• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alles wat je altijd had willen weten over Brandstoffen

Dat is nu eenmaal de aard van een aardolie destillaat @Niels, petroleum, kerosine, wasbenzine, diesel, benzine, het zijn mengsels van fracties die je zo goed mogelijk probeert te scheiden van elkaar. Zo goed mogelijk, waarbij beter ook duurder is, maar het blijft een mengsel van stoffen. Een reeks aan dicht bij elkaar liggende fracties, vaak aangeduid met koolstofketenlengtes C6-C12 bv, plus nog een rits aan verontreinigingen, bv zwavel.

Iedere fabrikant heeft dus zo'n beetje z'n eigen smaak, al zijn er standaarden waar diverse brandstoffen aan moeten voldoen, die zijn meestal niet zo heel erg hoog en precies. Petroleum-C (waarbij de C voor een bepaalde kwaliteit staat) is onderling best nog heel verschillend. Sommige stinken je toko uit als je die in een kachel gooit, andere zijn nog te doen.

Als je het brandstof noemt moet je ook belasting over brandstof betalen.
Voor lampolie of hoe je het ook anders gaat nenoemn hoef je dat niet, asl fabrikant/leverancier.
Dus aanmaakvloeistof kost minder. Terwijl het fikt als in de hel.

Misschien een beetje een domme vraag, maar op Amerikaanse websites hebben ze het over kerosine ipv petroleum voor die kacheltjes. Is dat hetzelfde? (een vertaling?). Bij kerosine denk ik aan vliegtuigen, dat is ook onbelast trouwens terwijl het als brandstof gebruikt wordt :p

Petroleum is gewoon geel geverfde kerosine. Maar dat zegt niet veel over de kwaliteit. Kerosine of JetA1 is er ook weer in verschillende kleuren. Van kleurloos voor grote vliegtuigen tot blauw of groen voor helicopters. Maar wij vervoerde het alleen maar, en dan weet je dat soort dingen maar dat maakt me nog geen expert. Net zoals de "super" of "premium" diesel of hoe ze ook door de fabrikant genoemd worden is het de zelfde basis met een eigen toevoeging om het speciaal te maken.

Laatst bewerkt:
Even een opmerking, de starter van dit topic, ik dus, had het volgende voor ogen met dit topic. Ik citeer:
Alles wat je altijd had willen weten over gas en petroleum.

Dus als iemand alles over elektra wil gaan vertellen en uitleggen, prima maar dan graag in een eigen topic svp.
Dat is toch een andere tak van sport.

ik maak me weinig zorgen voorlopig.
sterker nog, heb dit voorjaar nog een XC60 op diesel gekocht want de caravan moet getrokken kunnen worden.
maar tot 2035 mogen er nog fossiele auto's verkocht worden wat betekend dat er nog vele jaren diesel beschikbaar zal blijven want de vrachtwagens blijven op diesel rijden.

als die kunnen tanken dan gaat het mij ook wel ergens lukken.
en het belangrijkste....
dan ben ik 85 ongeveer.

tegen die tijd kan ik altijd nog achter de geraniums gaan zitten

Laatst bewerkt:
BUMP

Ik ga alles verzamelen wat ik nu heb en wil beter weten wat nu wel of niet goed is om in huis te gebruiken! Benzine, ethanol, terpentine, wasbenzie, petroleum, lampenolie en etc... ik snap er niets meer van en iedereen zegt iets anders. Ik wil weten wat ik in huis kan gebruiken om op te koken en om eventueel te verwarmen zonder dat ik dood ga.

Zou jij @petroman mij kunnen vertellen wat ik moet aanschaffen voor in huis? Ik heb 100 euro hiervoor en wil mijn geld nu niet verspillen of gevaarlijke dingen kopen. Ik weet niet meer wie ik nu wel of niet moet geloven en jij bent hier veel mee bezig dus vertrouw er op dat je goed advies geeft.

