• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

100 euro vlees/vis/eiwit in blik (online bestellen)

Doperwt

Senior Prepper
Ik heb 100 euro om vlees te bestellen in blik of ... wat lang houdbaar moet blijven (2 jaar).

Wie kan voor mij een lijstje maken wat ik over twee dagen online kan bestellen en bang for buck is (@RockyFlats ?) Het moet dus niet zo zijn dat de helft niet op voorraad is en wil het dus echt letterlijk kunnen bestellen over twee dagen... Het hoeft niet super lekker te zijn en echt immens veel soorten, maar echt voor nood zodat ik in ieder geval iets heb op korte termijn. Ik lust tot nu toe alles, dus soorten maakt niets uit.

Hartelijk dank alvast.

PS: Liever geen ruzie maken over wat beter is, het gaat om mij en snel wat in huis kunnen hebben als basis.

Ik heb hier ook interesse is en ben dus benieuwd waar 'onze collega's' mee gaan komen :thumbup:

Zelf vind ik 'lekker' wél belangrijk, maar ik heb dan ook al een forse voorraad in de kast staan en veroorloof mezelf alleen nog dingen te kopen die ik goed vind smaken :)

Ik vind blikjes tonijn en blikjes corned beef heel fijn, want beide zijn super veelzijdig: smaken lekker zo 'uit het blik', maar ook met pasta, op een cracker of brood, met rijst, met aardappelen, in een ovenschotel etc.
Al begreep ik laatst wel van iemand hier op t forum dat corned beef tegenwoordig behoorlijk aan de prijs is... :(

Van online voedsel bestellen heb ik geen kaas gegeten. ( en al minder vlees. )
Maar in een Duitse supermarkt heb je een ruime keuze aan ingeblikt vlees.
Maar als je een Poolse supermarkt weet te vinden. Wel daar heb je pas veel lekker en voedzaam in geblikt vlees.

Ik heb 100 euro om vlees te bestellen in blik of ... wat lang houdbaar moet blijven (2 jaar).

Wie kan voor mij een lijstje maken wat ik over twee dagen online kan bestellen en bang for buck is (@RockyFlats ?) Het moet dus niet zo zijn dat de helft niet op voorraad is en wil het dus echt letterlijk kunnen bestellen over twee dagen... Het hoeft niet super lekker te zijn en echt immens veel soorten, maar echt voor nood zodat ik in ieder geval iets heb op korte termijn. Ik lust tot nu toe alles, dus soorten maakt niets uit.

Hartelijk dank alvast.

PS: Liever geen ruzie maken over wat beter is, het gaat om mij en snel wat in huis kunnen hebben als basis.
@Doperwt , je zet ons wel aan het werk😉

Ik ga er over nadenken. Ergens krijg ik de indruk dat je wellicht ook andere zaken bedoelt, zoals een min of meer compleet pakket (ook koolhydraten?) en dat wordt dan gauw duur bij verschillende leveranciers.

Kan je wellicht globaal aangeven wat je al aan lang houdbare voeding hebt?

Ik vraag om vlees in blik voor 100 euro.

Vroeger in Leeuwarden had je een slager die allerlei voedsel voor je in blik deed, ik weet niet of dat nog zo is en plaatsen, en er zat ook een blikfabriek.
Maar die dingen zijn via het internet wel te vinden denk ik en ook de info hoe het voor te bereiden zodat het jaren goed blijft.

Maar vlees moet je ook niet te vaak eten tegenwoordig zit er ook in vlees veel rommel, en zeker niet vergeten al de medicatie en hormonen.

Ik heb het idee dat cellen van dieren gaan versmelten met je eigen cellen, en dat is misschien een groot nadeel van rond gaan de virussen, misschien is het tegendeel te bewijzen.
En in vis zit zeker veel rommel, fijnstof, zware metalen, lood ga maar zo door.

Ik heb flink wat tonijn in blik.
De blikken zijn ondertussen ruim 10 jaar over de houdbaarheidsdatum, maar prima te gebruiken zolang ze niet lek of bedorven zijn geraakt. Het gaat vooral om de eiwitten, die goed te combineren zijn met andere ingrediënten. Destijds betaalde ik 0,5 euro per blikje van 180 gram uitlekgewicht.

