• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Banken komen met advies: zorg dat je contant geld in huis hebt vanwege geopolitieke dreiging

Ik ben vanochtend al langs geweest voor oliebollen en kan volgende week munten ophalen, ik krijg dan 30 van 1 euro en 30 van 2 euro. Briefjes van 5 hebben ze niet veel van en moesten ze bekijken.

Munt geld maken ze schoon en doen ze zelf in rollen, omdat ze bakken en wisselen komt alles onder vet. :lol: Ze bewaren zelf ook veel voor de kantine, maar er was al ruim voldoende en geen probleem.

• Haha
Waarderingen: Mayo
ALs de stroom eruit ligt dan krijg je hele lange rijen met frustrerende mensen, mij niet gezien. Er zitten ook geen prijsjes meer op de producten en aangezien de streepjescode scanner niet werkt...
Ik denk dat personeel ook wel wat beters te doen heeft dan naar het werk te komen.

Slimme opmerking, ik dacht dat contant betalen altijd wel kan, maar zonder scanner gaat dat i.d.d. niet werken. Alleen voor betalen tussen mensen onderling is het dan makkelijk, maar ik denk niet dat iemand zijn noodvoorraad gaat verkopen, ik in elk geval niet! Ik zal nog even nadenken hoeveel muntgeld ik ga ophalen, want het hoeft dan ook niet absurd veel te zijn.

ALs de stroom eruit ligt dan krijg je hele lange rijen met frustrerende mensen, mij niet gezien. Er zitten ook geen prijsjes meer op de producten en aangezien de streepjescode scanner niet werkt...
Ik denk dat personeel ook wel wat beters te doen heeft dan naar het werk te komen.

Afhankelijk natuurlijk van de ernst en de duur van de situatie zal het personeel best naar hun werk willen komen, vooral als ze 'betaald' worden in boodschappen 😉
Bovendien is 'werkweigering' grond voor ontslag, schat ik zo in?

Maar laten we nou eens afwachten voor dat we de boel bij voorbaat al afbranden en kijken waar de branche zelf mee komt.
Wie weet hebben ze hele innovatieve ideeën en zijn er mogelijkheden die wij niet weten.
Niet meteen zo negatief 😊

Slimme opmerking, ik dacht dat contant betalen altijd wel kan, maar zonder scanner gaat dat i.d.d. niet werken. Alleen voor betalen tussen mensen onderling is het dan makkelijk, maar ik denk niet dat iemand zijn noodvoorraad gaat verkopen, ik in elk geval niet! Ik zal nog even nadenken hoeveel muntgeld ik ga ophalen, want het hoeft dan ook niet absurd veel te zijn.

De gewone groenteboer , bakker of slager zal nog een heel eind kunnen komen,. Ouderwetse weegschaal er bij, kiloprijs bepalen en gaan.
Het zelfde bij de lokale boeren, die zullen ook hun oogst kwijt willen, of. Zullen dieren (moeten) slachten omdat ze de veestapel niet kunnen handhaven (alles met de hand melken etc) .

Bij supermarkten en andere winkels heb je kans dat Andere artikelen zouden zomaar afgeronde prijzen kunnen krijgen (om makkelijk te rekenen) dus 20, of 50 cent, of een of twee euro etc ipv. 63ct 1,72 etc. Ouderwetse rekenmachine op batterijen en door.

Ik denk dat er snel genoeg allerlei oplossingen gevonden worden om van de (bederfelijke) waar af te komen.

GreetZ,
Pjotr78

Afhankelijk natuurlijk van de ernst en de duur van de situatie zal het personeel best naar hun werk willen komen, vooral als ze 'betaald' worden in boodschappen 😉
Bovendien is 'werkweigering' grond voor ontslag, schat ik zo in?

Maar laten we nou eens afwachten voor dat we de boel bij voorbaat al afbranden en kijken waar de branche zelf mee komt.
Wie weet hebben ze hele innovatieve ideeën en zijn er mogelijkheden die wij niet weten.
Niet meteen zo negatief 😊

De boodschappen branche wil natuurlijk allerlei voorzieningen naar zich toetrekken om de verkoop door te kunnen laten gaan, want belangrijk voor de samenleving. Maar omdat de stroom eruit ligt, komt er gewoon 30% extra op alles. Het personeel... die verdient geen cent extra, sterker nog. Die moet harder en langer werken, met kunst en vliegwerk de boel draaiende houden, want ze zijn zo belangrijk, schouder klopje maal 2 en de directie en aandeelhouders springen een gat in de lucht...

