• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken komen met advies: zorg dat je contant geld in huis hebt vanwege geopolitieke dreiging

Mayo

Last (wo)man standing

Banken komen met advies: zorg dat je contant geld in huis hebt vanwege geopolitieke dreiging​

https://www.ad.nl/economie/banken-k...-hebt-vanwege-geopolitieke-dreiging~a9e2aea8/

Nederlandse banken zullen consumenten adviseren om contant geld in huis te hebben vanwege de toegenomen geopolitieke dreigingen, zegt een woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het is voor het eerst dat banken met zo’n advies komen.

Laatst bewerkt:
Ik ben vooral benieuwd naar de inhoudelijke kant van het advies. Hoeveel en in welke coupures.
De fiscus stelt 653 euro per fiscale partner als grens.

En anders dan de titel van dit archief artikel doet vermoeden , ook hier geen duidelijk advies over hoeveel geld in huis te hebben.
https://archive.ph/mVn76

Appart dat dit advies van de banken komt, ik ben eigenlijk bijna compleet van contant geld afgestapt (onbewust gegaan). Maar ze hebben wel gelijk denk ik, we zitten in een hybride oorlog met Rusland.

Ik ben vooral benieuwd naar de inhoudelijke kant van het advies. Hoeveel en in welke coupures.

En anders dan de titel van dit archief artikel doet vermoeden , ook hier geen duidelijk advies over hoeveel geld in huis te hebben.

Wat je makkelijk uit kan geven, dus geen briefjes van 200 / 500 euro die niemand aanneemt. Met max 50 euro briefjes zit je wel goed denk ik.

Een biljet van 50 is beter dan niks. Maar 5x10 is beter, liever nog 10x5.
In mijn geprepte cashvoorraad ligt het zwaartepunt op biljetten van 5 en munten van 2 en 1 euro.

Het is overigens verdraaid lastig om aan biljetten van 5 euro te komen. Zodra het advies daadwerkelijk opgevolgd gaat worden door de mensen zullen ze helemaal schaars worden denk ik.

Heb ook vandaag nog maar weer wat gepind nadat ik dit bericht las. Gelukkig had de automaat nog wat en ik had nog keuze in briefjes ook.

Ben ook wel liefhebber van de 5 euro briefjes en inderdaad, soms moeilijk om er aan te komen want van de pinautomaat krijg je ze niet.
In de winkels waar nog contant betaald kan worden, zijn ze vaak gek op klein geld, daar kan je evt nog kleingeld ruilen voor briefjes van 5, of wanneer je contant met 50 euro betaald, vragen of er een aantal briefjes van 5 bij het wisselgeld mogen.

Ik ben heel benieuwd in welk scenario en in welke mate de toegang tot ons digitale geld bepaald wordt door geopolitieke spanningen, maar ik verwacht een advies zoals bijvoorbeeld gebruikelijk bij het noodpakket. Bijvoorbeeld: zorg dat je voldoende contant geld in huis hebt voor 3 weken aan gebruiksartikelen. zoiets

Ik vind dat je contant geld op de persoon moet dragen tot een bedrag van 250 euro, genoeg voor een taxi/ov naar huis, een hotelovernachting, een kleine reparatie voor je voertuig onderweg (of wat onderdelen en tijd van een fietsenmaker) of de weekboodschappen bij een pinstoring.

Daarnaast lijkt het me reëel om tot 600 euro per volwassene in huis te bewaren, met name voor de boodschappen. Dit valt dan mooi onder de vrijstelling van de belastingdienst.

Laatst bewerkt:

Er is geen grens van hoeveel geld je in huis mag hebben, wel vraagt de belastingdienst tijdens de belastingopgaaf of je cash, crypto, spaargeld etc hebt en zo ja is alles bij elkaar meer of minder dan de op dat jaar geldende heffingsvrije vermogen...

simpel wil je veilig voor belasting betalen voor box3 dan houd je het simpel aan niet meer dan 55.000 in je eentje en 110.000 met z'n tweeen te hebben aan vermogen.
Kom je er wel overheen dan koop je dure wijnen om dit te ontlopen.

