• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

advies gevraagd over powerbank

MissPrep

Prepper
Ik wil een powerbank aanschaffen maar op internet is er zoveel keus dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het gaat mij erom dat ik een laptop en een mobiele telefoon kan laden. Hoeveel capaciteit heeft het nodig en welke zijn van een goede kwaliteit? Is een goedkopere van een mindere kwaliteit dan een dure? Wat zijn jullie ervaringen?

dat nu juist bij jou @RockyFlats je zoekmachine weigert. Gewoon de tekst volgen en zoekn op balkon versies van zonnepaneel constructies. Die hebben inderdaad een accupack die waterdicht is.
Maar ook de door mij al een keer genoemde Marstek is waterdicht en kan je buiten ophangen.
Merci @petroman , het is niet zozeer dat mijn zoekmachine weigerde, maar "ik heb gewoon overal mijn mensen voor..."😉
(Jij kunt wel een grapje verdragen als je er eentje ziet).
Voor het dievengilde heb jij toch vast wel een passend antwoord.
Mijn auto staat ook buiten op de oprijlaan. net als bij alle buren.
Beklagen die zich dan niet, of is dat om een onverhoopte voordeur-deel-controle te misleiden, dus telkens ergens anders?

Even serieus, was het meer het loskoppelen dat je noemde voor mobiel gebruik, en ik zag het in gedachten al aan een haakje hangen. Buiten plaatsen kan wellicht problematisch worden in de winter omdat opladen onder 0°C niet zo best is. Ach, er zal wel iets van isolatie en een verwarmingslint in zitten.
Ook zijn er nooit, nog niet gelezen of gehoord, laadstations gestolen of vernield. Maar misschien wordt dat een nieuwe trend als omschoppen van vullisbakken geen kick meer oplevert.

Bekijk bijlage 28362
Let ook op extra WCD aan de bovenzijde voor noodstroom.
Mooi, dus heeft het automatische net-ontkoppeling, een omvormer en 230V off-grid. Vooral dat laatste lijkt mij belangrijk. De solar zal dan wel op de noodstroom moeten worden aangesloten, als mico-inverters moeten blijven werken tenminste.

Laatst bewerkt:
Even serieus, was het meer het loskoppelen dat je noemde voor mobiel gebruik, en ik zag het in gedachten al aan een haakje hangen. Buiten plaatsen kan wellicht problematisch worden in de winter omdat opladen onder 0°C niet zo best
Het kan lonen om verder te kijken en te zoeken dan alleen dit forum.
O.a. YTer ketelklets heeft meerdere keren al thuisaccu;'s gereviewed, zoals dat ik goed NL heet.
Één van de pluspunten vd marstek was dat je die buiten kon zetten, werkt to -20grd C en voorzien is van een soort nood WCD. Dus bij stroomuitval kan JJ nog 5kWh opstoken met zijn kookplaat.

Update: Ketelklets review

Het kan lonen om verder te kijken en te zoeken dan alleen dit forum.
O.a. YTer ketelklets heeft meerdere keren al thuisaccu;'s gereviewed, zoals dat ik goed NL heet.
Één van de pluspunten vd marstek was dat je die buiten kon zetten, werkt to -20grd C en voorzien is van een soort nood WCD. Dus bij stroomuitval kan JJ nog 5kWh opstoken met zijn kookplaat.
@petroman , die -20°C heb ik elders ook gelezen voor andere lifepo4 thuisaccu's maar het gaat dan telkens om de minimale temperatuur waarbij de accu nog stroom kan leveren.

Voor het laden van lifepo4 geldt in de regel een minumtemperatuur van 0°C voor zover ik zie. Dat zal voor de Marstek ook gelden lijkt mij, en dan zit je bij minusgraden met een buitenaccu die niet op te laden is, of die het begeeft zodra men tracht te laden. Zo'n ding buiten aan de muur hangen, heeft dus ook een m.i. fors nadeel.
Ik raad iedereen dan ook aan om een lifepo4 thuisaccu vorstvrij op te stellen.

Over Marstek lees ik wel minder gunstige berichten, dus voorzichtigheid is geboden. Die is kennelijk ook niet direct vanuit zonnepanelen oplaadbaar.
https://www.p1meter.nl/weinig-aandacht-marstek-thuisbatterij/

"De ervaringen met de Marstek thuisbatterij zijn op dit moment niet al te positief, waarbij gebruikers regelmatig tegen een aantal terugkerende problemen aanlopen. Veelgehoorde klachten hebben betrekking op de app, die door velen als nog in een bèta-stadium wordt ervaren. Dit leidt soms tot onverwacht gedrag van de thuisbatterij, zoals spontaan laden of ontladen zonder duidelijke reden. Daarnaast worden hoge laad- en ontlaadverliezen gemeld, gemiddeld boven de 25% en soms oplopend tot 30%, wat aanzienlijk hoger is dan verwacht."

Laatst bewerkt:
Ik weet het niet en ga ook geen uitspraken doen over laden en ontladen bij -20grd C.
Waar het mij om gaat is dat het een hufterproof en dus ook waterdicht concept is. Het P1 probleem wordt in de review ook genoemd en in de reacties ook al weer ontkracht vanwege een snelle update. Dat de app een beta versie zou zijn of voelen als, kan ook vanachter het toetsenboord komen.
Vaak zit het IT probleem voor het scherm en niet in de PC.

Maar de zon schijnt (nog) dus ik heb je vragen doorgezet naar de helpdesk. Zodra ik wat hoor post ik het hier.

Terug
Bovenaan