Iedereen heeft wel een eigen visie. Beleg je, of speculeer je. Goed dan, een paar tips.
Goud koop je niet op papier, maar fysiek. Maar waarom goud en geen zilver? Vastgoed? Waarom? Ik zie veel leegstand. Zou eerder in de bouw kijken. Maar anderen denken vast anders. Aan meningen heb je dus geen kloot.
Wat wil je bereiken? Waarmee ben je tevreden?
Verder veel lezen. Heel veel lezen. Leer de achtergronden. Leer de terminologie. Leer hoe men denkt. Leer hoe de systemen werken. Leer hoe de markt werkt. Ook internationaal. Hoe mensen en sentiment werkt. Hoe de invloed is van het weer en de dagen van de week.... enz enz.
Een methode is, kijk wat de aandelen waard zijn ten opzichte van de waarde van het bedrijf. Is dat lager, dan is het een potentieel aandeel om aan te schaffen. En dan gebruik je je opgedane kennis om in te schatten of dit echt zo is. Succes!
Als je wil beginnen met belegen, bestudeer dan eerst de kosten.
Aankoopkosten, verkoopkosten zijn te overzien en in te calculeren, maar wat met het bewaarloon.
Dit zijn de kosten , die de meeste banken berekenen om je beleggingen te bewaren.
Er zijn geen fysieke papieren aandelen meer, maar de bank berekend een bedrag,
om de niet fysieke aandelen, te bewaren.
De aankoopkosten verschillen ook nog eens van beurs tot beurs, Europa kost me een percentage, Amerika, Canada,
Tokio overal betaal je een ander bedrag.
Indexfondsen zijn vaak het goedkoopst, maar sommige banken maken ook daar weer misbruik van.
Dit is al huiswerk voor de eerste maanden, dan moet je beginnen met het financiële systeem te begrijpen.
Als de warmte de oogst vernietigd, waar is er winst te halen, (ja, winst maak je met de ellende van een ander).
Dan moet je bedrijven gaan bestuderen, jaarcijfers, contracten, wetgevingen die hen beïnvloeden, etc.
Koop je aandelen voor de korte termijn, lees een gok, of voor de lange termijn , alleen geen gok als je je huiswerk
goed gemaakt hebt.
En dan nog kan de economie, het weer, een financiële sjamaan, etc. etc. je aandelen doen kelderen.
En nu komt het belangrijkste, kun je er tegen om heel veel geld te verliezen, tegen elke winst staat vaak ook een verlies.
Ik volg de beurs vanaf mijn 14e en mijn eerste belegging deed ik toen ik 40 was. (2008)
Als je geld hebt dat je niet gebruikt, en nodig niet hebt kun je beleggen, anders als je niet met verlies verkoopt, kan
je aandeel zakken tot 0.
Spaar en beleg in je huis , of grond of iets wat voor jou waarde behoud.
Dat zijn je eerste belangrijke beleggingen, dan oefen, oefen, oefen, en lijd, en tellen, tellen ,tellen.
Lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat ook 99%
Winst maken verteld iedereen, de 5000 E die ik persoonlijk verloren heb bij diverse transacties, staan tegenover
de winsten.
Voorbeeld, Dexia had in 2010 een mooi jaarverslag, in 2011 werd het opgesplitst, de regering
pakte de goede delen, de aandeelhouders kregen de rommel.
1000 aandelen gekocht voor 1.62E =1620 Euro plus kosten,
verkocht voor 0.07 Euro = 70 Euro, en vergeet niet, daar ging nog 15 Euro kosten af.,dus 1550Euro +30 euro kosten. (kosten aan- en verkoop)
Ik vergeet gewoon nog even bij aan- en verkoop de beursbelasting.
Die moet je ook nog betalen.
De beurs is geweldig als hobby, en dan mag het geld kosten, een Mustang kost ook veel.
Ga niet voor grote winsten, blijf realistisch, en leer vooral het wereldmechanisme volgen.
Als je geen x aantal uren vrij kunt maken, per week, voor het belegen,
laat het dan of besteed het uit.
Pensioenfondsen, verzekerde spaarplannen, etc. etc.
Zo even een oud draadje wakker geschud. (+420 dagen)
Overigens de banken willen dat je gaat beleggen, zie reclame op tv en compjoeter.
Wel de grote investeerders trekken uit de beurs, anders hebben de banken de kleintjes echt niet nodig.
Een gewaarschuwd man/vrouw telt voor 2.