• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Dit ☝️

Ik ben zelf ook begonnen zonder een vereniging of cursus, maar heb wel een boek gekocht en heeeeel veel podcasts geluisterd en infromatie filmpjes op het internet bekeken. Dankzij corona waren veel imkers online gegaan (en online cursussen). En ik heb 3 sterke volken gekocht.

In middels zit ik wel bij een vereniging en ik hoef het niet te doen zoals hen, maar het is wel fijn terug te kunnen vallen als er wat is. En zo heb ik ook al koninginnen gekregen toen er wat mis ging bij 1 volk.

Bijen zijn hele handige dieren voor bestuiving, maar als je je lokale tuin wil helpen, kan het misschien beter zijn om voor de wilde bijen te zorgen. Honingbijen zijn best selectieve dieren en wilde bijen hebben een hogere bestuivingskans. Alleen zijn honingbijen vaker met veel meer wat dit weer opheft.

Ik ben sowieso fan van het bevorderen van de wilde bijen (naast mijn eigen bijtjes)

Mee eens @Red. Bijenkasten zijn natuurlijk nodig als je zelf honing wilt maken, maar als je de bestuivers wilt helpen kun je ook de omstandigheden voor wilde bijen verbeteren. Ik heb ooit voor iets meer dan een tientje een insectenhotel gekocht en dat was meteen een succes: voor de helft gevuld met eitjes van metselbijen.
Helaas was het hokje niet van beste kwaliteit, dus het jaar erop heb ik zelf een wat duurzamere gemaakt. Daar hebben we hier elk voorjaar plezier van. Fantastisch om van dichtbij mee te maken hoe die eitjes uitkomen en daarna de vrouwtjes weer druk zijn met een eitjes leggen voor volgend jaar.
Zorg voor de juiste plaatsing: bijen hebben warmte nodig om actief te worden dus een plaats waar het insectenhotel ochtendzon vangt en niet de wind er teveel op staat is ideaal. Zorg verder ook voor (liefst gifvrije en inheemse) bloemen in de buurt voor de voeding. Via het project www.voerdebijbij.nl zullen er ook dit voorjaar waarschijnlijk weer voedselbanken voor bloemzaad bij iedereen in de buurt geopend worden, waar je kunt inschrijven voor een gratis zakje bloemzaad.

Terug
Bovenaan