• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BIV Camper/caravan de droom versus realiteit

Yup maar ik vind het handiger om in Amperes te rekenen omdat de capaciteit van accu's ook in Amperes wordt uitgedrukt.

Ik begrijp je heel goed hoor, maar ik kon op internet zelf heel lastig info winnen om hulp te zoeken en veel mensen roepen inderdaad A en Ah...daarbij snappen erg veel mensen niks van zonnepanelen maar prijzen ze wel de hemel in. Ik wilde zoveel mogelijk watt aanhouden omdat die waarde op bijna alle nieuw aan te schaffen apparaten staan aangegeven en niet de A of Ah, dus iemand die ineens snapt hoe watt naar volt en Ampère vertaald staat ineens met z'n telefoon te rekenen in de mediamarkt.
 
Laatst bewerkt:
Warmwater voorziening.

Deze is ook erg interessant en vooral niet duidelijk want over badkamers vind je bijna nooit duidelijke informatie laat staan als het gaat om mobiele varianten. Omdat ik een camper heb gekocht met al een badkamer zou je zeggen dat ik klaar ben. Maar niks is minder waar.
Nu slaan veel mensen dit ook over en nemen genoegen met een sportschool abonnement en gebruik van hun douchen. Lekker.
Of betaal 5 tot 15 Euro bij een motel of de muntjes douche van de camping.

Dus wat heb ik? Nauw...100L Water. 10L lpg boiler, 27L alu lpg tank en een 12V pomp tot 6 bar, en een 75L afvalwater tank.

Om erachter te komen wat dat dan kan zorgen we er eerst voor dat alles netjes werkt, volle fles lpg erop en water in de tank en niet te vergeten lucht uit de leidingen dan de boiler aanzetten en 45 tot 60 min z'n gangetje laten gaan. Dan pakken we een stopwatch of de telefoonapp...en een 1L maatbeker.
Om een mooie waarde te krijgen gooien we de warmwater kraan vol open en laten we de koudwaterkraan dicht, zodra alles loopt en de 12v waterpomp begint met werken gaan we de 1L maatbeker vullen en met de stopwatch bijhouden hoelang het duurt voor de 1L maatbeker gevuld is of 60sec verstreken zijn.
Dit herhalen we 2 of 3 x en voilla. 10sec 1L op 45C

Dit verteld ons hoeveel L per minuut aan warm water uit de douchekop komt.

Dit ga ik vergelijken met de waarde van bij m'n vriendin thuis want ik ben tevreden met het douche daar. Hetzelfde testje en voilla. 10sec 1L 48C

Met deze info kunnen we meteen doorrekenen want alle andere informatie is al bekend. Zoals hoeveel water is er totaal beschikbaar en hoelang duurt het voor het op temperatuur is etcetera
Dan aleen nog even los de pomp meten wat deze gebruikt want we hebben ineens een elektrische last erbij.

Ga zo verder eerst even meetpauze.

Ok de gegevens zijn binnen....drumroll...6L water per minuut voor bijde de camper op z'n standaard systeem en een woonhuisaansluiting van de netbeheerder op een ketel VR met waterbesparende douchekop.
Gedurende mijn waterafname kost het ook nog eens 72watt aan Electra voor de 12v pomp die 6A vreet. 12x6=72
Ook heb ik circa 60 min moeten stoken om mijn 10L lpg boiler op temperatuur te krijgen het verbruik daarvan wordt ik gram aangegeven maar of dat max verbruik is of gemiddeld is mij niet duidelijk.

Douchen is gemiddeld 38C voor mij en ongeveer 45C voor mijn aanhang en het liefst met zo'n harde straal mogelijk. Als ik 6L per minuut heet water ga afnemen ben ik na 1minuut en 40 seconden al door mijn voorraad opgewarmd water heen. Omdat het al 60min duurt om op die temperatuur te komen kan ik niet doordouchen dat trekt de boiler nooit. Een oplossing is natuurlijk een kommetje warm water vullen en dan met een washandje inzepen vervolgens kort af te spoelen.
Maar zelfs dan hebben vrouwen met mooi lang haar al niet genoeg tijd om afdoende uit te spoelen.

