• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

advies houtkachel gevraagd

Daar zit een ondergrens aan. Je kunt een hele grote kachel wel zuinig willen stoken, maar dan verbrand hij de boel niet meer efficiënt wat veel vervuiling aan je rookkanaal kan opleveren. Te groot is zeker niet handig. Bijna altijd gaan mensen voor te grote capaciteit. Ik zou hem niet kopen voor die ene keer dan het 10 graden vriest buiten.

Klopt wat Ray zegt. Sprak net toevallig een kennis die zijn hele leven in de verwarming business heeft gezeten. Hij moest een keer een kerk voorzien van vloer verwarming. Ze kwamen zelf met een bizar hoog aantal kw, maar hij berekende oppervlakte x 2.5, een soort vuistregel. Ook als was de kerk heel hoog de warmte stijgt, koelt wat af en daalt dan weer tot een bepaalde hoogte. En aangezien er niet veel mensen zijn boven de 2.50 meter...:eek:

Na een paar jaar was er een strenge winter van min 10 of lager. Toen belde hij de kerk op en het was gewoon 19 graden, zoals altijd.:thumbsup:

Dus mijn idee zou zijn neem je oppervlakte x 2.5 en je weet het aantal watts voor vloerverwarming. Daarna x 2 voor andere manieren van verwarmen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Daar zit een ondergrens aan. Je kunt een hele grote kachel wel zuinig willen stoken, maar dan verbrand hij de boel niet meer efficiënt wat veel vervuiling aan je rookkanaal kan opleveren. Te groot is zeker niet handig. Bijna altijd gaan mensen voor te grote capaciteit. Ik zou hem niet kopen voor die ene keer dan het 10 graden vriest buiten.

Het max vermogen is belangrijk voor die dagen dat het -10 is, maar veel belangrijker is het minimum en nominaal vermogen in combinatie met de warmtebuffercapaciteit van de kachel en de warmteverliezen van het huis. Dan pas weet je wat de meest geschikte kachel is voor jou. Het minimum vermogen is het vermogen wat de kachel minimaal afgeeft bij een goede verbranding.
Om dat te verduidelijken: Wanneer je een slecht geïsoleerd huis hebt, dus veel warmteverliezen, dan moet je (semi)continu nieuwe warmte toevoegen omdat de temperatuur te snel onderuit gaat. Je zult dan, met uitzondering van een soort tigchelkachel, op koude dagen semi continue moeten stoken. je warmteverliezen moeten dan gelijk of hoger liggen dan het minimumvermogen van de kachel.
En omdat de warmteverliezen hoog zijn, heb je veel voordeel aan een kachel met een hoge warmtebuffercapaciteit.
In een goed geïsoleerd huis met weinig warmteverliezen hoef je weinig warmte toe te voegen, en die warmte blijft lang aanwezig. Dan heb je dus een kachel nodig met een laag minimum vermogen of met een extreem langzame warmteafgifte.
In het goede geïsoleerde huis heb je dus geen overcapaciteit nodig, maar in een slecht geïsoleerd huis moet je wel degelijk rekening houden met de ter plaatse meest reele minimumtemperaturen die gedurende 3 dagen of langer op kunnen treden. In oost Nederland is rekening houden met -10 dus nog altijd aan te raden.

Makkelijke test om te weten wat je warmteverliezen zijn kun je doen op een dag dat het ca 0 graden is met een 3-4bf windje. Stook naar 20 graden, zet alle verwarming in het huis uit en kijk dan hoeveel tijd het kost om de temperatuur in het huis met 3 graden te laten dalen. Is dat minder dan 4 uur, dan is het huis slecht geïsoleerd, is het meer dan 1 dag, dan is het huis goed geïsoleerd.

in volgorde van warmtebuffer:
Plaatstaal-gietijzer-speksteen-tigchel
 
Maar een huis heeft verdiepingen, muren en kamers.
Om dan uit te gaan van een "huis" verwarmen vind ik nog al optimistisch. De kamer waar de kachelstaat is dan waarschijnlijk 35 grd en de badkamer boven net 20grd.
De warmte verlies je wel door het hele huis heen. Maar warm stoken met één kachel zonder CV is iets anders. De warmte komt gewoon niet makkelijk in een andere kamer terecht.
 