Sorry dat ik het een beetje brutaal vraag, maar anders is het straks weer niet goed wat ik doe.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Chatgtp zegt dit:

[2-1 20:44] Chatgtp: In een *SHTF-situatie* of een noodsituatie waarin je alternatieven moet vinden voor koken of verwarming, is het van groot belang om te kiezen voor de *veiligste brandstoffen*. De veiligheid van een brandstof hangt af van verschillende factoren, zoals *emissies*, *ontvlambaarheid*, *toxiciteit* en *gebruiksgemak*. Laten we de brandstoffen die je noemt één voor één bekijken, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

1. *Benzine*
- *Veiligheid*: *Onveilig* voor koken of verwarming in een gesloten ruimte.
- *Reden*: Benzine is *extreem ontvlambaar* en produceert *zeer giftige dampen*. Het gebruik van benzine in een open vlam of verwarmer kan leiden tot *explosies*, *brandwonden* en *vergiftiging* door de dampen, vooral in een slecht geventileerde ruimte.
- *Conclusie*: *Niet geschikt* voor koken of verwarming. Benzine is geen veilige brandstof voor gebruik binnenshuis of in een afgesloten ruimte.

2. *Ethanol (Denatureren van alcohol)*
- *Veiligheid*: *Relatief veilig* in vergelijking met andere brandstoffen, mits goed gebruikt.
[2-1 20:44] Chatgtp: - *Reden*: Ethanol (alcohol) is minder *ontvlambaar* dan benzine, maar het kan nog steeds vlam vatten. Ethanol brandt met een *schoonere vlam*, wat betekent dat het minder *roet* produceert en minder *gevaarlijke dampen* afgeeft dan veel andere brandstoffen. Het wordt vaak gebruikt in *alcoholbranders* voor *koken* of *verwarming*.
- *Conclusie*: *Relatief veilig* voor gebruik binnenshuis, mits je de juiste brander gebruikt en voldoende ventilatie hebt.

3. *Terpentine*
- *Veiligheid*: *Onveilig* voor koken of verwarming binnenshuis.
- *Reden*: Terpentine is een *zeer ontvlambare* vloeistof die *giftige dampen* produceert bij verbranding. Het is in de meeste gevallen niet geschikt voor koken of verwarmen in een afgesloten ruimte vanwege het *toxische effect* van de dampen en het *hoge risico op brand*.
- *Conclusie*: *Niet geschikt* voor koken of verwarming, vooral niet binnenshuis of in een slecht geventileerde ruimte.

4. *Wasbenzine*
- *Veiligheid*: *Onveilig* voor koken of verwarming binnenshuis.
[2-1 20:44] Chatgtp: - *Reden*: Wasbenzine is een *zeer ontvlambare* vloeistof die *giftige dampen* produceert bij verbranding. Het wordt vaak gebruikt voor schoonmaakdoeleinden, maar is niet geschikt voor koken of verwarmen, vooral niet binnenshuis. Het is vergelijkbaar met terpentine in termen van *gevaar voor brand* en *toxische dampen*.
- *Conclusie*: *Niet geschikt* voor koken of verwarming binnenshuis of in een afgesloten ruimte.

5. *Petroleum (Kerosine)*
- *Veiligheid*: *Matig veilig*, maar voorzichtigheid is vereist.
- *Reden*: Petroleum is een *ontvlambare* vloeistof, maar het brandt *schoon* en *efficiënt* in de juiste verbranders (zoals *petroleumkachels* of *petroleumlampen*). Het produceert minder *giftige dampen* dan benzine en terpentine, maar het moet nog steeds *in een goed geventileerde ruimte* worden gebruikt. Petroleum is een veelgebruikte brandstof voor *buiten koken* en *verwarming* in noodgevallen, maar het kan gevaarlijk zijn als het niet goed wordt gebruikt.
- *Conclusie*: *Kan veilig worden gebruikt* voor koken of verwarming in een goed geventileerde ruimte, maar *niet binnenshuis zonder voldoende ventilatie*. Het is belangrijk om het juiste apparaat (bijvoorbeeld een *petroleumkachel*) te gebruiken.