Gelukkig heb ik een lpg fles en kan ik best een geiser instaleren, een geiser kan al snel een continu stroom van 6L per minuut opwarmen tot boven de 35C dan ben ik alleen nog beperkt tot mijn 100L Watervoorraad
100÷6=16.6 dat zou betekenen dat ik 16.6 minuten gebruik zou kunnen maken van een warme douche als ik mijn gehele Watervoorraad van mijn schoonwater tank opwarm, over mezelf heen gooi en vervolgens door het putje laat lopen mijn 75L afvalwater tank in. De laatste 25L even wegdenken.

Dit is niks vergeleken met wat de netbeheerder mij te bieden heefd, ongelimiteerd water en gas en riool.
Maar ook verschrikkelijk verspillend, dat water waar ik best wat energie ingepompt heb aan warmte en ook aan elektra om het in beweging te krijgen en dat alleen maar om mijzelf eenmalig te spoelen.

Ik heb wel een aantal ideeën maar ben niet thuis in deze techniek dus vraag aan jullie mee te denken. Mag best ruim zijn en vergezocht.

Gelukkig bestaan zonneboilers maar ik heb nog geen vacuüm buis systeem gezien op een camper, waarschijnlijk omdat de lange glazen buizen te kwetsbaar zijn voor onderweg op de weg. Wel heb ik een aantal zwembadverwarmers gezien die horizontaal gemonteerd dienen te worden met en zonder parabolische spiegel achter de verwarmende buis.

Daarvoor is een buffervat nodig, en zoals ik dat van internet begrijp is dat een vertikaal 100L vat met 2 spiralen. Een warmte afgifte spiraal beneden en een warmte oppak spiraal boven.
Een zonnecollector kan aangesloten worden op de onderste spiraal en middels een continu pomp wordt warmte met het water verplaatst van de collector naar het buffervat. Het buffervat heefd 100L Water die wordt verwarmt...Warm water stijgt en verzamelt zich boven en koud water verzamelt zich beneden waar het zich weer opwarmt. De 100L blijft in het vat. Het bovenste spiraal wordt gebruikt om warmte uit het buffervat te halen maar kan ik daarvan 40C of meer verwachten met een stroom van 6L per minuut?

Of heet dit een indirect gestookte boiler?
Bestaat dit ook kleinschaliger?

Volgende...Mijn afvalwater...
Waarom mijn water maar 1x gebruiken? Drinkwater wordt uit ernstig vervuild rioolwater gewonnen dus waarom niet iets met mn eigen vuil proberen? Stuk hygiënischer dan het rioolwater van m'n buurman pakken.
Van douchen verwacht ik niet meer dan zand, huidschilfers, haren kort en lang, stof, en alle chemische middelen in de shampoo en conditioner die ik zelf kan uitkiezen. Dit is allemaal best uit te filteren op een redelijk rap tempo, zo drijft de meeste zeep op water en zinkt het meeste vuil naar de bodem van de tank. Een watten zand en kolenfilter kan best met een stroom van 6L per minuut werken en zodra het water helder is kan een UV lamp het risico op legionella verkleinen voor een kleine kosten van 60 tot 120 watt, bijkomend voordeel is dat dit afvalwater reeds is verwarmt en nog niet alle warmte is kwijtgeraakt, een boiler zou dus ipv moeten opwarmen alleen nog moeten bijwarmen. Dit werkt slecht ik een 75L tank maar als ik in die tank een 20L vat met geperforeerde plafon kunnen de zepen uitdrijven m'n afvalwater tank in terwijl m'n warmere afvalwater geconcentreerder ingezogen kan worden door de filters.