Ik wil mijn openhaard toch eens gaan vervangen door een houtkachel.

Aangezien ik ivm de katten altijd alle deuren heb openstaan zal ik daardoor warmte gaan 'verliezen' naar de gang/keuken. Betrek ik die bij de te verwarmen ruimte, dan komt er 53m3 extra bij.

*knip*

Mijn 2e vraag: als je in de beschrijving van een houtkachel leest dan staat er dat de afstand tot meubels e.d. rond de 70cm is. Is dat een bijzonder voorzichtige schatting van de fabrikant, of zou ik mn kamer idd anders moeten inrichten omdat anders de bank of salontafel gaan smeulen?

Voor het eerste, hang een dik gordijn in de deur opening. Werkt goed. Ik heb honden en katten en hun drinkwater staat in de bijkeuken, ben geen portier die steeds de deur open en dicht doet voor ze. Deur open houden is ook geen optie ivm geen verwarming daar. Een gordijn is de beste oplossing gebleken. Die houd verbazend goed de koude en warmte gescheiden. Temperatuur verschil van soms 8 graden.

Tweede ervaring heeft geleerd dat 70 cm soms nog we te dicht op de houtkachel is. Maar dan heb ik het over een erg oud exemplaar. De huidige kachels hebben meer isolatie aan de zijkanten. De ene meer als de ander. Dus ter plekke testen.

Wat vermogen betreft: tja hoe warm wil je het max in huis hebben? Wil je ook koken op/in de houtkachel? Droog je was in de kamer in de winter? (hogere luchtvochtigheid neemt meer warmte) Dit zijn ook nog dingen die mee spelen.
Maar wat anderen ook aangeven, voor een optimale verbranding moet je goed stoken.
Mij is geleerd dat het beter is een houtkachel een paar keer per dag goed heet te stoken en langzaam laten doven (gaat uren over heen) voor weer flink te stoken. Op deze manier zou de verbranding optimaal zijn.

Je kan ook een oud houtfornuis kopen en deze inmetselen zodanig dat alleen de voor en bovenkant vrij blijven. Daardoor creëer je een warmte buffer.

Swedish Husqvarna no 727
Oké, er zit een tripje naar Zweden aan vast :fluit:

Wil er zelf ook een. :( (mag niet) Ben een gas dagboek aan het bijhouden van wat ik gebruikt per dag :eek: Zoveel gas gebruikte ik nooit voor de geiser en koken in 1 jaar! En dan te bedenken dat er maar 2 radiatoren open staan en de thermostaat op 15 staat overdag en 's avonds op 10. Verbruik nog gerust 4 kuub per 24 uur :confused: En nee, ik kook niet op gas en douche om de dag 3 á 5 minuten. :oops: Meneer monteur zegt "is normaal" o_O
 
Het max vermogen is belangrijk voor die dagen dat het -10 is, maar veel belangrijker is het minimum en nominaal vermogen in combinatie met de warmtebuffercapaciteit van de kachel en de warmteverliezen van het huis. Dan pas weet je wat de meest geschikte kachel is voor jou. Het minimum vermogen is het vermogen wat de kachel minimaal afgeeft bij een goede verbranding.
Om dat te verduidelijken: Wanneer je een slecht geïsoleerd huis hebt, dus veel warmteverliezen, dan moet je (semi)continu nieuwe warmte toevoegen omdat de temperatuur te snel onderuit gaat. Je zult dan, met uitzondering van een soort tigchelkachel, op koude dagen semi continue moeten stoken. je warmteverliezen moeten dan gelijk of hoger liggen dan het minimumvermogen van de kachel.
En omdat de warmteverliezen hoog zijn, heb je veel voordeel aan een kachel met een hoge warmtebuffercapaciteit.
In een goed geïsoleerd huis met weinig warmteverliezen hoef je weinig warmte toe te voegen, en die warmte blijft lang aanwezig. Dan heb je dus een kachel nodig met een laag minimum vermogen of met een extreem langzame warmteafgifte.
In het goede geïsoleerde huis heb je dus geen overcapaciteit nodig, maar in een slecht geïsoleerd huis moet je wel degelijk rekening houden met de ter plaatse meest reele minimumtemperaturen die gedurende 3 dagen of langer op kunnen treden. In oost Nederland is rekening houden met -10 dus nog altijd aan te raden.