6. *Lampenolie*
[2-1 20:44] Chatgtp: - *Veiligheid*: *Relatief veilig* voor verwarming of koken binnenshuis.
- *Reden*: Lampenolie is *minder ontvlambaar* dan benzine of terpentine en produceert *minder giftige dampen*. Het wordt vaak gebruikt in *petroleumlampen* en kan ook in *kleine verwarmingstoestellen* worden gebruikt. Het is relatief veilig voor gebruik in goed geventileerde ruimtes, maar het kan *brandwonden veroorzaken* als het niet zorgvuldig wordt behandeld.
- *Conclusie*: *Relatief veilig* voor gebruik binnenshuis, maar moet nog steeds worden gebruikt met voldoende ventilatie. Geschikt voor *kleine verwarmingstoestellen* en *lampen*.

Vergelijking van de brandstoffen

| Brandstof | Veiligheid voor koken/verwarming | Reden |
|------------------|----------------------------------|--------------------------------------------|
| *Benzine* | *Onveilig* | Zeer ontvlambaar, giftige dampen, explosiegevaar. |
| *Ethanol* | *Relatief veilig* | Brandt schoon, minder giftige dampen, geschikt voor alcoholbranders. |
| *Terpentine* | *Onveilig* | Zeer ontvlambaar, giftige dampen, niet geschikt voor binnenshuis. |
[2-1 20:44] Chatgtp: | *Wasbenzine* | *Onveilig* | Zeer ontvlambaar, giftige dampen, niet geschikt voor binnenshuis. |
| *Petroleum* | *Matig veilig* | Brandt schoon, maar moet in goed geventileerde ruimte worden gebruikt. |
| *Lampenolie* | *Relatief veilig* | Brandt schoon, minder giftige dampen, geschikt voor lampen en kleine verwarmingstoestellen. |

*Conclusie*:
- *Het veiligste voor koken of verwarming*: *Ethanol* en *lampenolie* zijn de veiligste opties voor gebruik binnenshuis, mits er voldoende ventilatie is. *Ethanol* (zoals in alcoholbranders) brandt schoon en produceert minder rook en dampen dan veel andere brandstoffen.
- *Petroleum* kan ook een *veilige* optie zijn voor verwarming, maar het vereist wel *voorzichtigheid* en *goede ventilatie*.
- *Benzine*, *terpentine*, en *wasbenzine* zijn *onveilig* voor koken of verwarmen, vooral binnenshuis, vanwege het *explosiegevaar* en de *giftige dampen* die ze afgeven.

Als je *binnenshuis* wilt koken of verwarmen, kies dan bij voorkeur voor *ethanol* of *lampenolie*, aangezien deze brandstoffen *veiliger* zijn dan andere opties. Zorg er altijd voor dat je *voldoende ventilatie* hebt, ongeacht welke brandstof je gebruikt.

Mijn conclusie: de conclusie van die chatbot is onzin maar wie ben ik om met een robot te gaan argumenteren.

Je hebt een punt maar zou het iets willen nuanceren.
Je kunt met ChatGPT best wel snel zaken terugvinden/zoeken waar je met Google niet uit zal komen.

Het is op bepaalde punten een prachtig hulpmiddel om bijvoorbeeld complexe medische rapportages leesbaar te krijgen.
Of om met minimale hints alsnog tot iets concreets te komen.
(te veel voorbeelden waar het handig in is)
Echter zijn er flink wat zaken waar het helemaal verkeerd kan uitpakken zoals het blind toepassen van softwarecode.

De charme van dit forum zit in de praktijkinformatie die we kunnen uitwisselen. Als er 100 mensen op internet iets neerplempen wat onjuist is, dan zal ChatGPT dit als een feit kunnen zien.
Als ik een vraag stel op dit forum en iemand gaat via Google mij van een antwoord voorzien dan denk ik "denk je nu echt dat ik niet weet hoe ik het kan googelen? waarom denk je dat ik de vraag op een forum aan het stellen ben?"

