• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alles wat je altijd had willen weten over Brandstoffen

Is het verstandig om alle brandbare stoffen in een schuurtje op te bergen in plaats van in huis? Als ik het netjes bij elkaar heb en er gebeurt iets, dan kan het nog snel genoeg in huis opgeborgen worden. Ik heb het idee dat het misschien veiliger is en een kleine moeite.

Is het verstandig om alle brandbare stoffen in een schuurtje op te bergen in plaats van in huis? Als ik het netjes bij elkaar heb en er gebeurt iets, dan kan het nog snel genoeg in huis opgeborgen worden. Ik heb het idee dat het misschien veiliger is en een kleine moeite.

Als je daar de ruimte voor hebt zeker een goede optie.
Kijk wel even hoe je zit in geval van vorst, sommige brandstoffen kunnen daar minder goed tegen. Let ook op hoe je verpakkingen zijn, en de omstandigheden in het schuurtje, vocht of direct zonlicht kunnen de verpakking sneller verouderen. Ook hoge temperaturen kunnen nadelig, of zelfs gevaarlijk zijn.

GreetZ,
Pjotr78

Ook hoge temperaturen kunnen nadelig, of zelfs gevaarlijk zijn.

Klopt. Ik had 120 liter petroleum in de schuur staan maar met de zon op het dak werd de temperatuur binnen zo hoog dat de jerrycans bol gingen staan. Daardoor ontsnapte er dampen uit de jerrycans. Ik weet niet of dat het ontvlambaar was of dat het alleen de petroleumlucht was die ik rook maar voor de zekerheid heb ik de vaten toen begraven in de tuin.
Gewoon een gat gegraven, een stuk dekzijl rondom en op de bodem en daar de jerrycans op. Laag aarde erover en daarna bleven ze lekker koel.

Laatst bewerkt:
Ondertussen goed advies gekregen van @petroman en besloten om voor een verwisselbare gasfles (10kg) te gaan met een 2 pit camping brander (fles met vulling kost een 105 euro ongeveer). In mijn situatie is dit het beste en op een later moment ga ik dan kijken naar een: Trangia 25-3 UL kookset / outdoor stove met Koperen brander set en wat MRE spullen voor pure noodvlucht. Veiligheid, voor slang en dat soort dingen komt allemaal goed.

Brandbare stoffen ga ik in de schuur opbergen en wil daar ook niet teveel van hebben, omdat ik mij eerst richt op thuis blijven (ik ga mij hier voorlopig ook niets van aanschaffen, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven). Mocht het gas op zijn dan is de situatie zo ernstig in Nederland dat in de tuin op hout koken mijn laatste redmiddel is, maar heb mij dan wel aangesloten bij een groep mensen om te overleven, omdat alleen overleven dan een minimale kans is geworden in mijn situatie.

Als ik de spullen heb plaats ik nog wel een keer een foto, en ben blij dat ik nu wel duidelijkheid heb in mijn situatie.

Voor "on the run" zeg maar heb je iets anders qua uitrusting en brandstoffen nodig dan thuis blijven. Dat mag duidelijk zijn.
Een volledige trangia set is dan makkelijk maar ook hier geldt: test , test en probeer het uit.
Druklampen of kooktoestellen op benzine, petroleum of kernfusie zijn en blijven een apart iets. Het werkt maar zodra je iemand gillend haar brandende tent heb zien uitkomen (waar gebeurd*) omdat iemand "handig" was met het bijvullen van een gastankje, ga je anders om met veiligheid en wat en wie is handig.

* Was ook nog eens op een meeting van "deskundigen" ;-)

Toen je mij dat adviseerde had ik direct zoiets van ja... minder ruimte nodig, gaspitten kunnen waar nu het fornuis staat (op de koelkast), veilig zonder vreemde gassen (ik kook ook nu in de keuken op gas), voldoende voor mijn plan, stabiel, beter i.v.m. de honden en als laatste: Ik zie mij niet met allemaal vloeibare brandstoffen kliederen en dingen zelf onder druk brengen. Het is niet dat ik daar heel bang voor ben, maar in nood heb ik meer behoefte aan simpel en relatief veilig.