Makkelijke test om te weten wat je warmteverliezen zijn kun je doen op een dag dat het ca 0 graden is met een 3-4bf windje. Stook naar 20 graden, zet alle verwarming in het huis uit en kijk dan hoeveel tijd het kost om de temperatuur in het huis met 3 graden te laten dalen. Is dat minder dan 4 uur, dan is het huis slecht geïsoleerd, is het meer dan 1 dag, dan is het huis goed geïsoleerd.

in volgorde van warmtebuffer:
Plaatstaal-gietijzer-speksteen-tigchel
Jij gaat er van uit dat er uitsluitend gaat worden met een houtkachel. Dat hangt even af van de situatie daar die ik ook niet ken, maar vaak hangt er ook gewoon nog een CV ketel omdat de luxe mens ook de badkamer verwarmd wil hebben en geen slaapkamers van 5 graden trekt.

De kachel afstemmen op de koudste drie dagen per jaar dat het wel -10 is, is dan niet nodig, die vang je op met de CV.

Echt het hele huis verwarmen met één houtkachel daar komt idd wat meer bij kijken dan simpelweg de kuubs berekenen, maar de meeste mensen hebben zo'n ding voor erbij, om kosten te besparen en wat gezelligheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Näfveqvarn no 108 is ook een optie. Maar ja ook daarvoor geldt.... even naar Zweden....:)
@Ray, leuk dat je die temperaturen noemt.
Wij slapen onverwarmd, maar wel tussen de flanellen lakens.
Maar als het erg koud wordt dan gaat er i.v.m. de aangrenzende douche een klein gevelkacheltje aan.
Toilet heeft die optie niet, maar een Dietz doet wonderen, vroeger thuis was dat het petroleumstelletje...
De rest van het achterhuis is onverwarmd. In het voorhuis hebben keuken en mooie kamer uiteraard een kachel. ;)

DSCF1967.JPG
 
Näfveqvarn no 108 is ook een optie. Maar ja ook daarvoor geldt.... even naar Zweden....:)
@Ray, leuk dat je die temperaturen noemt.
Wij slapen onverwarmd, maar wel tussen de flanellen lakens.
Maar als het erg koud wordt dan gaat er i.v.m. de aangrenzende douche een klein gevelkacheltje aan.
Toilet heeft die optie niet, maar een Dietz doet wonderen, vroeger thuis was dat het petroleumstelletje...
De rest van het achterhuis is onverwarmd. In het voorhuis hebben keuken en mooie kamer uiteraard een kachel. ;)
Hier hetzelfde, ik stook alleen de woonkamer, de rest moet het doen met wat er lekt vanuit die woonkamer. Nu valt het nog wel mee, keuken 10 graden, slaapkamer 7, maar als 't gaat vriezen gaat daar nog een paar graden vanaf. Best fris als je dan het bed uitstapt, maar ik ga daar geen geld aan besteden.

Volgend jaar gaat de toko hier op de schop en wordt het een zwaar geïsoleerde Nul Op de Meter woning met warmtepomp, recirculatie, etc. Dan zullen alle ruimtes veel aangenamer zijn. Ook wel handig bij eventuele SHTF, zo'n woning met extra 30 tot 50 cm isolatie rondom hou je warm met een paar kWh.
 
In onze boerderij is nul op de meter een illusie.
We stoken in huis gas en als dat niet meer kan zetten we in de keuken een vedspis (als op de foto) neer.
En in de kamer een gewone houtkachel.
 
Koude slaapkamer, o heerlijk. Vind het absoluut niks om uit bed te stappen een warme kamer in. Val gelijk weer in slaapstand.
Hier is het tot ergens in de late ochtend of zelfs middag nog maar een graadje of 10. Het is echt dat ik hier geen houtkachel mag plaatsen, maar met 1 houtkachel krijg ik het comfortabel genoeg in het hele huis zonder een hele voorraad schuur te moeten opstoken. Paps had minimaal 10 kuub hout nodig per winter, ik kwam met minder dan de helft rond. :fluit: Voordeel als je niet van warmte houd.

