• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

100 euro vlees/vis/eiwit in blik (online bestellen)

Laatst bewerkt:
Ik snap wel dat je met een beperkt budget beter dat in huis kunt halen dan niets, maar als je het kunt vermijden zou ik toch kiezen voor spul wat niet over datum is.
@phtvs , dat is ook weer zo. Het is een kwestie van afwegen.

Mijn voorkeuren weerspiegelen mijn insteek wat "de ijzeren voorraad" aan gaat, en dat is kwantiteit en uithoudingsvermogen boven alles, maar natuurlijk ook voedingswaarde en kwaliteit, waarbij ik de ouderdom ietwat gerelativeerd neem.

Verlopen spul heb ik nog nooit gekocht maar ik heb daarvan inmiddels genoeg op voorraad dat nog wel 10 jaren eetbaar is. Smaakt het dan iets minder dan is dat op dat moment geen probleem meer vermoed ik.

Afwisseling vind ik mooi, maar dat zou bij een allereerste aanschaf op de tweede plaats komen. Is er eenmaal een cruciale voorraad in huis dan kan aanvullen met variaties alsnog, in een rustiger tempo.

Een "lekker/niet lekker" vind ik tamelijk betrekkelijk en vanuit mijn "eten wat de pot schaft" mentaliteit ook een insteek die niet echt past bij het doorstaan van een crisis. Natuurlijk koop ik geen smerig voedsel, maar alleen inslaan wat ik "het lekkerst" vind dat zou wel erg eenzijdig zijn en zou ook onvoldoende recht doen aan de anderen om mij heen.

Wie er alleen "lekkere dingen" wil eten, die vergeet het preppen het beste even en besteedt alle energie eraan om niet in een SHTF terecht te komen, lijkt mij😁

Enfin, tot zover even mijn navelstaren.
Als wie "mij begrijpt", het ook aan mijn vrouw uit zou willen leggen, dan zou dat wel mooi meegenomen zijn😂

@RockyFlats
Deepl.com vertaald Schmaltzfleisch als reuzel en Amazon noemt het reuzelvlees...
Hoeveel vet (reuzel) zit er in dan?
Oei @Mayo , dat is geen eenvoudige vraag. Ik schat in, dat er zo'n 20-25% aan vet in zit, fijn verdeeld. Maar, zie dat als een plus want aan vetten is er in crisistijden vast ook een gebrek, en smaken doet het ook. Ik heb dan nog wel een blik "ghee/plantaardig vet" om te bakken maar het idee om het in elk blik Schmalzfleisch al te hebben is niet gek.

Bij Dauerbrot vind ik de volgende declaratie, en die zal overal wel zo'n beetje gelijk zijn:
Zutaten: Schweinefleisch (43%), Schweinespeck, Kochschinken (11%)
(Schweinefleisch, jodiertes Speisesalz (Speisesalz, Kaliumjodat),
Konservierungsstoff: Natriumnitrit; Gewürzextrakte, Gewürze, Dextrose,
Branntweinessig, Stabilisator: Diphosphate; Antioxidationsmittel:
Natriumascorbat; Buchenholzrauch), Schweineschwarten, jodiertes Speisesalz
(Speisesalz, Kaliumjodat), Gewürze, Dextrose, Würze, Gewürzextrakte,
Konservierungsstoff: Natriumnitrit.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
wat als er een kernramp is, ik heb al mijn blikken nu in een lege koelkast geplaatst maar is het beschermd ? tegen straling en zoveel petflessen water in mijn kelder, ik vertel nooit tegen iemand dat ik prep al jaren ge krijgt een stempel als wacko...

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
wat als er een kernramp is, ik heb al mijn blikken nu in een lege koelkast geplaatst maar is het beschermd ? tegen straling en zoveel petflessen water in mijn kelder, ik vertel nooit tegen iemand dat ik prep al jaren ge krijgt een stempel als wacko...
@mimi , levensmiddelen en water kunnen prima tegen straling. Soms wordt het in de fabriek zelfs bewust doorstraald om het te conserveren. Belangrijk is alleen, dat het hermetisch gesloten verpakt blijft zodat er geen radioactieve deeltjes (anders dan straling) in terecht kunnen komen die je vervolgens zou inslikken.