Contant is leuk zolang je er nog wat mee kan. Waar je altijd nog wat mee kan en nodig hebt, is voedsel en water. Zorg dus dat je voldoende voorraad heb, mocht het wel gebeuren. Een voorraadje beginnen is echt niet zo moeilijk, zelfs als je arm bent kan je dat doen door elke week één potje extra te kopen en de week erop een extra pak / zak rijst / pasta, na een jaar heb je 28potjes en 28 pasta / rijst, genoeg voor 28 dagen, dat is dus bijna een hele maand aan voorraad.
Houd je wat geld achter de hand voor als er een goede aanbieding komt en sla dat in. Heb je geen geld achter de hand maar wel een goede aanbieding, eet een paar keer van van de voorraad en wat je daarmee bespaart kan je wellicht de aanbieding kopen, waardoor je voorraad wat groter word.
Als je de datum van het potje aanhoud zijn ze vaak 3 jaar houdbaar vanuit de winkel *eigenlijk veel langer* na een jaar aan extra potjes en pasta kopen kun je gaan rouleren en ondertussen doorgaan met potjes en pasta kopen.

De boodschappen branche wil natuurlijk allerlei voorzieningen naar zich toetrekken om de verkoop door te kunnen laten gaan, want belangrijk voor de samenleving. Maar omdat de stroom eruit ligt, komt er gewoon 30% extra op alles. Het personeel... die verdient geen cent extra, sterker nog. Die moet harder en langer werken, met kunst en vliegwerk de boel draaiende houden, want ze zijn zo belangrijk, schouder klopje maal 2 en de directie en aandeelhouders springen een gat in de lucht...

Contant is leuk zolang je er nog wat mee kan. Waar je altijd nog wat mee kan en nodig hebt, is voedsel en water. Zorg dus dat je voldoende voorraad heb, mocht het wel gebeuren. Een voorraadje beginnen is echt niet zo moeilijk, zelfs als je arm bent kan je dat doen door elke week één potje extra te kopen en de week erop een extra pak / zak rijst / pasta, na een jaar heb je 28potjes en 28 pasta / rijst, genoeg voor 28 dagen, dat is dus bijna een hele maand aan voorraad.
Houd je wat geld achter de hand voor als er een goede aanbieding komt en sla dat in. Heb je geen geld achter de hand maar wel een goede aanbieding, eet een paar keer van van de voorraad en wat je daarmee bespaart kan je wellicht de aanbieding kopen, waardoor je voorraad wat groter word.
Als je de datum van het potje aanhoud zijn ze vaak 3 jaar houdbaar vanuit de winkel *eigenlijk veel langer* na een jaar aan extra potjes en pasta kopen kun je gaan rouleren en ondertussen doorgaan met potjes en pasta kopen.

Ik denk dat de detailhandel niet zo maar de prijzen 30% omhoog kan gooien, want dat zouden woekerprijzen zijn en dat is strafbaar (zeker als t om bestaande voorraad gaat).
Als een situatie echt lang zou aanhouden en er is beperkte voorraad, dan krijg je door de overheid opgelegde rantsoenering en distributie (dingen gaan 'op de bon').
Woekerprijzen zal je alleen betalen op de zwarte markt.

En je hebt helemaal gelijk: het mooiste is als je de winkels helemaal niet nodig hebt in een 'situatie'.

Op dag 1 zou ik het nog wel wagen, maar de dagen daarna totdat de overheid weer grip op de zaak heeft, zou ik winkels écht mijden want dan is het gewoon een risico: mensen die niks hebben zullen eisen dat ze krijgen 'waar ze recht op hebben' en sommigen zullen niet te beroerd zijn om het te némen. En het is makkelijker om het van jóu af te nemen als je met je duur betaalde blikjes de winkel uitkomt, dan het zelf in de winkel te halen...

Op dag 1, als ik denk dat t nog kan (meeste mensen zien het probleem niet meteen) zou ik nog even flink vers fruit en groenten proberen te kopen.
Voelt t niet goed of is het al onrustig, dan heb ik genoeg voorraad om zonder te doen.