Toen Petroman mij een zaklamp adviseerde ipv een olielamp oid, toen ging bij mij het licht branden.
Natuurlijk kun je op diverse brandstoffen koken, verwarmen en verlichting maken.
Vroeger deed men niet anders, echter had men vroeger veel meer ventilatie. Al dan niet bewust.
Wist men veel minder van de gezondheids risico‘s of men nam dat op de koop toe.

In een vrij toegankelijk forum kan men dus niet zomaar iets aanprijzen dat met deze risico‘s moet dealen. De kennis en begrip van de lezer is niet in te schatten.

Misschien moeten we het forum opdoeken nu iedereen alles met chatgpt kan uitzoeken ?
Mijn conclusie: de conclusie van die chatbot is onzin maar wie ben ik om met een robot te gaan argumenteren.

Wat vind jij dan een goede brandstof voor binnenshuis te koken of te verwarmen?

Wat vind jij dan een goede brandstof voor binnenshuis te koken of te verwarmen?
Ik snap niet waarom je voor koken moeilijk zou doen met spiritus of benzine. Het is duur, het is smerig, het is ongezond en je maakt jezelf afhankelijk van de leverancier die het verkoopt.

Het antwoord ligt voor de hand; elektrisch koken met een powerstation. Ik heb laatst een paar eenvoudige Chinese elektrische branders gekocht van 500 watt die al werken vanaf 300 watt. Ja water koken duurt wat langer met 300-500 watt maar het werkt prima. 8 maanden per jaar kun je de powerstations elektrische opladen met je eigen zonnepaneel, voor die paar maanden per jaar dat er weinig zon is gebruik ik een benzine aggregaat en die laat ik lekker buiten staan. Half uurtje draaien en je kunt een paar uur elektrisch koken.

Het enige nadeel is dat je afhankelijk bent van technologie, daarom heb ik twee identieke powerstations en twee identieke zonnepanelen. Als backup de benzinegenerator waar je de elektrische brander eventueel rechtsstreeks op kan aansluiten. Als analoge backup een houtkachel die vooral dienst doet als backup voor verwarming van het huis. Lekker simpel en je bent niet afhankelijk van allerlei dure, ongezonde troep. Gewoon je eigen energie opwekken om te koken en een paar blokken hout als backup.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet waarom je voor koken moeilijk zou doen met spiritus of benzine. Het is duur, het is smerig, het is ongezond en je maakt jezelf afhankelijk van de leverancier die het verkoopt.

Het antwoord ligt voor de hand; elektrisch koken met een powerstation. Ik heb laatst een paar eenvoudige Chinese elektrische branders gekocht van 500 watt die al werken vanaf 300 watt. Ja water koken duurt wat langer met 300-500 watt maar het werkt prima. 8 maanden per jaar kun je de powerstations elektrische opladen met je eigen zonnepaneel, voor die paar maanden per jaar dat er weinig zon is gebruik ik een benzine aggregaat en die laat ik lekker buiten staan. Half uurtje draaien en je kunt een paar uur elektrisch koken.
@Henk88 , elektrisch koken lijkt mij in huis ook het schoonst en energie van de zon is mooi, als er zon is tenminste...

Nu is 500 W wel een relatief laag vermogen om op te koken, en of dat niet iewat te optimistisch is?

Een simpele Trangia spiritusbrander geeft al 1000 W https://backpackinglight.nl/product/trangia-b25-spiritusbrander/ en een multi fuel brandertje (gas, benzine) geeft 1600 W.

In de maanden zonder genoeg solar-zon gebruik je een generator. Ik heb geen idee hoe snel jij vanaf een generator de accu laden kan maar stel dat dat met 1 kW/h is, vanaf een 2,2 kWh benzinegenerator. In een eerder draadje heb ik al eens uitgerekend hoe miserabel het elektrisch rendement daarvan is. https://www.preppers-shelter.nl/threads/klein-off-grid-systeem.5539/post-127489 Je verbruikt dan zo'n 0,88 liter benzine per uur.
1735883842874.png
Met de elektrische verliezen bij opslaan en afnemen meegerekend zal dat al gauw neerkomen op 1 liter per uur voor 1 kWh nuttig uit de accu af te nemen elektrisch vermogen.