Ik tik zo nog even door effe op bewaarwijzigingen drukken
 
Mijn euvel ook, de douche. Hoe en wat moet ik allemaal nog bedenken en bekijken. Een ding is zeker, ik heb geen gas aan boord. Moet dus een andere bron gebruiken. In de winter zou dat met het houtkacheltje kunnen en dun koperbuis om de pijp heen met een in en uit gang in een vat water.

Er zijn schaftketen gekeurd voor snelverkeer met 3500kg assen (eigenlijk 2x 1800 kg) met stevige een kunststof opbouw. Deze weegt ledig nog geen 750kg, dus kun je er 2750kg aan spullen inbouwen c.q. meenemen. Ze zijn volledig geisoleerd met schuim tegen warmte en kou.

Ze zijn 2.20 tot 2.50 breed en 5 tot 6 meter lang. Ideaal voor preppers dus.

Ik weet dat die er zijn. Weet ook hoe ze er uit kunnen zien bij omkiepen. Zijn ze niet voor gemaakt, maar iemand van de gemeente wist het voor elkaar te krijgen zo'n ding te dicht op de slootrand te parkeren. Gevolg, ding gleed in de sloot. Wal andere kant was een stuk lager.

Beste @David wil je een camper waar men pas met heel veel moeite in komt, maak iets moois van de camper die je nu hebt verdien er leuk aan en koop een geldtransport wagen, en bouw die op tot camper, maak het bekleed het met spul waar een goedkope kamper mee bekleed is zodat hij er minder aantrekkelijk uit ziet.
Zorg ook dat het van uit de raampjes er niet te geavanceerd uitziet.

Uit ervaring (geldloper geweest) met in zo'n ding rond rijden weet ik dat er niet veel ruimte binnen in is is ook lager dan je verwacht. De oude hebben nog handmatig bediende deuren die altijd van binnen uit te openen zijn, de nieuwere is alles elektronisch. Ga je te water, kom je er niet meer zo snel uit. De nooduitgang werken niet zo best. Hebt er op een paar meegereden waar die dicht gelast waren wegens "veiligheid". Meer om te voorkomen dat er wat "van de vrachtwagen valt" volgens de chauffeurs. Je hebt C rijbewijs nodig al rijd de wagen net als een personenwagen. De lichtere transport wagens is B rijbewijs, maar niet zo gepantserd als de grote jongens. (sterker nog, met een gewoon boortje ben je zo door en door)
 
Laatst bewerkt:
Warmwater voorziening deel 2

Heb wat onderzoek gedaan en wat speurwerk maar loop tegen flink wat drempels aan, zo schuif ik zonnecollectoren even aan de kant (niet de doofpot hoor) omdat ik wel interessante reclame kan vinden maar nergens technische gegevens.
Daarbij heb ik geen mogelijkheid tot een boiler vat boven de collectoren dus moet ik elektrisch warmte verplaatsen.

Nu heb ik wel 2 verschillende 12V boilers gevonden de ene heefd ook een aansluiting voor het ringverwarming systeem maar ook specificaties die niet bij elke verkoper hetzelfde zijn. Dus verbruik tussen de 150w en 300w en 12V 1.3A nominaal...wat dus echt niet kan kloppen.
Volgens de doos in iedergeval 150W.
5L capaciteit en warmt water op tot 65C in 60 min. De andere gebruikt 200W en is traploos instelbaar tot 80C en 6L capaciteit zelfde opwarmtijd ongeveer.
Bijde zijn van pp plastic wat smelt zo rond de 100 tot 166C...lichtgewicht dus.
truma-therme-tt2.1533802472.jpg

Dit is de 150w versie maar voor rekenen doen we even de 200w.