Daarbij waar ga je je cash aan uitgeven: mijn verwachting is dat alle winkels dicht zijn, niet bevoorraad kunnen worden en personeel thuis blijft want chaos op de weg en tanken zonder stroom, zie ik ook niet zo snel gebeuren.

Als ik vijf euro briefjes heb trekt mijn vrouw ze uit mijn portemonee :lol:
Daarbij waar ga je je cash aan uitgeven: mijn verwachting is dat alle winkels dicht zijn, niet bevoorraad kunnen worden en personeel thuis blijft want chaos op de weg en tanken zonder stroom, zie ik ook niet zo snel gebeuren.
Dan heb je het alleen maar harder nodig, want bij de buurman met zijn moestuintje kan ik niet pinnen ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb thuis een klein handeltje.
Ik verkoop kippen konijnen die ik te veel heb ook eieren worden verkocht honing en afgelopen zomer ook groenten.
Alles wordt cach betaald waar van ik dan weer andere producten koop die ik zelf niet kan verbouwen of kweken.
Die betaal ik ook cach omdat dit bij een hoeveslager is. Of een hoeve winkeltje.
Daardoor wordt hier nog ( ik ga niet zeggen veel ) dikwijls met cach geld omgegaan.
En heb er altijd wat in huis.

Belgie hinkt weer achter, hier wordt men pas verwittigd als het te laat is.
Typisch Belgisch intellect van onze politiekers en leiders.;)

Mijn financieel adviseur geeft een ander advies.
simpel wil je veilig voor belasting betalen voor box3 dan houd je het simpel aan niet meer dan 55.000 in je eentje en 110.000 met z'n tweeen te hebben aan vermogen.
Kom je er wel overheen dan koop je dure wijnen om dit te ontlopen.
Als je meer spaargeld, crypto enz hebt en boven de box 3 belastbare grens komt. Kijk dan eerst wat je aan schulden hebt. Die mogen er van af getrokken worden. Er is een hypotheeksoort die ook als schuld telt. Ik weet zo niet meer welke.
Kom je er dan nog boven ga dan zelf een pensioenspaarrekening openen.

Mijn financieel adviseur geeft een ander advies.

Als je meer spaargeld, crypto enz hebt en boven de box 3 belastbare grens komt. Kijk dan eerst wat je aan schulden hebt. Die mogen er van af getrokken worden. Er is een hypotheeksoort die ook als schuld telt. Ik weet zo niet meer welke.
Kom je er dan nog boven ga dan zelf een pensioenspaarrekening openen.

Dat is waarschijnlijk een spaarhypotheek, dan spaar je wel maar blijft de schuld de gehele looptijd staan, waardoor je volledige hyporheekrenteaftre geniet en je inderdaad gedurende lening met de complete schuld.

Sowieso is een "schuld" hebben gunstig met een lage rente, vooral als je een investering doet waarbij je kosten kan besparen... isolatie bijvoorbeeld, zuinigere auto, endergelijke.

Maar.goed de paniek bij het klootjesvolk heeft gewerkt...
https://www.nu.nl/economie/6338870/...d-op-na-advies-om-cash-in-huis-te-hebben.html

Wat zeg je nu Joep? Klootjesvolk? 😂

Ik heb weleens het idee dat 50 - 65% van de bevolking daartoe behoort. En een groot deel van de resterende procenten zijn die idioten die het klootjesvolk sponsort.😒

Wat zeg je nu Joep? Klootjesvolk? 😂

Ik heb weleens het idee dat 50 - 65% van de bevolking daartoe behoort. En een groot deel van de resterende procenten zijn die idioten die het klootjesvolk sponsort.😒

Volgens het woordenboek;
"mensen met weinig fantasie en geen interesse in politiek en kunst."

Maar oorspronkelijk, heb ik gehoord bij een lezing, ging het om arme mensen die klei (klootjes) terugbrachten naar de kasteelheer. Die schoot kogels van klei naar bijvoorbeeld de vijand, (klootschieten). Voor de klei kreeg men dan geld... waarom geen idee.

Terug
Bovenaan