Dus hoe warm wil @Mayo het in huis hebben?
 
Ik hou ook niet van warmte. Op de finca dikke muren van 40cm en boven wordt niet gestookt. In de winter hier hooguit 0-5 graden maar dan lig ik het liefst tegen de koude muur aan.:eek:

In Nederland stoken we uitsluitend de begane grond dus 1e en 2e verdieping moet vanzelf wat warmte komen. Toch nooit de radiatoren aan gehad, uitsluitend de design dingetjes in de badkamers. Hoewel de luiken dicht in elke slaapkamer zomer en winter een raam open.:D

Je hebt van die ventilatoren die je op de kachel zet en door de warmte gaan die dingetjes automatisch draaien. Zo verspreiden ze de lucht wat beter door de woningen.

Ik heb wel eens overwogen bewust een paar gaten te maken in het plafond, uiteraard nette roosters en dergelijke.:oops:
 
@Lai : 19 graden in de huiskamer is fijn, ook omdat ik graag (indien mogelijk) vanuit huis werk en dan zit je toch stil (ICT).
De rest van het huis mag een stuk kouder. Slaapkamer wordt niet gestookt en daar staat altijd een bovenraam open (behalve bij vorst met de wind er recht op) en in de keuken staat vaak het keukenraam op een kier zodat de katten naar buiten kunnen.
Badkamer wordt ook niet gestookt. Kleedje op de grond en gewoon opschieten. :p

Een kleed voor de deuropening naar de gang is een goed idee! :thumbsup: Inderdaad: portier spelen voor huisdieren, daar gaat de lol gauw van af, maar kattenbakken in de huiskamer doe je ook niet zo gauw o_O

Ik heb een paar jaar geleden een winter zonder cv gezeten en t vervelendste was dat ik toen ook geen warm water had en dus mijn haar (1mtr+) in een emmer moest wassen+uitspoelen met water opgewarmd in een waterkoker... :eek: (zie ook mijn voorstelverhaal).
In de huiskamer stookte ik toen de openhaard, afgewisseld met een petroleumkachel en dat was, met wat lekkere dekens, best goed te doen. Na een paar weken werd het huis wel steeds kouder en moest ik meer stoken om het een beetje behaaglijk te krijgen.
's Morgens was het gegeven moment rond de 8 graden in de huiskamer, wat in de loop van de middag opliep naar ca. 16 graden. Maar, dan moest ik wel goed stoken. Heel fijn was als het zonnig was, dat kon ik echt goed merken aan de temperatuur binnen!

Voordeel van een houtkachel is volgens mij: meer warmterendement dan de openhaard en lager verbruik hout.
Ja, die ventilatortjes op de houtkachel heb ik ook al gezien! Lijkt me wel een slim idee
 
In de winter hier hooguit 0-5 graden maar dan lig ik het liefst tegen de koude muur aan.:eek:

o_O Toch niet in de overgang hé?

Badkamer wordt ook niet gestookt. Kleedje op de grond en gewoon opschieten. :p

Moet je eens een verwarming verwende loge over de vloer krijgen :fluit: Die ook nog eens lange tijd in de badkamer doorbrengt met ...... :confused: Geen idee.

Zelf heb ik ook graag ramen in het hele huis wat open. Wil niet voor de engeltjes stoken.

Kleed kan je zo dik maken als je zelf wil, en in de kleur/en/patronen die je wil. Weet niet of je keuken in de zomer erg warm word, was bij mijn vorige huisje wel het geval, dan houd dat kleed de ongewenste warmte weer tegen en blijft de kamer koeler :p

Klopt, houtkachel is rendabeler dan een openhaard. Meer warmte en minder brandstof. Houtkachel is zelfs rendabeler dan een cv zoals dat !@#$%^&*( K*T ding :mad: in mijn huis.

