Die van 25A gaan langer mee !
Krijg je alleen last met de ver-zekering
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die van 25A gaan langer mee !
Nu is het niet om te stoken hoor, maar zoiets maakt natuurlijk wel verschil
Heb je een niet geaard toestel aangesloten, of een toestel op een niet geaarde wandcontactdoos aangesloten? Dan kan dat het zijn
Moest het een troost zijn.Haha ja dat klop maar de hoofzekering is ook al 25A slaat die ook door dan heb je een probleem en moet het energiebedrijf erbij komen om de "verzekerd kast" te openen om de hoof zekering te vervangen, om het dan weer te voorzien van een zegel.
Ik denk te weten wat de oorzaak is, de dompelpomp om de kelder droog te houden. Die sprong aan en de aardlek sprong ook.
Morgen maar een nieuwe pomp gaan zoeken.
Ik denk te weten wat de oorzaak is, de dompelpomp om de kelder droog te houden. Die sprong aan en de aardlek sprong ook.
Morgen maar een nieuwe pomp gaan zoeken.
Dit is een goedkoop pompje dat al jaren dienst gedaan heeft en bij het huis is achtergelaten toen we het kochten.
Puur een consumenten (lees. Wegwerp) pompje.
Voor een paar tientjes heb je een nieuwe consumenten pomp.
Ik trek hem wel uit elkaar en als het niet meer als een pakking of keerkring is het misschien de moeite waard er een paar euro aan te besteden.
Maar vaak komt het probleem weer vlug terug en daarmee ook de ergernis.
En voor een paar tientjes ga ik geen risico lopen om op mijn aardlek te vertrouwen als ik eens in het water sta met mijn zelf gerepareerde pomp. ( want daarmee veel geld bespaard)
Gelukkig voldoende schrik voor elektra om geen gekkigyuit te halen. Alles boven 42ac en 110vdc is gewoon dodelijk en ook lagere spanningen kunnen flink schade veroorzaken.
En toch voldoende ervaring met aandrijvingen tot 16 MVA en spanningen tot 11kV.
@Erny een kortsluiting en een aardlek verlies zijn 2 verschillende problemen.
Kortsluiting heb je als 2 fases elkaar raken zonder een weerstand tussen.
Een aardlek uitval heb je als een fase de aardigs kabel raakt.
Dat kan spontaan gebeuren door bv. vocht een druppel water een spinnenweb een muis. Maar ook door een kabeltje (draad) dat iets te los op een klem zit.
Dus soms helpt het niet om al de toestellen uit het stopcontact te halen.
Onvolledig en deels fout...
Kortsluiting kan tussen 2 fases zijn, maar ook tussen fase en nul of fase en aarde of zelfs tussen nul en aarde.
Een aardlekschakelaar (ALS) reageert niet op kortsluiting tussen fase en nul, of fase en fase, achter dezelfde ALS. Hij zal mogelijk wel reageren op een kortsluiting tussen nul en aarde.
Een stop/dwergautomaat reageert nooit op een aardlek, maar uitsluitend op overbelasting en/of kortsluiting; daarom dat je ze ook allebei hebt.
Een PSA is een combinatie van ALS en dwergautomaat en doet beide functies in 1 behuizing.
De ALS en aarde draad hebben verder geheel niets met elkaar te maken.
Een ALS werkt compleet onafhankelijk van de aardedraad, hij meet het verschil tussen de stroom naar de verbruiker (fase) en de stroom die terugkeert (de nul, of 1 van de andere fases bij een 2/3 fase aardlekschakelaar). Als daar meer dan 30 mA verschil in zit, knalt 'ie er uit; voor apparaten die met water werken is dat vaak 300 mA omdat 30 mA te gevoelig is. De 30 mA versie beschermt mensen, de 300 mA versie beschermt de installatie.
De ALS en aardedraad zijn 2 losstaande systemen die soms samenwerken, maar absoluut niet van elkaar afhankelijk zijn.
Als voorbeeld een wasmachine die op pootjes staat en waarbij de fasedraad tegen de metalen behuizing aan hangt:
Geen aarde, wel ALS:
Behuizing staat onder spanning, ALS doet niets totdat je de behuizing aanraakt, op dat moment lekt er stroom via jou en doet de ALS z'n werk voordat er een dodelijke hoeveelheid energie door je heen loopt. Je krijgt een flinke tik maar die is normaal niet dodelijk.
Wel aarde, wel ALS:
ALS reageert gelijk, want er loopt een stroom via de aardedraad en er zit dus een verschil tussen fase en nul. ALS zal er gelijk weer uit knallen als je 'm terug aanzet.
Wel aarde, geen ALS:
De stroom loopt via de aarde draad weg. Dit is een pure kortsluiting en de stop/dwergautomaat/PSA zal er uit knallen.
Geen aarde, geen ALS:
Zodra je de behuizing aanraakt krijg je een keiharde opdonder, als 't tegenzit is die dodelijk. De stop/dwergautomaat beschermt jou niet.
Dodelijke hoeveelheid energie door je heen loopt. Je krijgt een flinke tik maar die is normaal niet dodelijk.
Wel aarde, wel ALS:
ALS reageert gelijk, want er loopt een stroom via de aardedraad en er zit dus een verschil tussen fase en nul. ALS zal er gelijk weer uit knallen als je 'm terug aanzet.
Wel aarde, geen ALS:
De stroom loopt via de aarde draad weg. Dit is een pure kortsluiting en de stop/dwergautomaat/PSA zal er uit knallen.
Geen aarde, geen ALS:
Zodra je de behuizing aanraakt krijg je een keiharde opdonder, als 't tegenzit is die dodelijk. De stop/dwergautomaat beschermt jou niet.
Heel simpel: Door op de testknop te drukken.Ik heb er nooit over na gedacht, hoe zou je de gevoeligheid van de aardlekschakelaar testen???