Klinkt als; Corona perikelen en het zorgpersoneel. 😒

Laatst bewerkt:
Flinke variatie van munten en papier nu.

💪 💲 Gewoon in een kluisje gelegd bij Lady in de hondenmand. Wie het weet te pakken mag het hebben 👿 Verstoppen heeft geen zin en het kluisje is nu een speeltje van haar (Had er een touw aan geknoopt maar ze sleept het er wel uit... 🤔).

Zonder gekheid, ik verdeel het op drie plekken (Thuis, tuin en bij mam). Mam heeft een seal apparaat en gaan de briefjes dan beschermen. @phtvs vertelde over "benzine" bewaren in de tuin, maar kan het onderwerp even niet weervinden, stond een tip in hoe iets in de tuin te begraven.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Vermoed dat het ook een soort van test was om te kijken hoe mensen zullen reageren, indien de stroom uitvalt heb je er in mijn optiek weinig aan je briefgeld. Supermarkten hebben meestal elektrische deuren die misschien nog handmatig open kunnen, maar de meeste vers en gekoelde en diepvries producten zullen bedorven raken en ontdooien. Kassa's zullen niet meer werken evenals het voorraad systeem, waardoor de kans groot wordt dat mensen in paniek gaan raken waardoor de kans op plunderen toe gaat nemen.

Vergeet niet dat briefgeld een stukje boom is met een waarde die alle kanten op kan gaan, vermoed dat het ook niet echt smakelijk is om te eten. Daarom vind ik het belangrijker om de kennis en materiaal te hebben, daar kan je achteraf alleen maar beter mee uit de voeten komen.

Laatst bewerkt:
Gekoelde en bevroren artikelen mogen niet meer verkocht worden als de stroom eraf is geweest, omdat 'de voedselveiligheid dan niet meer gegarandeerd kan worden'.
Wij weten ondertussen beter natuurlijk, maar ik kan me wel voorstellen dat ze geen rechtzaken aan hun broek willen krijgen mocht iemand er toch ziek van worden.
De meeste verse en zeker houdbare producten kunnen ze natuurijk best verkopen, ook al is de stroom er een dag af.

De supermarkten zijn aan het/gaan onderzoeken hoe ze toch hun klanten kunnen blijven voorzien van wat ze nodig hebben, ook bij een storing.
Zie voor die discussie het draadje :
https://www.preppers-shelter.nl/thr...n-op-ramp-oorlog-of-grote-stroomstoring.6095/

Volgens mij ga je in den beginne van een shtf periode nog wat zijn met cach geld. Maar naar mate het blijft duren steeds minder.
Omdat zij die iets te koop kunnen aanbieden steeds schaarser zullen worden. Omdat de producten schaarser worden.
Volgens mij zal ruilhandel veel meer opduiken. Vb. Diensten voor voedsel.
Neem het voorbeeld van de koeien die gemolken moeten worden. Jij gaat koeien melken ( als je dat kan natuurlijk) en je krijgt melk boter eieren je de plaats. Oja koeien leggen geen eieren.

Mja, met guldens kun je ook niks meer (behalve bij de bank). Euro's hebben alleen waarde omdat dit het afgesproken betaalsysteem is en er landen/de eu achter staat als garantie.

Ik weet niet wat het betaalmiddel was in Nederland in WO2, ik gok de Duitse Mark.

Mja, met guldens kun je ook niks meer (behalve bij de bank). Euro's hebben alleen waarde omdat dit het afgesproken betaalsysteem is en er landen/de eu achter staat als garantie.

Ik weet niet wat het betaalmiddel was in Nederland in WO2, ik gok de Duitse Mark.
De munt is gewoon de gulden gebleven. Het muntgeld werd wel vervangen door zinken muntjes omdat koper en zilver geroofd werd door de Duitsers.
Interessant leesvoer:
https://anderetijden.nl/programma/1/Andere-Tijden/aflevering/610/Tientje-van-Lieftinck
https://mijngelderland.nl/inhoud/specials/archeokroniek/in-de-oorlogsjaren-achtergehouden-munten
https://www.dedokwerker.nl/noodgeld.html

Terug
Bovenaan