Mocht er zich ooit iets van een kernramp voordoen, luister dan naar het nieuws, houd ramen en deuren dicht als die er nog zijn en schuil ten minste gedurende 48 uren achter dikke muren, onder een betonnen vloer of achter/onder iets dat veel massa heeft zoals grond en aarde. Tenzij de overheid anders aangeeft natuurlijk. Een kernramp of atoomexplosie op enige afstand is best te overleven; Hiroshima en Nagasaki hebben ons dat wel geleerd. Zover is het nog lang niet👍

Voorraad kopen is een goed idee, maar weet wel of je het op zijn minst eetbaar vindt en ook een lading gewoon lekker. Dus ga naar/bestel bij zo'n winkel en koop er 1 van alles wat er interessant uitziet binnen jouw eisen. Desnoods neem je een campingstelletje mee naar Duitsland en proef je alles warm en koud op de parkeerplaats en koop je vervolgens wat ok tot goed is. Je wil er niet achterkomen een voorraad smerig te hebben staan als je het nodig hebt.
En roteer je voorraad door gebruik, dus verleng de houdbaarheid steeds door oudste te gebruiken en nieuw bij te kopen.

Nettorama en dacht ook Jumbo hebben puur kipfilet in blik trouwens, merk Aldelis, 3 jaar houdbaar, 155 gram (incl. water en zout),uitlek 95 gram. Huidige prijs geen idee, maar zal tegen de 2 euro aanzitten inmiddels.

Qua nodige eiwitten zit je gemiddeld op zo'n 100gram per dag van vlees, uit plantaardige bronnen moet je afhankelijk van de bron dat x2-4 doen wegens moelijkere opname. Mix helpt met smaak en variatie.

Voorraad kopen is een goed idee, maar weet wel of je het op zijn minst eetbaar vindt en ook een lading gewoon lekker. Dus ga naar/bestel bij zo'n winkel en koop er 1 van alles wat er interessant uitziet binnen jouw eisen. Desnoods neem je een campingstelletje mee naar Duitsland en proef je alles warm en koud op de parkeerplaats en koop je vervolgens wat ok tot goed is. Je wil er niet achterkomen een voorraad smerig te hebben staan als je het nodig hebt.
En roteer je voorraad door gebruik, dus verleng de houdbaarheid steeds door oudste te gebruiken en nieuw bij te kopen.

Nettorama en dacht ook Jumbo hebben puur kipfilet in blik trouwens, merk Aldelis, 3 jaar houdbaar, 155 gram (incl. water en zout),uitlek 95 gram. Huidige prijs geen idee, maar zal tegen de 2 euro aanzitten inmiddels.

Qua nodige eiwitten zit je gemiddeld op zo'n 100gram per dag van vlees, uit plantaardige bronnen moet je afhankelijk van de bron dat x2-4 doen wegens moelijkere opname. Mix helpt met smaak en variatie.

Ik herhaal dat ook steeds: koop (alleen/voornamelijk) wat je lekker vind!
Juist in stress-situaties heb je geen behoefte aan het tegen heug en meug wegkauwen van dingen die je niet te (vr)eten vind!

Als je kijkt hoeveel eiwitten je per dag nodig hebt vind ik het lastig om voldoende variatie aan vlees/eiwitten in voorraad te hebben.
Normaal eet ik elke dag namelijk een flinke bak kwark, maar dat is natuurlijk niet houdbaar :rolleyes:

Dit zijn dan mooie aanvullingen die, mits droog en donker bewaard, lang mee gaan:
(deze maand met 10% korting bij de Lidl)

prot.jpg

Wie er alleen "lekkere dingen" wil eten, die vergeet het preppen het beste even en besteedt alle energie eraan om niet in een SHTF terecht te komen, lijkt mij😁
@Mayo en @drent , misschien is het niet slecht om het bovenstaande gezever toch even toe te lichten...😇
Voorraad kopen is een goed idee, maar weet wel of je het op zijn minst eetbaar vindt en ook een lading gewoon lekker.
Ik herhaal dat ook steeds: koop (alleen/voornamelijk) wat je lekker vind!
Juist in stress-situaties heb je geen behoefte aan het tegen heug en meug wegkauwen van dingen die je niet te (vr)eten vind!
@Mayo , je moet mij het maar niet kwalijk nemen, maar lees ik dit, dan zie ik in gedachten iemand die erg kieskeurig is en die relatief veel "niet-lust". Wellicht klopt dat niet voor jou, maar gewoon even afgaand op wat er geschreven staat...

Ik vraag mij dan af in hoeverre men zichzelf dan niet behoorlijk dwars zit bij het aanhouden van een voorraad voeding. Gaat het om lang houdbaar dan is de keuze immers al beperkt, en als iemand dan bijvoorbeeld rijst en pasta "niet lekker" vindt dan wordt het pas echt een uitdaging of onmogelijkheid om voldoende lang houdbare voeding op voorraad te houden.

Ook vraag ik mij af, hoe confronterend het dan in een crisissituatie kan worden als je bijvoorbeeld oranjerats "absoluut niet lust", maar het onder een klapperend tentzeil wel door het Rode Kruis aangereikt krijgt? De kans is niet ondenkbeeldig dat we op enig moment geen keuze hebben en gewoon moeten eten wat de pot schaft...

Levert zo'n tegen heug en meug moeten wegkauwen dan niet juist stress op op mindere momenten, en is het alsnog proberen en leren waarderen van ook ander voedsel niet de moeite waard?

Nu is er niet veel dat ik niet lust. Met "het bord leeg eten" ben ik opgevoed, en dat zal er ook wel mee te maken hebben. Het is een "gewend zijn en een mindset". Natuurlijk zijn er gerechten die ik lekkerder vind dan andere, en die eet ik iets vaker. Echt onsmakelijk spul koopt natuurlijk niemand (bewust) denk ik, maar ik koop toch ook niet alleen wat ik bij uitstek lekker vind. @drent , jij bedoelt dat ook zo volgens mij?

Zou ik tussen twee uitersten moeten kiezen, dan kies ik lang houdbare minder smakelijke voeding waarin ik kan bijten (uithoudingsvermogen) boven minder lang houdbare maar "lekkere" die op is.
Zo zwart/wit ligt het gelukkig niet denk ik.

Uiteindelijk gaat het belang dat men altijd iets voedzaams te kauwen heeft boven "lekkers" vind ik. Ik noem het, omdat die twee elkaar niet noodzakelijkerwijs altijd zullen verdragen.

Het scheelt vast wat frustraties om veel voedsel smakelijk te vinden. Ik ben in dat opzicht een geluksvogel!😉

Ik denk dat je de luxe van lekkere dingen eten in een serieuze situatie maar even aan de kant zal moeten zetten. En dat uiteindelijk ook gaat doen.

Het zijn m.i. noodvoorraden om te gebruiken op momenten wanneer je niet even naar de winkel kan en je niet met een lege maag hoeft te zitten.

Mijn insteek is overigens dat de shtf situatie relatief kortdurend zal zijn.

Laatst bewerkt:
Ik heb de gehaktballetjes in saté geprobeerd en was blij verrast! Op de computer heb ik de voedingswaarden staan van de maaltijd met rijst en boontjes (voeg ik morgen nog wel toe). De combinatie smaakte best wel lekker en zou het zelfs wel vaker eten uit gemak. Balletjes waren echt rullig van gehakt en geen vreemde smaak. Saté ietsjes flauw en een klein zuurtje, maar met sambal en wat ketjap was het gewoon goed.

Prima tevreden en koop er wel wat meer van, ook vanwege de combinatie mogelijkheden en voedingswaarden.