In de winter heb ik zo hoog mogelijk een tafelventilatortje aan staan. Werkt ook perfect.
 
nee, in de zomer is de huiskamer loeiheet en de rest van het huis juist veel koeler..
Deze zomer was t op n gegeven moment 27graden in de huiskamer :confused:
Probleem is dat de ramen aan de straatkanten niet open kunnen en 'doorluchten' 's avonds kan dus niet.
En slechte isolatie en veel ramen werkt 2 kanten op: 's zomers warm en 's winters koud :eek:
 
MAAR 27 graden?? Vorig huis was dat "koel" in huis, keuken was vaak 34 graden. Groot plat dak op het zuiden met 0 isolatie.
Grote ramen vind ik ook een ramp. Vooral zomers, te veel licht :mad: Hang in nieuwe huis pols dikke takken voor het raam met daar aan potjes met planten en sier dingetjes om het "gat" maar te verkleinen. Kan ook goed als window farming gebruikt worden :thumbsup: Tenzij je katten heb als ik die graag in plantjes gaan liggen :(
 
@Mayo


Ik heb dit jaar ook mijn openhaard vervangen door een houtkachel.


Eigenlijk wilde ik een losstaande kachel (zoiets als dit https://www.stokertje.nl/var/fotoboek/janus-9-houtkachel-dinxperlo.jpg) maar had geen zin in het breekwerk (schouw, marmeren plateau voor de haard, herstel van het stuckwerk enzo) dus werd het een inbouwkachel.

Daar had ik een voorkeur voor een Barbas die “uitsteekt” zodat je van 3 kanten het vuur kan zien (iets als deze https://www.kachelonline.nl/media/c...7136e95/b/a/barbas_panolux_65_warmtestore.jpg)

Helaas: de huisdige trend is plat (zoals deze https://www.harlekijnkachels.nl/med...11248-picture-f2_falcon-73_63_inbouwkader.jpg) en de uitstekende worden nauwelijks meer gemaakt.
Door mijn “eis” mbt tot minimaal breekwerk en de afmetingen van mijn haard had ik 2 keuzes: wachten tot er toevallig een passende 2de hands houtkachel die uitsteekt voorbij komt of een platte.
Ik wilde dit deze winter nog stoken, dus het werd een platte…

Ik had twijfels of het kleine dingetje (55 cm breed, 50 hoog) wel voldoende warmte zou leveren om de huiskamer warm te krijgen. Maar holy crap wat komt er een warmte van dat ding af.. mijn huiskamer (“z-vormig” 2* 8*3,5* 2,7) wordt er lekker warm mee. Het voorste deel (waar de kachel staat) uiteraard warmer dan het achterste deel…
De open haard was leuk voor de gezelligheid, en tot een meter of 2 erom heen voelde je ook dat hij wat warmte gaf, maar dat was het dan wel. De houtkachel verwarmt ook echt.

Dus ik raad het echt aan.

Een bijkomend voordeel van de inbouwer, wat ik me pas realiseerde toen ik hem ook echt gebruikte: de grote stenen schouw/schoorsteen werkt als een soort massakachel: als ik stook wordt hij lekker warm. En als ik ’s avonds om 21:00 voor de laatste keer hout op het vuur gooi, is ’s morgens als ik uit bed kom is de schoorsteen nog voelbaar warm en is de kamer nog een graad of 16 (bij een buiten temp van 4 graden). Zal allemaal niet zo efficient zijn als een echte massa-kachel, maar het werkt wel.


Wel een advies: kies een kachel voor een normale wintertemperatuur, niet voor die ene keer per jaar dat het -15 is. Pak dan een extra trui… Het is hierboven ook al een paar keer aangemerkt: met een te zware kachel schiet je je doel voorbij.

Dan moet je bij lagere temperaturen, dus meestal, sub-optimaal stoken (meer temperen door de zuurstof toevoer te knijpen) met een minder efficiënte verbranding. Dat levert o.a. meer vervuiling van je rookkanaal op, en meer stank voor eventuele buren, wat weer een hoop gezeur kan opleveren.
 