Ik beweer niet dat andere manieren van koken slecht zijn, maar voor mij is dit beter.

Ondertussen goed advies gekregen van @petroman en besloten om voor een verwisselbare gasfles (10kg) te gaan met een 2 pit camping brander (fles met vulling kost een 105 euro ongeveer). In mijn situatie is dit het beste en op een later moment ga ik dan kijken naar een: Trangia 25-3 UL kookset / outdoor stove met Koperen brander set en wat MRE spullen voor pure noodvlucht. Veiligheid, voor slang en dat soort dingen komt allemaal goed.

Brandbare stoffen ga ik in de schuur opbergen en wil daar ook niet teveel van hebben, omdat ik mij eerst richt op thuis blijven (ik ga mij hier voorlopig ook niets van aanschaffen, kan mijn geld maar 1 keer uitgeven). Mocht het gas op zijn dan is de situatie zo ernstig in Nederland dat in de tuin op hout koken mijn laatste redmiddel is, maar heb mij dan wel aangesloten bij een groep mensen om te overleven, omdat alleen overleven dan een minimale kans is geworden in mijn situatie.

Als ik de spullen heb plaats ik nog wel een keer een foto, en ben blij dat ik nu wel duidelijkheid heb in mijn situatie.

Ik mag het helemaal mis hebben , maar volgens mij kwam je uit Gederland/Achterhoek?
Heinen brandstof in de Heurne , https://www.heinenbrandstoffen.nl/pompstation-winkel/ , daar kost een vulling van 5 kg , 9,-euro.
Naar mijn weten de goedkoopste die er is ,tevens de brandstof is er heel goedkoop.

Toen je mij dat adviseerde had ik direct zoiets van ja... minder ruimte nodig, gaspitten kunnen waar nu het fornuis staat (op de koelkast), veilig zonder vreemde gassen (ik kook ook nu in de keuken op gas), voldoende voor mijn plan, stabiel, beter i.v.m. de honden en als laatste: Ik zie mij niet met allemaal vloeibare brandstoffen kliederen en dingen zelf onder druk brengen. Het is niet dat ik daar heel bang voor ben, maar in nood heb ik meer behoefte aan simpel en relatief veilig.

Ik beweer niet dat andere manieren van koken slecht zijn, maar voor mij is dit beter.

Je kan kijken of het de moeite waard is om een ombouw setje naar (propaan/butaan) flessengas voor je huidige kookplaat te scoren.
Afhankelijk van de hoeveelheid werk (ik weet niet hoeveel werk het is, maar weet dat het kan) kan dat interessant zijn en misschien weer kosten en ruimte besparen.

GreetZ,
Pjotr78

Dat zie ik mijzelf niet doen en in een noodsituatie (oorlog) ik zie mijzelf niet in angst een ingewikkeld gevaarlijk project uit voeren. :lol: Ik maak de keuze om iets te hebben wat ik direct kan gebruiken en relatief veilig is. Het is wel heel tof als ik het kon, maar richt mij nu meer op realistische dingen wat bij mij past op dit moment.

@Doperwt , ik denk ook dat je heel goed advies hebt gekregen en vanuit een overwogen standpunt je beslissing hebt gemaakt.
Zie het als een tijdelijk doorkomen van een lastige periode. Dan heb je geen onuitputtelijke voorraden nodig en blijft het overzichtelijk en begrijpbaar.
Flessengas is dan m.i. één van de veiligere en praktische oplossingen. Nee goedkoop is het niet.
Maar een gasfles kan jaren bewaard worden. Slang en drukregelaar weer niet, maar zo heeft iedere brandstof zijn onderhoud nodig.

Terug
Bovenaan