Oke, ik weet het, ik ben een ontzettende zeur wat betreft branders en brandstoffen etc.
Maar goed, onlangs heb ik een brander gekregen van
@Jasje de coleman 550b met een generator voor vluchtige brandstoffen.
De meeste mensen met een multi-feul brander waar bij al dan wel of niet de generator en/of sproeier vervangen moet worden bij gebruik van verschillende brandstoffen stoken toch bij voorkeur op een vluchtige brandstof omdat dit goed ontsteekt en de generator snel op temperatuur heeft, en dat ook in koude omstandigheden, dus de volgende vraag betrekt zich puur op vluchtige brandstoffen.
Wat zijn die vluchtige brandstoffen? Nou, Euro95 (of andere ongelode benzine), Coleman feul, wasbenzine, terpentine, enz...
Nu zul je zeggen, Coleman feul er in! Dat is er voor gemaakt!
Klopt, en als ik een geldboom had zou ik zeker Coleman feul stoken, maar de geldboom wou geen wortel schieten hier dus helaas.
Als je de brander weinig gebruikt kan Coleman feul wel een overweging zijn omdat er spul in schijnt te zitten tegen corosie, bla bla...
Nou, Euro95 schrijf ik gewoon af omdat er giftige rotzooi als benzeen inzit wat zeker bij opstart van de brander (onvolledige verbranding) niet zo best is om op te snuiven.
Best zal ik op vakantie het er eens in gooien en de ethanol in de benzine voor lief nemen en de giftige dampen en de brander zo zetten dat de walm niet mijn kant op komt, maar de voorkeur heeft het allerminst.
Dan komen we bij wasbenzine... in principe "schone" benzine waar ook geen vet meer in zit.
Word volgens mij door de meeste mensen met een fulti-feul brander gebruikt hier op het forum, brand mooi, generator snel warm, redelijke vermogensoutput.
Verstopt de brander ook niet snel van, en het kost geen drol. Ik betaal 1,32 per liter in een nette fles gewoon bij de supermarkt.
Goedkoper dan autobenzine dus! Als je dus wasbenzine kan krijgen zou ik nooit euro95 nemen
.
Dan nog terpentine. Terpentine bevat wel vetten schijnt, en kan de brander vervuilen schijnt.
Terpentine schijnt meer vermogensoutput te hebben dan wasbenzine.
De laatste 2:
Wasbenzine en terpentine zijn beide zogenaamde "kookpunt benzine", alleen het koopkunt schijnt bij de 2 te verschillen.
Nu is het dus de truc om uit te vinden wat de beste "koopkunt-benzine" is voor een fulti-feul brander met het oog op het beoogde gebruik.
Als we nu een weekend gaan paalkamperen, 1 of 2 nachten, ja, lekker belangrijk, dan gaat er gewoon wasbenzine mee, want... schoon en goedkoop!
Maar goed, nu gaan we een week de bossen van Zweden is wandelen, dan willen we zo min mogelijk meenemen aan gewicht, maar wel hete koffie!
We willen dus een brandstof waar zo veel mogelijk warmte in zit die toch makkelijk ontsteekt en toch snel de generator opwarmt.
(De tijd dat de brander je generator opwarmt is verloren tijd natuurlijk, maar wel verbruikte energie).
Dus ook de factor van hoe vaak je de brander aansteekt is bepalend (niet de duur er van in deze).
Nu wil je eigenlijk "kookpunt-benzine" met een wat hoger kookpunt dan wasbenzine mijn inziens, omdat... meer warmte van de zelfde hoeveelheid brandstof.
De gewone wasbenzine in de supermarkt heeft een kookpunt tussen de 40 en 60 graden als ik het goed heb, en is dus behoorlijk vluchtig.
Bij terpentine ligt deze als het goed is tussen de 80 en 100 graden. Minder vluchtig, maar meer warmte per liter vloeistof als ik het goed heb?!?!
Maar volgensmij is terpentine niet zo "schoon" als wasbenzine.
We willen dus eigenlijk "kookpunt-benzine" met een kookpunt was hoger ligt dat de wasbenzine in de supermarkt, dus bijvoorbeeld 80-100.
Dus eigenlijk terpentine zonder zooi.
Heeft iemand al eens terpentine in de multi-feul geprobeerd?
Zo ja: Met welke generator en/of sproeier?
Hoe ging het ontsteken? Was de generator snel voorverwarmd?
Of lul ik nou complete bull-shit hier? Wie kan informatie verschaffen?
Linkjes:
Bleko, aanbieder van kookpunt-benzine 40-65.
Oliehandel.nl kookpunt-benzine 100-140.
Bol.com kookpunt-benzine 60-80. (deze lijkt mij zeer interessant eens te proberen).
Edit:
Ik lees nu op het "
De Waard forum" dat de wasbenzine die ik heb een kooktraillect heeft van 98 - 104 graden.