@LoneDrone dankjewel voor je bericht!!
Ik had inderdaad al begrepen dat 'smoren' net echt goed is voor de uitstoot e.d.
Maar als het te warm wordt cq het buiten niet zo koud is, kun je dan niet gewoon minder hout in de kachel stoken?
Dus gewoon een kleiner vuur maken? Of werkt dat niet?
Waar heb jij op gelet bij de aanschaf van je kachel, behalve dat hij paste? De kw's, de voorspelde m3, of...?

Ik had de laatste tijd een paar leuke kachels gezien (ja, het oog wil ook wat, toch? ;)), maar die waren echt te groot.
Zowel qua vermogen als formaat... 280m3 klinkt leuk, maar dat is de inhoud van mijn héle huis.
Waarschijnlijk is dan de wc wel lekker warm (who cares?!) , maar is het dan tropisch in de huiskamer :eek:
Het frappante is dat het ging om kachels met een nominaal vermogen dat varieerde tussen de 7kw en de 12kw, die dus allemaal max 280m3 zouden verwarmen (?)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Waaom is smoren niet goed dan? Ik smoor me de tering hier, anders smoor ik de pan uit van de hitte. Ik heb een 7 kW kachel en stook voornamelijk 2 jaar gedroogd eiken, beetje berken en soms wat esdoorn.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
ik had begrepen dat de kachel niet optimaal brandt als je 'm smoort en dan (veel) meer rook en andere afvalstoffen produceert
 
Hmmm, weet niet. Klinkt logisch, alleen mijne rookt alleen een beetje bij opstartten, als hij eenmaal flink heet is kan ik hem smoren zonder dat er rook zichtbaar is uit de schoorsteen.
 
@Mayo


Ik heb eigenlijk vooral gelet op de maat.
Het vermogen was voor mij van wat minder belang, daar wilde ik niet hoger dan 7 kw (wat genoeg is voor mijn huiskamer&isolatie) en dat was het wel.

Je kunt inderdaad wel minder stoken, maar er is een zeker “minimum” wat je nodig hebt om het vuur gaande te houden. De moderne houtkachels hebben een slim uitgedacht circulatie systeem wat het vuur aanjaagt zodat de verbranding optimaal is (hoge temp) en zo het rendement ook hoog houden. De luchtstromen die het vuur aanwakkeren worden door de warmte van het vuur ingang gehouden en zijn ingesteld op het leveren van een bepaalde hoeveelheid energie en gaan dus ook uit van een bepaalde “maat vuur”. Het ding is ontworpen uitgaande van een output dus rekent ook op een bepaalde input.
Er zal best een ruime marge zijn, maar een kachel die is ontworpen om 10 kw te leveren zal uitgaan van een bepaalde hoeveelheid brandend hout om goed te functioneren. Doe je er dan minder in dan zal e.a. niet helemaal lopen als ontworpen. Een beetje minder zal geen probleem zijn, maar veel minder..
Vergelijk het met een motor: die is ontworpen voor een bepaalde hoeveelheid brandstof, ga je er ineens een veel kleinere brandstofslang aanhangen dan zal het allemaal wat minder draaien, pomp je er juist meer brandstof in dan gaat t ook niet goed

Je kunt overigens ook de boel wat reguleren door het formaat blokken (meer kleine stukjes geeft een veel feller vuur, grote stukken wat minder: kwestie van oppervlakte) en het soort hout. Zo stook ik op het moment vooral wilg. Ik heb vorig jaar een paar enorme wilgen in mijn tuin laten snoeien: 8 kuub haardhout voor de deur... Het is niet het meeste ideale hout (heel licht, brand snel op.. vaker kachel bijvullen) Maar ook heb ik een vrachtje hardhout, geen idee welke soort maar heel zwaar(restanten die bij het aanleggen van een beschoeiing over bleven). Dat is even anders… Bij wilg liggen er 2-3 blokken in de kachel en heb ik een mooi vuur. Dit hardhout gaat met 1 blok tegelijk in de kachel, het fikt als een malle. Logisch ook: de dichtheid is 5-6 keer dat van wilg. Ik ken iemand die zijn nieuwe speksteenkachel volgooide met azobe, dat was gelijk het einde van de kachel: die barste.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Terug
Bovenaan