Als we ons verder focussen op eiwitten, komen we uit op:

• Cornedbeef
  • Kip in blik
Als je een eiwitvervanger zoekt en geen vis of vlees wilt gebruiken, kun je ook denken aan:

• Peulvruchten
  • Zuivel en alternatieven
  • Noten en zaden
  • Graanproducten
  • Gedroogde of gevriesdroogde producten
Voor mij zijn deze alternatieven minder geschikt vanwege de beperkte houdbaarheid. Daarom houd ik het bij tonijn, cornedbeef en kip in blik. Daarnaast heb ik ook stoofvlees en knakworsten in blik, omdat ik graag varieer.

Vergeet niet om na te denken over een evenwichtige maaltijd. Rijst en pasta zijn uitstekende bronnen van koolhydraten. Als groente kun je "onkruid" zoals brandnetel, zevenblad of eventueel zuring gebruiken.

Laatst bewerkt:
Duidelijk en overzichtelijk @martin 👍 dank je.

@RockyFlats Ik wil morgen de stelling in elkaar zetten en heb vandaag al wat gekregen en gekocht wat ik anders ook wel gebruik (op gehaktballetjes na). Ik kan morgen een lijstje maken met alles wat ik nu heb en dan kunnen we kijken hoe ver ik ermee kom en wat ik eventueel nodig ben. Ik zal er dan ook bij zetten wat ik echt niet lekker vind of juist wel lekker.

@ iedereen, als ik mijn lijstje klaar heb ga ik eerst met Rocky even kijken hoe het ervoor staat, anders moet ik teveel meningen en advies verwerken en ga er dan in stranden doordat het teveel is en mij in twijfel gaat brengen. Neemt niet weg dat ik jullie advies in gedachten hou en er zeker ook wat mee doe. Ik zal proberen om ook zelf een voorstel te doen op basis van advies, maar wacht even op Rocky zijn reactie voordat ik ook echt wat ga kopen. Mocht er nood zijn en het allemaal mis gaan dan geef ik hem de schuld 😸 < grapje.

PS: Ik zet wel alvast alles even bij elkaar en zal dan een foto plaatsen voor de eerste indruk, want weet zelf ook niet exact wat ik nu heb en of het nog goed is. Het staat bij mij in een keldertje en is wat vochtig tijdens de winter.

Edit 19:46: Alles gepakt en de rookworsten weggegooid, die zijn al tig maanden over datum. Het is niet veel, maar is al wel een mooi begin en hier ga ik vanavond verder over nadenken waarvan ik denk dat ik het kan gebruiken en wat ik lekker vind (de soepballetjes zijn echt smerig!)

IMG_0045.JPG

Laatst bewerkt:
Wat lust ik zeker weten:
- Knakworsten van diverse soorten.
- Smac is altijd wel lekker, maar alleen van Unox en andere soorten vind ik echt niet lekker! (als er even niets beters is eet ik het wel).
- Ragout zit niet veel vlees in, maar vind het wel erg lekker en gebruik het vaak.
- Vis is altijd lekker en gebruik het veel (koud en warm), sardientjes en etc zijn ook lekker.
- Goulash en hachee zijn altijd wel goed, verschil in merk is puur de hoeveelheid vlees.
- Duitse blikken altijd drie soorten van en gebruik ze wel eens, vind ze niet slecht.
- Smeerpastij alleen van Unox, de rest vind ik echt smerig en wil ik echt niet!!

Absoluut niet groot inkopen:
- Soepballetjes nu van verschillende merken geprobeerd en blijf ze smerig vinden, maar uit nood en omdat de honden het wel eten.
- Gehaktballen blijf ik maar smerig vinden en heb ze ook al wel eens weggegooid, ik weet geen goed merk maar zou ze wel graag willen.

Nog nooit geprobeerd:
- Kip uit blik
- Cornbeef
- Dingen met tomatensaus
- Babi pangang en kip kerrie dingen
- ....

-----------

Voor hoe lang en hoeveel:
- Minimaal drie maanden voorraad verzamelen.
- Elke dag 100 gram en +/- 25 gram eiwit (dat is de helft van wat ik nodig ben ongeveer).
- Eerst voor 100 euro en later meer, vlees heb ik gewoon een direct tekort aan.
- Eerst goedkoop en kwantiteit, later kwaliteit.

Wat niet:
- Alles wat geen vlees is!

@Doperwt , ik kijk nog even naar Duitse 400g blikken voor je. Ik kocht er een week geleden nog wat voor €2,70 in een supermarkt maar online zijn ze duurder geworden zag ik.

