• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken komen met advies: zorg dat je contant geld in huis hebt vanwege geopolitieke dreiging

Omdat er kennelijk massaal naar de geldautomaten gerend wordt heb ik nog maar even wat 10-euro biljetten opgenomen. Ook goed voor de opsec als je kunt zeggen dat je in de rij gestaan hebt. :)
Bij de opname buiten mijn eigen woonoplaats maakte ik gebruik van een nieuw type geldmaat machine die zowaar ook 5 euro biljetten gaf. Goed om te weten.

Ik vraag me echt af waarom iedereen , ook hier, er in trapt.
Welke kassa werkt zonder stroom ?
Nooit opgevallen dat als er stroomuitval is dat de winkels etc. allemaal sluiten? Je niet kan tanken en de chinees ook dicht is?

Nooit opgevallen dat als er stroomuitval is dat de winkels etc. allemaal sluiten? Je niet kan tanken en de chinees ook dicht is?

Daar heb je gelijk aan. Maar moet je perse naar de winkel om wat te kopen?
Er is bij een boer wellicht ook wel wat te kopen.
Misschien melk, wellicht kan hij zelf slachten en zodoende vlees verkopen, groenten en eieren kan je ook bij de boer kopen.

Dat doet men in de wetenschap dat na een paar uur of de volgende dag de elektriciteit wel weer hersteld is.

In de situatie waarin het duidelijk dat het langer gaat duren of mogelijk dagelijks kan voorkomen wordt snel genoeg de contant route weer in gebruik genomen.

Een boer die jou groente en melk gaat verkopen?
Heb je al een boer op het oog dan?
De boeren die ik ken, uit de tijd dat ik er werkte, hadden al geen groentetuin meer. Melk? wordt lastig want alles zit in een gesloten systeem.
En je moet snel zijn want de koeling ligt er ook uit bij die boer.
Eieren zou moeten kunnen voorop gesteld de boer heeft kippen lopen.

En waarom zou die boer of ik, voor mijn part, tijdens een situatie jou iets van mijn voorraad gaan verkopen?
Want die boer heeft geen voorraad.

Geen idee of er een gaat zijn die mij wat gaat verkopen.
Ik zie hier ook niet veel moestuinen meer. Maar je weet het maar nooit. Vragen kan altijd?

Als betaalverkeer plat ligt gaat de kassa ook niet meer open, vrees ik.
Alles is geautomatiseerd en voordat het winkelpersoneel weer hoofdrekenen kan en cash in een lade heeft en kan wisselen gaat wel effe duren..

• Confused
Waarderingen: Mayo
In het artikel heeft men het (ook) over het hacken van / storing in het betalingsverkeer.
Het hoeft dus niet direct over een Armageddon te gaan :eek:

En over dat je nergens terecht kunt als het betalingsverkeer plat ligt: dat hangt er maar helemaal van af waar je woont en wat je nodig hebt.
Ik heb hier binnen een straal van 2 km meer dan 6 'turkse' winkels zitten die gewoon open blijven en die de bon gewoon met de rekentool op hun mobiel berekenen. Zolang je cash hebt kun je daar én bij de chinees gewoon betalen. Ook de patatzaak op de hoek en andere kleine restaurantjes/ afhaalzaken blijven gewoon open en zullen blij zijn met de extra klandizie :)
Bij hen is de kassa echt niet verbonden met de voorraad-administratie, zoals bij de grote supers.

Een boer die jou groente en melk gaat verkopen?
Heb je al een boer op het oog dan?
De boeren die ik ken, uit de tijd dat ik er werkte, hadden al geen groentetuin meer. Melk? wordt lastig want alles zit in een gesloten systeem.
En je moet snel zijn want de koeling ligt er ook uit bij die boer.
Eieren zou moeten kunnen voorop gesteld de boer heeft kippen lopen.

En waarom zou die boer of ik, voor mijn part, tijdens een situatie jou iets van mijn voorraad gaan verkopen?
Want die boer heeft geen voorraad.

De boer die melkkoeien heeft heeft wel andere problemen bij een stroomstoring dan de melk aan ons verkopen: zonder stroom kan de melk inderdaad niet gekoeld worden, maar erger: er kan ook niet gemólken worden, want honderd of meer koeien melk je niet 2x per dag even met de hand.
Zonder stroom gaan de koeien (onder gruwelijke pijnen) binnen een paar dagen dood.
Idem bij de moderne kippen- en varkensboer: als daar de ventilatie in de schuren stil valt stikken de dieren.

Laatst bewerkt:
Uit latere berichten blijkt trouwens dat er geen 'run' bij de pinautomaten is geweest.
Wel hebben mensen 2 tot 3 tientjes méér gepind dan normaal.

(zal ff kijken of ik het bericht nog kan vinden, dan zal ik het toevoegen)

Het gaat niet over winkels die eventueel wel open blijven maar het gaat (bij mij) over het haleloeja idee van "effe" naar de boer gaan om "melk, groente en eieren" te gaan halen.

Dit was het artikel dat ik bedoelde:

Nederlanders nemen meer contant geld op na advies om cash in huis te hebben​

https://www.nu.nl/economie/6338870/...d-op-na-advies-om-cash-in-huis-te-hebben.html

Nederlanders hebben woensdag meer contant geld opgenomen bij pinautomaten dan normaal. Dat gebeurde nadat banken hadden geadviseerd vanwege geopolitieke dreigingen cash in huis te hebben.
Het gaat om gemiddeld een paar tientjes extra per transactie. Dat meldt Geldmaat, het bedrijf dat het beheer en onderhoud van de automaten regelt voor de grote banken in Nederland.

Terug
Bovenaan