Nu pak ik meteen even een slecht voorbeeld maar ik sluit hier een CV50 inventum volkoperen indirect gestookte boiler op aan. Deze hangt boven de plastic boiler, klein mini expansievat erop ontluchten en op convectie laten draaien.
Het spiraal in de 50L boiler en de 12V boiler is dus een mini gesloten systeem van circa 10L, vul de 50L boiler en we moeten een totaal van 60L opwarmen.
Dat gaat met een tijd van 60 min voor 5L zeker niet minder dan 12uur duren.
Gedurende deze tijd gebruik ik dus 200W a 12 uren is 2400W als ik dan het systeem uitschakel zal de temperatuur in de 50L boiler circa 1 graden celcius per uur omlaag (betere isolatie helpt, kamertemperatuur ook) begin ik het systeem opnieuw na 12 uren zal de start temperatuur hoger zijn.
Mocht ik het vat dus naar de 75 a 80c kunnen krijgen kan ik het zonder te hoge kosten qua elektra boven de 60C houden om legionella risico te voorkomen.
Als ik op deze manier elektrisch verwarm tijdens zonne uren heb ik mijn accus niet nodig. En deze schakeling is heel gemakkelijk middels een schemerschakelaar en een magneetrelais volledig te automatiseren op basis van lichtintensiteit.
Zo maak ik direct gebruik van mijn momenteel teveel opgewekte zonne energie maar als dit om 300 watt gaat ipv 200 dan kom ik er net niet mee weg, niet dat ik in een dag m'n batterijen leegtrek maar op ten duur zal ik niet genoeg bij kunnen laden om dit in stand te kunnen houden.
Als ik een bron had en een afvoer had ik zo al klaar kunnen zijn.
Helaas blijven er dan nogsteeds een aantal problemen over maar daar tik ik zo weer over verder

Dus nu zou ik de 50L boiler op 70C hebben na een dag of 2, aan het eind van de opwarm cyclus is de zon onder en wil ik 2x gebruik maken van deze douche, ik heb het opvangen van het water na mijn doucheputje verkleind van 20L naar 10L met thermische isolatie, een cilindervormig vat met boven een verbinding naar de grijswater tank om zepen af te drijven en teveel aan water af te voeren en aanzuigende doe ik 1cm vanaf de bodem. Minder als 10L durf ik niet omdat ik geen lucht wil aanzuigen. Dit water is koud of afgekoeld elke 24uur en dus als dit door mijn filter en UV buis via een pomp mijn 50L boiler inkomt stoot dat de boiler temperatuur aanzienlijk omlaag. Zodra dit tijdens het draaien van het systeem goed vermengd is zal de temperatuur stabiel langzaam zakken door verliezen in de douchecabine. Ook belangrijk is dat zuurstof aan het water wordt toegevoegd in de douchecabine. Dus volkoper gaat oxideren.
De verliezen aan water totaal door damp en spetteren etc worden aangevuld door bijmengen koud water.
Zo hoop ik dus het verbruik van water te kunnen reduceren naar gebruik van ongeveer 0.5 tot 1L per minuut ipv 6L/min

Zal nog best wat moeten uitdenken voor ik daadwerkelijk vertrouwen genoeg heb daadwerkelijk onderdelen aan te schaffen om te testen maar ik ben heelveel eigenwijs en geef niet op!

Zonnecollectoren schelen erg veel energie maar nog geen duidelijkheid over doorstroom hoeveelheden en temperatuur afdracht.

Wordt vervolgd.
 
Waarom neem kiesje voor alleen elektrisch en niet diesel elektrisch.
Ik gok dat je diesel heb om je camper te verplaatsen al zijn de webasto’s ook in benzine verkrijg baar.
Een webasto koelwater verwarmer werkt top.
Kan je de camper mee verwarmen en met een extra warmte wisselaar er tussen voor water kan je er ook je douchwater mee verwarmen.
Verbruik licht rond de 60w bij het opstarten daarna zakt dat iets terug naar een 30w.

https://www.halvewerk.nl/rvs-warmte...MIlM3on-bv3AIVDpPtCh3fKAvrEAQYAiABEgIJ5PD_BwE
 
Terug
Bovenaan