150 gram rijst, helft balletjes en helft groente potje.
Totale voedingswaarden voor de maaltijd:
  • Energie: 180+25+502=707kcal
  • Vet:0,45+0,4+35,28=36,13g
    • 0,15+0,1+10,29=10,54g
  • Koolhydraten:39+2,2+18,69=59,89g
    • waarvan suikers: 0+1,2+13,44=14,64g
  • Eiwit: 5,25+1,8+26,25=33,3g
  • Zout: 0+0,34+3,14=3,48g

@Mayo en @drent , misschien is het niet slecht om het bovenstaande gezever toch even toe te lichten...😇

@Mayo , je moet mij het maar niet kwalijk nemen, maar lees ik dit, dan zie ik in gedachten iemand die erg kieskeurig is en die relatief veel "niet-lust". Wellicht klopt dat niet voor jou, maar gewoon even afgaand op wat er geschreven staat...

Ik vraag mij dan af in hoeverre men zichzelf dan niet behoorlijk dwars zit bij het aanhouden van een voorraad voeding. Gaat het om lang houdbaar dan is de keuze immers al beperkt, en als iemand dan bijvoorbeeld rijst en pasta "niet lekker" vindt dan wordt het pas echt een uitdaging of onmogelijkheid om voldoende lang houdbare voeding op voorraad te houden.

Ook vraag ik mij af, hoe confronterend het dan in een crisissituatie kan worden als je bijvoorbeeld oranjerats "absoluut niet lust", maar het onder een klapperend tentzeil wel door het Rode Kruis aangereikt krijgt? De kans is niet ondenkbeeldig dat we op enig moment geen keuze hebben en gewoon moeten eten wat de pot schaft...

Levert zo'n tegen heug en meug moeten wegkauwen dan niet juist stress op op mindere momenten, en is het alsnog proberen en leren waarderen van ook ander voedsel niet de moeite waard?

Nu is er niet veel dat ik niet lust. Met "het bord leeg eten" ben ik opgevoed, en dat zal er ook wel mee te maken hebben. Het is een "gewend zijn en een mindset". Natuurlijk zijn er gerechten die ik lekkerder vind dan andere, en die eet ik iets vaker. Echt onsmakelijk spul koopt natuurlijk niemand (bewust) denk ik, maar ik koop toch ook niet alleen wat ik bij uitstek lekker vind. @drent , jij bedoelt dat ook zo volgens mij?

Zou ik tussen twee uitersten moeten kiezen, dan kies ik lang houdbare minder smakelijke voeding waarin ik kan bijten (uithoudingsvermogen) boven minder lang houdbare maar "lekkere" die op is.
Zo zwart/wit ligt het gelukkig niet denk ik.

Uiteindelijk gaat het belang dat men altijd iets voedzaams te kauwen heeft boven "lekkers" vind ik. Ik noem het, omdat die twee elkaar niet noodzakelijkerwijs altijd zullen verdragen.

Het scheelt vast wat frustraties om veel voedsel smakelijk te vinden. Ik ben in dat opzicht een geluksvogel!😉

@RockyFlats
Er zijn maar 3 dingen die ik echt niet lekker vind en dat zijn kaviaar, oesters en erwtensoep.
Nu zullen de eerste 2 geen probleem zijn tijdens een SHTF ...

Maar het zou toch heel onlogisch van mij zijn om een flinke voorraad aan erwtensoep in te slaan nu ik nog alle keus van de wereld heb?
Tuurlijk, heb ik niets meer te eten en krijg ik een mok erwtensoep aangeboden dan gaat-ie echt wel naar binnen en zal ik dankbaar zijn.

Maar nú, voordat er ook maar enige sprake is van een 'situatie' en ik alle tijd heb om te kiezen wat ik in mn voorraad aanhou, is er toch niets mis mee dat ik ipv erwtensoep kies voor groenten-, tomaten- en goulash-soep?
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo...