Kijk ook hier eens voor diverse blikvoeding: https://butlon.com/boodschappen/categorieen/voorraadkast

Ik kom elke maand in Duitsland en kan naar verschillende winkels, als je iets weet dan kan ik dat wel meenemen over twee weken en dan hoeft dat niet per se online. Ik zit in het midden van het land tegen de grens aan en wil er best wel een stukje voor rijden.

Volgens ChatGPT (Gedeelte hoe het is berekend weggelaten vanwege persoonlijke details) berekend op nood voor 1 jaar overleven:

2. Verdeling van macronutriënten

Eiwitten (15%)

• Calorieën uit eiwit: 1657×0.15=248.6 kcal1657 \times 0.15 = 248.6 \text{ kcal}1657×0.15=248.6 kcal
  • Grammen eiwit: 248.6/4=62 g248.6 / 4 = 62 \text{ g}248.6/4=62 g

Vetten (25%)

• Calorieën uit vet: 1657×0.25=414.25 kcal1657 \times 0.25 = 414.25 \text{ kcal}1657×0.25=414.25 kcal
  • Grammen vet: 414.25/9≈46 g414.25 / 9 \approx 46 \text{ g}414.25/9≈46 g

Koolhydraten (60%)

• Calorieën uit koolhydraten: 1657×0.60=994.2 kcal1657 \times 0.60 = 994.2 \text{ kcal}1657×0.60=994.2 kcal
  • Grammen koolhydraten: 994.2/4=249 g994.2 / 4 = 249 \text{ g}994.2/4=249 g

3. Overlevingsopties

• Eiwit: Dierlijke bronnen (gedroogd vlees, vis, eiwitpoeder) of plantaardig (linzen, noten).
  • Vet: Noten, zaden, olie (olijfolie, kokosolie).
  • Koolhydraten: Rijst, gedroogde bonen, havermout, gedroogd fruit.
In een noodsituatie kun je ook kiezen voor compact voedsel zoals:

• MRE’s (Meals Ready-to-Eat)
  • Voedsel met lange houdbaarheid (zoals pindakaas, energierepen)

4. Aanvullingen voor een lange termijn

• Micronutriënten: Zorg voor een multivitamine om tekorten te voorkomen.
  • Hydratatie: Voldoende water (~1,5-2 liter/dag).
  • Vezels: Kleine hoeveelheden volkoren granen of gedroogde groenten om je spijsvertering gezond te houden.
Met deze richtlijnen kun je een praktisch en houdbaar dieet samenstellen dat je langdurig in een noodsituatie ondersteunt.

Ik zat dus te laag met de eiwitten en dacht dat 50 gram wel voldoende was. :rolleyes: Ik weet niet of het echt klopt,maar kan in elk geval een beetje nadenken over wat ik moet hebben.

Pas wel op bij Butlon. Die verkopen spullen wat tegen of over de houdbaarheids datum zit om voedselverspilling tegen te gaan. Niet echt geschikt voor prepvoorraad

https://butlon.com/
@phtvs , als het blikwaar is dat we over pakweg 15 jaren nog kunnen eten en nu aanmerkelijk goedkoper is maar 1,5 jaar oud en rond de vervaldatum, "who cares"? Het is aan een ieder om daar zijn/haar keuze in te maken. Ik heb bewust ook de prepper met een smallere beurs in gedachten, en een lagere prijs vertaalt zich dan al snel in uithoudingsvermogen, vandaar.
Komt het er eens op aan, dan is de THT datum niet meer zo relevant, toch?

Als je eenmaal aan de 'kwaliteit' toe bent dan zou ik zeker eens bij https://www.degoedeslagerij.nl/vlees-in-blik/ kijken, zoals @phtvs al noemde.
Ze zijn duurder, maar bereiden en blikken het vlees zelf in.
Ze zitten bij Deventer in de buurt (Gorssel), ik weet niet of dat voor jou aan te rijden is?

Al het vlees wordt door onszelf gebraden en ingeblikt. Eénmaal ingeblikt is het tot wel 3 jaar na de productiedatum te bewaren.
In ons blik assortiment vindt u onder andere:
  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Lamsvlees
  • Kip
  • Maaltijd componenten

Ik woon zelf in Den Haag, dus naar de supermarkt in Duitsland rijden schiet voor mij niet erg op...
Misschien dat ik toch eens online het een en ander bestel om uit te proberen... al ben ik vrij kieskeurig :rolleyes::lol:
De poolse supermarkt ben ik al een tijd niet geweest! Ook weer eens langs gaan 👍😊

Laatst bewerkt:
Ik kom elke maand in Duitsland en kan naar verschillende winkels, als je iets weet dan kan ik dat wel meenemen over twee weken en dan hoeft dat niet per se online. Ik zit in het midden van het land tegen de grens aan en wil er best wel een stukje voor rijden.
@Doperwt , ik kocht de 400g blikken Schmalzfleisch terplekke bij Thomas Philipps in Brandenburg, voor €2,70 per stuk. Of de andere vestigingen het ook verkopen weet ik niet.

