Warmwater voorziening deel 2
Heb wat onderzoek gedaan en wat speurwerk maar loop tegen flink wat drempels aan, zo schuif ik zonnecollectoren even aan de kant (niet de doofpot hoor) omdat ik wel interessante reclame kan vinden maar nergens technische gegevens.
Daarbij heb ik geen mogelijkheid tot een boiler vat boven de collectoren dus moet ik elektrisch warmte verplaatsen.
Nu heb ik wel 2 verschillende 12V boilers gevonden de ene heefd ook een aansluiting voor het ringverwarming systeem maar ook specificaties die niet bij elke verkoper hetzelfde zijn. Dus verbruik tussen de 150w en 300w en 12V 1.3A nominaal...wat dus echt niet kan kloppen.
Volgens de doos in iedergeval 150W.
5L capaciteit en warmt water op tot 65C in 60 min. De andere gebruikt 200W en is traploos instelbaar tot 80C en 6L capaciteit zelfde opwarmtijd ongeveer.
Bijde zijn van pp plastic wat smelt zo rond de 100 tot 166C...lichtgewicht dus.
Dit is de 150w versie maar voor rekenen doen we even de 200w.
Nu pak ik meteen even een slecht voorbeeld maar ik sluit hier een CV50 inventum volkoperen indirect gestookte boiler op aan. Deze hangt boven de plastic boiler, klein mini expansievat erop ontluchten en op convectie laten draaien.
Het spiraal in de 50L boiler en de 12V boiler is dus een mini gesloten systeem van circa 10L, vul de 50L boiler en we moeten een totaal van 60L opwarmen.
Dat gaat met een tijd van 60 min voor 5L zeker niet minder dan 12uur duren.
Gedurende deze tijd gebruik ik dus 200W a 12 uren is 2400W als ik dan het systeem uitschakel zal de temperatuur in de 50L boiler circa 1 graden celcius per uur omlaag (betere isolatie helpt, kamertemperatuur ook) begin ik het systeem opnieuw na 12 uren zal de start temperatuur hoger zijn.
Mocht ik het vat dus naar de 75 a 80c kunnen krijgen kan ik het zonder te hoge kosten qua elektra boven de 60C houden om legionella risico te voorkomen.
Als ik op deze manier elektrisch verwarm tijdens zonne uren heb ik mijn accus niet nodig. En deze schakeling is heel gemakkelijk middels een schemerschakelaar en een magneetrelais volledig te automatiseren op basis van lichtintensiteit.
Zo maak ik direct gebruik van mijn momenteel teveel opgewekte zonne energie maar als dit om 300 watt gaat ipv 200 dan kom ik er net niet mee weg, niet dat ik in een dag m'n batterijen leegtrek maar op ten duur zal ik niet genoeg bij kunnen laden om dit in stand te kunnen houden.
Als ik een bron had en een afvoer had ik zo al klaar kunnen zijn.
Helaas blijven er dan nogsteeds een aantal problemen over maar daar tik ik zo weer over verder
Dus nu zou ik de 50L boiler op 70C hebben na een dag of 2, aan het eind van de opwarm cyclus is de zon onder en wil ik 2x gebruik maken van deze douche, ik heb het opvangen van het water na mijn doucheputje verkleind van 20L naar 10L met thermische isolatie, een cilindervormig vat met boven een verbinding naar de grijswater tank om zepen af te drijven en teveel aan water af te voeren en aanzuigende doe ik 1cm vanaf de bodem. Minder als 10L durf ik niet omdat ik geen lucht wil aanzuigen. Dit water is koud of afgekoeld elke 24uur en dus als dit door mijn filter en UV buis via een pomp mijn 50L boiler inkomt stoot dat de boiler temperatuur aanzienlijk omlaag. Zodra dit tijdens het draaien van het systeem goed vermengd is zal de temperatuur stabiel langzaam zakken door verliezen in de douchecabine. Ook belangrijk is dat zuurstof aan het water wordt toegevoegd in de douchecabine. Dus volkoper gaat oxideren.
De verliezen aan water totaal door damp en spetteren etc worden aangevuld door bijmengen koud water.
Zo hoop ik dus het verbruik van water te kunnen reduceren naar gebruik van ongeveer 0.5 tot 1L per minuut ipv 6L/min
Zal nog best wat moeten uitdenken voor ik daadwerkelijk vertrouwen genoeg heb daadwerkelijk onderdelen aan te schaffen om te testen maar ik ben heelveel eigenwijs en geef niet op!
Zonnecollectoren schelen erg veel energie maar nog geen duidelijkheid over doorstroom hoeveelheden en temperatuur afdracht.
Wordt vervolgd.