Dat komt qua warmteopbrengst overeen met het branden van een simpel Trangia spiritusbrandertje gedurende een uur, dat dan maar 240 ml spiritus verbruikt en wel een respectabele 1000 W levert.

Teruggerekend (theoretisch) naar het verwarmend vermogen kookt je dan 2 uur lang elektrisch met 500 W op 1 liter benzine tegenover 8,3 uur met 500 W op 1 liter spiritus, tegenover 11,31 uur op 1 liter benzine of gas met 500 W op een multifuelbrander.
Zo bezien, "gooi je dan wel behoorlijk wat benzine over de schutting".

Wil je het serieuze vermogen van 1600 W van een benzinebrander dan kook je generator-elektrisch 38 minuten lang op 1600 W tegenover 212 minuten op een benzinebrander, op dezelfde liter benzine.

Op 20 liter benzine kook jij dan gedurende 40 uren op een pitje van 500 W, terwijl ik er 70 uren op kook op 1600 W vol vermogen.

Ook komt er natuurlijk bij, dat je eind herfst en begin voorjaar het beetje zonne-energie dat je opwekt ook hard nodig zult hebben voor andere zaken, lijkt mij.

Overweeg dan, zou ik zeggen, om er tenminste een multifuelbrander naast te hebben zodat je kunt overschakelen als er eens een roadkill-gans de pan in moet of als de benzinevoorraad of houtvoorraad penibel wordt.

https://bushwalkingnsw.org.au/clubsites/FAQ/FAQ_Efficiency.htm#Usage
Het enige nadeel is dat je afhankelijk bent van technologie, daarom heb ik twee identieke powerstations en twee identieke zonnepanelen. Als backup de benzinegenerator waar je de elektrische brander eventueel rechtsstreeks op kan aansluiten. Als analoge backup een houtkachel die vooral dienst doet als backup voor verwarming van het huis. Lekker simpel en je bent niet afhankelijk van allerlei dure, ongezonde troep. Gewoon je eigen energie opwekken om te koken en een paar blokken hout als backup.
Hout? OK, dat is een optie voor wie er een fornuis op hout heeft. Ik heb dat helaas nog niet operationeel, en sta dan liever achter vrolijk pruttelende pannen op mijn Coleman benzinebrander en een ventilerend raam dan met tranende ogen bij een kampvuur in de woonkamer😁

Toen Petroman mij een zaklamp adviseerde ipv een olielamp oid, toen ging bij mij het licht branden.
Natuurlijk kun je op diverse brandstoffen koken, verwarmen en verlichting maken.
Vroeger deed men niet anders, echter had men vroeger veel meer ventilatie. Al dan niet bewust.
Wist men veel minder van de gezondheids risico‘s of men nam dat op de koop toe.

In een vrij toegankelijk forum kan men dus niet zomaar iets aanprijzen dat met deze risico‘s moet dealen. De kennis en begrip van de lezer is niet in te schatten.
Inderdaad, meer ventilatie vroeger en mensen gingen toen gewoon dood waarbij we tegenwoordig ook vaak weten waarom ze stierven. Onze gemiddelde leeftijd is ook flink gestegen :)

Snap ik ook niet. Was een vraag van @Doperwt .

• Haha
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:

Snap ik ook niet. Was een vraag van @Doperwt .

Ik stuur graag mijn adres gegevens door, zodat jullie mij een gratis thuisaccu brengen met zonnepanelen en alles aansluiten. Indien jullie dat niet doen, dan moet ik mij behelpen op een andere manier. Meedenken is lief, maar krijg de indruk dat jullie een ander zoals mij liever dood zien gaan?

"Een gebroken tafeltje repareer je niet door het harder te laten wiebelen."
🫵:clown:

Terug
Bovenaan