Houd wel in de gaten dat het redelijk veel varkensvet bevat, maar dat maakt het meteen geschikt om er iets mee te roerbakken zonder extra vet. Op brood smaakt het ook prima.

Ik zou ieder willen aanraden om bij die 400g blikgrootte te blijven want dan "heb je ook wat" en betaal je relatief minder voor de verpakking. Let bij het bestellen goed op die 400g want kleinere blikken zien er vaak net zo uit op de foto. In Duitse supermarkten kom ik dergelijke blikken regelmatig tegen, maar de prijs ligt dan al gauw €1 hoger. Nu je daar toch regelmatig komt, kan je inderdaad prima rondkijken.

Er zijn vaak ook Mettwurst, Fleisch im eigenen Saft en Hausmacher Leberwurst variaties te koop en ook die zijn goed.

@Doperwt , hier vond ik zojuist een prima aanbieding. https://www.amazon.de/DREISTERN-214...dd-868b-eec3190a6259&pd_rd_i=B08LHTQ9XD&psc=1
Die €2,59 is een koopje. Met de gedachte dat je er met groente verdere variatie aan kunt geven, zou ik die €100 hierin investeren. Je bent dan eenmaal verzendkosten kwijt, en die zullen wel meevallen denk ik. "Goedkoop en kwantiteit", is het.

Ter vergelijk, is het bij Dauerbrot behoorlijk duurder geworden https://www.dauerbrot.de/400g-schmalzfleisch

als het blikwaar is dat we over pakweg 15 jaren nog kunnen eten

Op zich heb je gelijk, maar als het nu al over datum is, dan zal het misschien over 10 jaar nog eetbaar zijn, maar dan is de smaak vaak fors achteruit gegaan. Ik opende nog niet zo lang geleden een blik bruine bonen van 9 jaar over datum en die smaakten niet meer naar bruine bonen zeg maar en het vocht was meer gelei geworden. Zal best nog eetbaar zijn, maar dan wel ogen en neus dicht, niet kauwen en gewoon doorslikken.

Ik snap wel dat je met een beperkt budget beter dat in huis kunt halen dan niets, maar als je het kunt vermijden zou ik toch kiezen voor spul wat niet over datum is.

@Doperwt , ik kocht de 400g blikken Schmalzfleisch terplekke bij Thomas Philipps in Brandenburg, voor €2,70 per stuk. Of de andere vestigingen het ook verkopen weet ik niet.

Houd wel in de gaten dat het redelijk veel varkensvet bevat, maar dat maakt het meteen geschikt om er iets mee te roerbakken zonder extra vet. Op brood smaakt het ook prima.

Ik zou ieder willen aanraden om bij die 400g blikgrootte te blijven want dan "heb je ook wat" en betaal je relatief minder voor de verpakking. Let bij het bestellen goed op die 400g want kleinere blikken zien er vaak net zo uit op de foto. In Duitse supermarkten kom ik dergelijke blikken regelmatig tegen, maar de prijs ligt dan al gauw €1 hoger. Nu je daar toch regelmatig komt, kan je inderdaad prima rondkijken.

Er zijn vaak ook Mettwurst, Fleisch im eigenen Saft en Hausmacher Leberwurst variaties te koop en ook die zijn goed.

@Doperwt , hier vond ik zojuist een prima aanbieding. https://www.amazon.de/DREISTERN-214...dd-868b-eec3190a6259&pd_rd_i=B08LHTQ9XD&psc=1
Die €2,59 is een koopje. Met de gedachte dat je er met groente verdere variatie aan kunt geven, zou ik die €100 hierin investeren. Je bent dan eenmaal verzendkosten kwijt, en die zullen wel meevallen denk ik. "Goedkoop en kwantiteit", is het.

Ter vergelijk, is het bij Dauerbrot behoorlijk duurder geworden https://www.dauerbrot.de/400g-schmalzfleisch
@RockyFlats
Deepl.com vertaald Schmaltzfleisch als reuzel en Amazon noemt het reuzelvlees...
Hoeveel vet (reuzel) zit er in dan?

Terug
Bovenaan