Ik heb ook geen BOB.
Ik ga in eerste (en tweede én derde!) instantie eerst voor een bug-in.
Moet ik echt mn huis uit dan ga ik ervan uit dat ik voldoende tijd heb om de nodige stuff in mn auto te gooien.
Een tent e.d. lijkt mij in mijn geval niet aan de orde: ik woon in de Randstad, waar zou ik ooit énigzins veilig en ongezien een tent op kunnen zetten??
Nee, dan zit ik in mn huis toch veiliger.
Wel heb ik een GHB (Get Home Bag) en een 60-seconden bag. De eerste voor als ik de stad uit moet voor bv werk en ik strand onderweg en de 2e voor als er brand oid uitbreekt bij de buren en ik moet echt nú mn huis uit.
Het klinkt altijd zo leuk: als SHTF dan trek ik het bos in met mn BOB en dan overleef ik het wel. Forget it!
Als je geen halve Rambo bent dan is dat meest onveilige situatie die je kunt bedenken
Ik neem aan dat je in Nederland woont? Dan is er heel weinig mogelijkheid om enige tijd ongezien en met succes 'in de natuur' te bivakkeren, zeker als je wellicht niet de enige bent die dat probeert...
Ik zie dat je geen eten meeneemt, behalve een NG5 noodrantsoen... Waar ga je van leven dan?
Ga je 'op jacht' of 'leven van het land'? Ook nu, in deze tijd van het jaar?
En waar laat je je spullen terwijl jij op jacht bent (als je het achterlaat dan is het maar duimen dat het er nog staat als je terugkomt)
Waar ga je dat Esbit brandertje voor gebruiken als je geen voedsel bij je hebt?
Hoe voorkom je dat anderen je vuur zien en komen kijken of er niet iets te halen is bij je? Idem voor je kaarsen en lightsticks: het trekt allemaal aandacht die je niet wilt.
En als je alleen bent, hoe hou je dan je bivak veilig als jij ligt te slapen?
Bij serieuze SHTF ben je waarschijnlijk niet de enige in dat bos.
Enne.. een portofoon... als je in je eentje bent?
Kun je na 72 uur in t bos alweer terug naar huis, had je daar dan niet beter kunnen blijven?
Welke 'S' kun jij verzinnen die het rechtvaardigen dat je 72 uur risico's hebt genomen die blijkbaar na die tijd al niet meer van belang zijn?
Een BOB is een 72-uur bag, gericht op evacuatie niet op langere tijd overleven in de wildernis.
In mijn optiek is een BOB je 'koffertje' voor onderweg ergens naartóe waar het (hopelijk) veilig is en meer voorraden zijn (met als ultieme doel om op een gegeven moment weer terug naar huis te gaan, waar je ten slotte het meeste van je stuff hebt moeten achterlaten).
Ben je niet van plan terug naar huis te gaan, dan heb je geen BOB nodig, maar een INCH (I'm Never Coming Home) en dat is hele andere koek