Ik snap niet waarom je voor koken moeilijk zou doen met spiritus of benzine. Het is duur, het is smerig, het is ongezond en je maakt jezelf afhankelijk van de leverancier die het verkoopt.
Het antwoord ligt voor de hand; elektrisch koken met een powerstation. Ik heb laatst een paar eenvoudige Chinese elektrische branders gekocht van 500 watt die al werken vanaf 300 watt. Ja water koken duurt wat langer met 300-500 watt maar het werkt prima. 8 maanden per jaar kun je de powerstations elektrische opladen met je eigen zonnepaneel, voor die paar maanden per jaar dat er weinig zon is gebruik ik een benzine aggregaat en die laat ik lekker buiten staan. Half uurtje draaien en je kunt een paar uur elektrisch koken.
@Henk88 , elektrisch koken lijkt mij in huis ook het schoonst en energie van de zon is mooi, als er zon is tenminste...
Nu is 500 W wel een relatief laag vermogen om op te koken, en of dat niet iewat te optimistisch is?
Een simpele Trangia spiritusbrander geeft al 1000 W
https://backpackinglight.nl/product/trangia-b25-spiritusbrander/ en een multi fuel brandertje (gas, benzine) geeft 1600 W.
In de maanden zonder genoeg solar-zon gebruik je een generator. Ik heb geen idee hoe snel jij vanaf een generator de accu laden kan maar stel dat dat met 1 kW/h is, vanaf een 2,2 kWh benzinegenerator. In een eerder draadje heb ik al eens uitgerekend hoe miserabel het elektrisch rendement daarvan is.
https://www.preppers-shelter.nl/threads/klein-off-grid-systeem.5539/post-127489 Je verbruikt dan zo'n 0,88 liter benzine per uur.
Met de elektrische verliezen bij opslaan en afnemen meegerekend zal dat al gauw neerkomen op 1 liter per uur voor 1 kWh nuttig uit de accu af te nemen elektrisch vermogen.
Dat komt qua warmteopbrengst overeen met het branden van een simpel Trangia spiritusbrandertje gedurende een uur, dat dan maar 240 ml spiritus verbruikt en wel een respectabele 1000 W levert.
Teruggerekend (theoretisch) naar het verwarmend vermogen kookt je dan 2 uur lang elektrisch met 500 W op 1 liter benzine tegenover 8,3 uur met 500 W op 1 liter spiritus, tegenover 11,31 uur op 1 liter benzine of gas met 500 W op een multifuelbrander.
Zo bezien, "gooi je dan wel behoorlijk wat benzine over de schutting".
Wil je het serieuze vermogen van 1600 W van een benzinebrander dan kook je generator-elektrisch 38 minuten lang op 1600 W tegenover 212 minuten op een benzinebrander, op dezelfde liter benzine.
Op 20 liter benzine kook jij dan gedurende 40 uren op een pitje van 500 W, terwijl ik er 70 uren op kook op 1600 W vol vermogen.
Ook komt er natuurlijk bij, dat je eind herfst en begin voorjaar het beetje zonne-energie dat je opwekt ook hard nodig zult hebben voor andere zaken, lijkt mij.
Overweeg dan, zou ik zeggen, om er tenminste een multifuelbrander naast te hebben zodat je kunt overschakelen als er eens een roadkill-gans de pan in moet of als de benzinevoorraad of houtvoorraad penibel wordt.
https://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Efficiency.htm#Usage
Het enige nadeel is dat je afhankelijk bent van technologie, daarom heb ik twee identieke powerstations en twee identieke zonnepanelen. Als backup de benzinegenerator waar je de elektrische brander eventueel rechtsstreeks op kan aansluiten. Als analoge backup een houtkachel die vooral dienst doet als backup voor verwarming van het huis. Lekker simpel en je bent niet afhankelijk van allerlei dure, ongezonde troep. Gewoon je eigen energie opwekken om te koken en een paar blokken hout als backup.
Hout? OK, dat is een optie voor wie er een fornuis op hout heeft. Ik heb dat helaas nog niet operationeel, en sta dan liever achter vrolijk pruttelende pannen op mijn Coleman benzinebrander en een ventilerend raam dan met tranende ogen bij een kampvuur in de woonkamer