Ik heb een voedselvoorraad voor ca 16 -18 maanden en dat al sinds 1999 (jawel, de Millenium Bug)
Ik heb in de loop van de jaren meerdere keren een ruime maand van alleen mn voorraad geleefd en in de loop van de tijd alle dingen die ik niet lekker vind eruit gegooid en vervangen door dingen die me wél smaken. Zo ook met zaken die heel erg achteruit gaan als ze over datum zijn.
Ik hou ik mn voorraad rekening met een zo goed mogelijke verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten en heb een ruime variatie, waarin minder houdbaar, redelijk houdbaar, goed houdbaar en gevriesdroogd-tot-2043 allemaal hun plek hebben.

Ik denk dat ik een redelijke ervaring heb en van daaruit spreek ik ook als ik zeg dat dingen die je echt niet lekker vind niet thuishoren in je voorraad, want dat gaat je gewoon opbreken.
Ook is alleen 20kg rijst en 20kg pasta zonder iets erbij totaal niet geschikt om maanden of zelfs maar weken van te leven.
Ik vraag me af, heb je het wel eens gedaan? Een week leven van alleen rijst?
Denk dat het je vies zou tegenvallen.

@RockyFlats
Er zijn maar 3 dingen die ik echt niet lekker vind en dat zijn kaviaar, oesters en erwtensoep.
Nu zullen de eerste 2 geen probleem zijn tijdens een SHTF ...
Haha, ok @Mayo , jij vindt eigenlijk bijna alles lekker zie ik, en zette mij onbedoeld op het verkeerde been. Mijn oprisping is meer voor "het andere uiterste" gedacht👍
Maar het zou toch heel onlogisch van mij zijn om een flinke voorraad aan erwtensoep in te slaan nu ik nog alle keus van de wereld heb?
Tuurlijk, heb ik niets meer te eten en krijg ik een mok erwtensoep aangeboden dan gaat-ie echt wel naar binnen en zal ik dankbaar zijn.

Maar nú, voordat er ook maar enige sprake is van een 'situatie' en ik alle tijd heb om te kiezen wat ik in mn voorraad aanhou, is er toch niets mis mee dat ik ipv erwtensoep kies voor groenten-, tomaten- en goulash-soep?
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo...
Ik zie dat ook niet wat jouw insteek aangaat. Behalve, dat erwtensoep toch wel heel erg lekker is😉
Ik heb een voedselvoorraad voor ca 16 -18 maanden en dat al sinds 1999 (jawel, de Millenium Bug)
Ik heb in de loop van de jaren meerdere keren een ruime maand van alleen mn voorraad geleefd en in de loop van de tijd alle dingen die ik niet lekker vind eruit gegooid en vervangen door dingen die me wél smaken. Zo ook met zaken die heel erg achteruit gaan als ze over datum zijn.
Ik hou ik mn voorraad rekening met een zo goed mogelijke verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten en heb een ruime variatie, waarin minder houdbaar, redelijk houdbaar, goed houdbaar en gevriesdroogd-tot-2043 allemaal hun plek hebben.
Grote goedheid, zoveel maanden red ik zelf niet. Het ziet er wel naar uit dat Westlanders dan Den Haag binnen trekken in plaats van omgekeerd, na een paar maanden!😉
Ik denk dat ik een redelijke ervaring heb en van daaruit spreek ik ook als ik zeg dat dingen die je echt niet lekker vind niet thuishoren in je voorraad, want dat gaat je gewoon opbreken.
Ook is alleen 20kg rijst en 20kg pasta zonder iets erbij totaal niet geschikt om maanden of zelfs maar weken van te leven.
Ik vraag me af, heb je het wel eens gedaan? Een week leven van alleen rijst?
Denk dat het je vies zou tegenvallen.
Een week alleen van rijst? Weken, op vakantie in Azië lang geleden, maar daar ging natuurlijk van alles doorheen dat smaakte. Rijst als koolhydraat-basis is natuurlijk prima, afgewisseld door pasta, met lekkers dat er smaak aan geeft erbij (en vetten, eiwitten). Ik noemde ingeblikt vlees al, maar groente, bouillon, olie, sauzen en kruiden doen ook wel het nodige.👍

Terug
Bovenaan