@Carismo Ik heb jouw betoog met belangstelling gelezen. Helder is het, en hier en daar heb je natuurlijk best een goed punt. Helemaal met elkaar eens hoeven we het natuurlijk niet te zijn
Clones zijn in principe illegale kopieën, worden verkocht met als doel een middelvinger op te steken naar de ontwerpers die degelijk hun huiswerk te hebben gedaan in het ontwerp- en ontwikkelingsproces [...] Moreel en ethisch gezien vind ik clones kopen (namaak/replica's met ander materiaal met een logo van the real deal op aangebracht) en hierover reclame maken niet respectvol tegenover de originele ontwerper... ( misschien ligt dat voor mij gevoelig als hobby ontwerper)
Om heel eerlijk te zijn: ik geef meestal geen sikkepit om merknamen. En koop liever goedkopere koffie van de Aldi of Lidl die mij evengoed smaakt, dan een (te) duur A-merk, bijvoorbeeld. Dat er RAT op het mes staat, vind ik niet belangrijk. Wat ik wel interessant vind, is dat die clone kennelijk wat zwaarder is uitgevoerd dan het origineel waarvan het kennelijk is afgeleid, en dat het door de iets grotere lengte van het heft beter in de hand schijnt te liggen. Het is dan in bepaald opzicht, een verbeterde versie van ... een simpel mes. Niks met rakettechnologie en weinig zweet en tranen bij de ontwikkeling van het origineel lijkt me.
En over de moraal en ethiek van een producent die z'n product 3-4x over de kop te koop zet, hebben we het dan nog niet. Zou zo'n originele RAT 15 Euro kosten, dan zouden er geen (verbeterde) clones van bestaan lijkt me... Zo gezien, heeft "het origineel" zichzelf wel zelf bij de staart genomen...
En dat gebeurt best vaak.
Excuseer mij de volgende vergelijkingen, maar die snijden m.i. overdrachtelijk hout. Neem nu die uitstekende spijkerbroeken van Van Cranenbroek. Die kosten nog geen 9 Euro. Maar zitten prima, zien er OK uit en houden het lang uit. Soms langer dan Wrangler's of Levi's, naar eigen ervaring. Nu liggen die originelen daarvan voor 25 Dollar in de winkel in de USA, en voor 100 Euro of meer hier... Wie neemt er nu wie in de maling vraag ik mij dan af. Maak je een prima product maar vraag je er teveel voor, dan prijs je jezelf uit de markt. En die marktwerking zien we hier ook een beetje... Ik wil gewoon een goed mes en heb er liever meer voor hetzelfde geld, dan een enkel super mes dat mij evengoed in de steek kan laten, met garantie waaraan ik niets heb na een SHTF. En als bijvoorbeeld Heineken en consorten menen dure reclame te moeten maken en dat de klant in rekening te moeten brengen... No way Jose... Niet aan mijn lijf tenminste. Ik koop liever een net zo uitstekend of zelfs lekkerder bier voor veel minder, van een brouwer die meer op z'n kwaliteit let dan op z'n "looks". Het is wat mij betreft ... meer een kwestie van gezond verstand dan van emotie. Value for money...
Ik zie daarnaast niet in hoe "een originele ontwerper" zou zijn benadeeld door de kwaliteit van een "verbeterde clone" te benadrukken. Zo'n Chinees ding is immers geen "origineel", en dat weet een ieder weldenkend mens. Nadelig is het voor de RAT fabriek ook niet, want als ik "een originele" zou willen hebben dan zou ik er wel een kopen. Het lijkt die discussie met de BUMA/STEMRA wel over de schade door illegaal kopiëren. Mensen, wat ik ooit gekopieerd heb, had ik al gekocht
of zou ik toch nooit hebben gekocht
of heb ik nadien alsnog gekocht.
En zoals ik al zei is de aankoop/import van namaak het in vele landen gewoon strafbaar, en als mensen zich hierin mee willen inlaten is hun keuze maar deze aanraden op een site als deze vind ik toch een brug te ver aangezien de gevolgen op termijn een dure grap kunnen worden en hierbij de focus gelegd kan worden op een groep mensen die zich er niet mee in willen laten..
Volgens mij is dat wel een achterhaalde
hoax hoor.... Nix met strafbaar
https://forum-china.nl/topic/1223-alles-wat-je-moet-weten-over-namaak-douane-en-advocaten/
Wetgeving
Je kan het BVIE zelf lezen, maar dat staat vol juridische praat wat voor ons niet van belang is.
Wat eenvoudig gezegd betrekking heeft op ons is artikel 2.20, lid 2. Daar staat dat alleen de merkhouder het recht heeft om een proces te beginnen (civielrecht), en dat het verboden is om namaak te gebruiken met commerciële doeleinden (invoeren, uitvoeren, verhandelen, etc.). Het kopen van namaak is dus niet strafbaar, wat wél vaak wordt gedacht.
Als "originelen" het van het bang maken van mensen moeten hebben, dan is er weinig hoop meer op een goede afloop. Ik voorspel dan, dat we kwaliteit op termijn alleen in Taiwan
en China kunnen halen, als zo'n instelling opgang maakt. Laat ze in plaats daarvan meer moeite doen om echt (ook op prijs) te concurreren, lijkt me. Enfin, het kopen van een regelrechte clone, is voor eigen gebruik gewoon toegestaan, punt.
"Sterk, stevig, scherp, veilig en betaalbaar. En dat zijn mijn drie Chineesjes toch echt, hands down."
Blijf ik vinden dat dit een vals gevoel van veiligheid is, waarom geven ze er geen garantie?
Omdat hun clientèle geen enkele snars geeft om garantie waarschijnlijk. Waar is de RAT die mij een mes aanbiedt zonder garantie maar voor de halve prijs, denk ik dan... Zo, moeten ze dan maar eens gaan denken en doen...
En na een SHTF heb ik aan garantie helemaal niets. Maar wel aan een backup-mes (3 voor de prijs van 1
).
Wel grappig dat je net een merk aanhaalt, en dit merk altijd in de jaren 90-2000 zijn modellen veel te duur heeft aangeboden (veel minder optie pakket en minderwaardige lak tegenover zijn directe concurrenten) om enkel te kunnen uitpakken met de zogenaamde reclame de beste garantie te bieden... maar dat is een hele andere discussie.
Tja, grappig vind ik, dat ik met het karretje nog nooit pech of last van roest heb gehad, en dat die auto's uit Japan, Korea en omstreken steevast hoog scoren op de betrouwbaarheidsindex. Ik heb liever een auto die mij betrouwbaar van A naar B brengt dan een met alle toeters en bellen, die ik mag duwen. Europese autobouwers mogen zich best wat meer zorgen maken om hun reputatie en "value for money"...
Enfin, we komen er hier samen niet uit merk ik, maar dat hoeft ook niet. Ik weet uit ervaring dat die Chinezen uitstekende messen kunnen maken, en dat voor een fractie van de prijs van een nobel merk hier. Wat een ieder aanschaft moet hij of zij zelf weten, maar beter is sowieso om op voorhand te voorkomen "ooit aan een mes te moeten gaan hangen". Wie er geen geld heeft om een Leatherman of RAT te kopen, komt met een "clone" of minder bekend merk in de regel ook prima uit lijkt me. En heeft veel beter zoiets op zak dan ...niets...
Afijn, desalniettemin heb ik jouw mening en reactie zeker op prijs gesteld. Ook omdat het hielp om wat nuances aan te brengen. Zo, hoort een discussie te zijn denk ik. Met respect voor de wederzijdse opvattingen.