je eerder geld naartoe overgemaakt hebt. dat de cooldown dan niet nodig zal zijn.

Ik zou willen dat onze politici zo genuanceerd denken, dat ze in de wetgeving zo'n uitzondering maken.

Tenslotte werkt de belastingwetgeving ook nog steeds met "schijven" en tabellen, terwijl met proportionele schaling die rare drempels vermeden kunnen worden. Dat is wetgeving die stamt uit de tijd dat er nog geen computers beschikbaar waren om de benodigde berekeningen eenvoudig uit te kunnen voeren.
 
Ik zou willen dat onze politici zo genuanceerd denken, dat ze in de wetgeving zo'n uitzondering maken.

In principe gebeurd dat al. Wanneer ik geld overmaak naar een rekening waar ik eerder geld naartoe overgemaakt heb, dan staat er meteen dat het rekeningnummer en de naam zijn gecontroleerd en dat het klopt. Als het de eerste keer is, dan krijg ik te zien dat ik goed moet controleren of de naam en het rekeningnummer kloppen. Dit doen ze om te voorkomen dat je per ongeluk geld overboekt naar een verkeerd rekeningnummer door een tikfout. Dus technisch is zoiets mogelijk
 
Dat snap ik, en ze zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk bij zowel de bank als bij justitie.
Er zit een flink verschil om een betaling uit te voeren naar een leverancier of naar een bankrekening van een vage "katvanger" of een "geldezel"
Het is dat iedereen in slaap zal vallen als ik het verder uitwerk, maar een systeem als dit is niet een "if A then B if not then computer say no"
Het is een optelsom van zaken die je als programmeur mee zal nemen om iets als "verdacht" of "vertrouwd" te classificeren.

Je kunt het vergelijken met het bepalen of een email wel of geen spam is. Een beetjes spamfilter (spamassassin bijvoorbeeld) zal niet zo dom zijn om een bericht waar het woord "viagra" is staat per definitie als spam te bestempelen. Want op deze manier zal een huisarts onmogelijk zijn bestellingen kunnen doorgeven.

Zo zal het ook met dit systeem zijn. Als jij als klant al eerder een bestelling zou hebben gedaan naar een rekeningnummer dan geef je dit bijvoorbeeld -5 punten. Is het een nieuw nummer dan geef je het +5 punten. Is dit nummer van een bekend bedrijf geef je het -2, is het van een totaal onbekend rekeningnummer geef je het +2 en zo gooi je er nog een stuk of 10 criteria tegenaan. En als de totaalscore uitkomt op (ik noem maar wat) +7 , dan pas gaat die vertraging van 1 uur in. (indien het bedrag boven de 500 euro zal zijn, want het gaat om hoge bedragen en niet om kleine bedragen)

Dus de kans dat jij een probleem zal ervaren is eigenlijk verwaarloosbaar want je gaat niet bij een bedrijf waar je nog nooit iets heb gekocht een order plaatsen van > 500 euro.

We moeten kritisch zijn naar dit soort zaken, maar we moeten denk ik ook wel een beetje open staan voor ontwikkelingen die goed uit pakken.

Ik zou (als ik het ooit zou kunnen terugvinden) graag willen linken naar een verontwaardigde post over contactloos betalen. Heel het forum in rep en roer want het was op deze manier mogelijk dat criminelen je complete bankrekening zouden kunnen plunderen.

Ondertussen blijkt dat het heel veel fraude heeft voorkomen. Het voordeel is zoveel hoger dan het (minimaal mogelijke) nadeel. De oudere mens kan weer prima met zijn pasje boodschappen doen zonder dat een persoon de pincode zit af te kijken. En die onzinartikelen over geplunderde rekeningen die contactloos hebben plaatsgevonden zijn onvindbaar.

Ja, als je gaat googlen kom je er 2 tegen die mogelijk nooit hebben plaatsgevonden versus 10.000 situaties van mensen waar de pincode is achterhaald door meekijken.

Ik hoop dat het op een dergelijke manier gescreend zal gaan worden, maar vrees het ergste.

Anderhalve maand geleden kondigde Wise, waar ik een bankrekening heb, aan dat ze mijn rekening zullen opheffen. Naar verluid omdat ik inbreuk zou hebben gemaakt op de gebruiksvoorwaarden.
Die heb ik er op nagepluisd, maar kan niet vinden op welke manier ik inbreuk zou hebben gemaakt. Op mijn verzoek om opheldering werd niet gereageerd.
Daarna gebruik gemaakt van de bestaande mogeijheid tot indienen van beroep. Ook daar is tot op heden niet gereageerd. Inmiddels heb ik alle tegoed overgeschreven naar een andere bank.
Ik wil inmiddels ook geen klant meer zijn van een bank die zijn klanten op zulke manier behandelt.

Dit is een van de redenen, dat ik niet het vertrouwen heb dat banken op vertrouwelijke en betrouwbare wijze met mijn financiële privé gegevens zullen omgaan, ook als zouden ze dit technisch gezien kunnen doen.

Daarom wat mij betreft ook geen verdere verstrengeling meer tussen de banken en de overheid. Dat gaat steeds meer ten koste van onze vrijheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
of dat het gaat om "u moet nu echt gelijk samen met mij even inloggen op uw telebankieren, ik ga u helpen en gelukkig dat we net op tijd zijn om het te kunnen voorkomen, het had echt geen minuut later moeten zijn .."
Als het telefonosch mensen geld aftroggelen te moeilijk wordt gemaakt dan vinden ze wel een andere manier.
Wat let de 'helpdesk medewerker' om aan de deur te komen om 'te helpen' in plaats van dat ze opbellen, net zolas de 'politie' mensen van hun sieraden afhelpen?
 
In principe gebeurd dat al. Wanneer ik geld overmaak naar een rekening waar ik eerder geld naartoe overgemaakt heb, dan staat er meteen dat het rekeningnummer en de naam zijn gecontroleerd en dat het klopt. Als het de eerste keer is, dan krijg ik te zien dat ik goed moet controleren of de naam en het rekeningnummer kloppen. Dit doen ze om te voorkomen dat je per ongeluk geld overboekt naar een verkeerd rekeningnummer door een tikfout. Dus technisch is zoiets mogelijk

Volgens mij krijg je dat groene vinkje niet alleen met een naam + bankrekening die je eerder gebruikt hebt, maar met álle Nederlandse rekeningnummers.
Alleen als ik geld overmaak naar het buitenland dan krijg ik de melding dat ik extra moet opletten omdat ze het niet kunnen checken.
En dat zelfs naar buitenlandse rekeningnummers die ik al heel vaak gebruikt heb :(
 
Terug
Bovenaan