• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL / BIL gevonden en dan......

Besloten ook vloerverwarming te nemen op de boven etage, dus ook daar moeten er 2 lagen tegels worden uitgebikt.

Het grootste probleem waar ik nu tegen aan loop is het denkwerk. Waar komen de elektra leidingen, gas, vloerverwarmingsbuis, verdelers, afvoeren, warm en koud water etc. Ik wil echter zoveel mogelijk materialen meenemen uit Nederland, nu ik hier ben voor een bliksem bezoek. De sint is nl. nog in het land.

Daarnaast is de architect bezig met tekeningen voor de uitbouw en zal ik straks moeten wachten op de bouwvergunningen. Denk 2 maanden dat we weinig of niets kunnen doen.

Ik heb gekozenen voor lage temperatuur vloerverwarming, zodat ik mogelijk later warm water hiervoor uit een buffervat kan gebruiken dat door de zon verwarmd is.
 
Ik heb in kunststof wel eens van 18 mm. gehoord, maar ik zie het haast nooit.
Bedoeld hij niet dat je een soort gasdraad aangeboden krijgt welke toevallig in de buurt van de 18 mm. ligt?
Meer iets van 3/4" gasdraad (BSP*) of 1"?
Mijn aansluiting (op de meterbeugel) is 3/4" BSP binnen.

(*= British standard pipetread).
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week het laatste stukje vloer eruitgehakt. Twee lagen tegels, waarvan een marmeren van 3cm dik en dan gemiddeld nog 8cm SLECHT cement eronder.

De komende dagen/weken zoveel mogelijk puin weer afvoeren, want de nodige kilo's zijn er weer uitgehakt. Zowel de vloer beneden als boven zijn niet echt mooi egaal, zwak uitgedrukt. Dus om hier mijn stalen netten en vloerverwarmingsbuis direct op te plaatsen, zie ik niet zitten.

Dus eerst de oude vloer uitvlakken, dan randisolatie aanbrengen, netten en buizen erin en nieuwe vloer storten. Ik wacht hier echter mee beneden, totdat de bouwvergunning er is voor de aanbouw. Dan maken we er gelijk één geheel van.

Verder oude mooie buitendeur vervangen door een meer veilige variant, een stalen deur met 3 punts sluiting.

20181212_123555.jpg
Oud

IMG-20181218-WA0005.jpg
Nieuw

Voorlopig alleen maar puin afvoeren dus de komende weken.:mad: Op de foto de helft van het puin, want de bovenetage ligt aan de andere kant van de tuin.

20181207_130755.jpg

Wel alvast een tekening van de keuken gemaakt ter goedkeuring voor de baas. Ik wilde een simpele maar efficiënte rechte keuken, maar de baas wil ook een eiland.:( We gaan het zien wat het gaat worden.
 
@Harry Nack

Is er een reden dat je het niet gelijk in een container gooit die ze vervolgens met een vrachtwagen weer afvoeren.
Dit kost ook geld ( heen en weer rijden) maar zeker zoveel tijd....
 
@Harry Nack

Is er een reden dat je het niet gelijk in een container gooit die ze vervolgens met een vrachtwagen weer afvoeren.
Dit kost ook geld ( heen en weer rijden) maar zeker zoveel tijd....

Ja, in Spanje moet je verbouwingen, ook binnen in je huis formeel een vergunning voor aanvragen. Bijna niemand die dat doet want het kost je ook nog eens een percentage van de geschatte kosten (dacht 2%). Ik heb feitelijk het hele binnenhuis gestript en alles wordt nieuw.

Als ik een container huur dan moet ik ook een vergunning aanvragen bij de gemeente en dat krijg je vragen, wie, wat, hoe en waar....

Ik breng dus nu elke werkdag twee kleine aanhangertjes puin weg. Eén bij mij eigen gemeente op 1.4km afstand en één op 11km afstand maar redelijk op de weg terug richting huidig verblijf. Het afvoeren kost me dus wat geld en moeite, maar dat zal slechts een fractie zijn van de kosten en ellende van vergunningen.
 
Ik mis op de mooie sterke deur extra sloten.
Er bestaan ook sloten die echt heel moeilijk te forceren zijn ook niet, door middel van die haakjes en tril apparaat, of uitboren.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En het zou mooi zijn als de deur naar buiten toe draait dan kan je de constructie zo maken dat men zo'n sterke deur niet in kan rammen.
Of achter de palen een I balk op slot hoogte houden dat met een staaf en een potkrik van een paar ton de deur open breken, als de sterke deur in een "sterke deurpost constructie" dus naar buiten draait krijg je zelf op deze manier de deur met moeite open.

Als de deur naar binnen toe draait vergeet dan die laatste stuk schrijven.
En geniet van je prachtig werk.:hug:


 
@J.J , de stalen deur is wel stevig. 3 pins slot beneden, midden en boven.

Ik zou nog eerder een gat uithakken in de 30cm dikke muur. Of via een raam naar binnen gaan.:rolleyes:

Naast de normale veiligheidsmaatregelen heb ik een contract met Securitas Direct, een gerenommeerd beveiligingsbedrijf wat valt onder dezelfde groep als mijn huisbank. Daarnaast nog een verzekering bij dezelfde bank. Ik heb bewust voor 1 partij gekozen.

In het huis komen op verschillende plekken visuele sensoren en geluidsensoren aangesloten op een geluidalarm en de centrale. Het systeem werkt ook zonder electra door ingebouwde accu.

Tenslotte hebben we Pino nog, nu nog 5 maanden oud, maar straks onze waakhond.:D
 
Architect gesproken, laatste aanpassingen moeten worden gedaan en dan indienen.

Echter wil hij om problemen te voorkomen dat de buitenkant van de woning, waar we nieuwe ramen en deuren hebben geplaatst, eerst een nieuwe stuclaag krijgt en een likje verf.

Ook moet ik alle rommel uit de tuin weg hebben voor mochten ze langs willen komen.

Dan moet het geen groot probleem zijn de bouwvergunningen te krijgen.

Zelf zit ik nog met een issue namelijk de trap. Bij het uitbreken van de oude openhaard boven, bleek dat er onder de haard nog een deel van de traptrede zat. Als ik dat stukje vloer nu weer aanstort, dan stoot ik mijn hoofd als ik de trap oploop of ik krijg een stukje hogere vloer in de dlaapkamer. Ik ga nu bekijken om de trap eventueel uit te breken en een wat lagere trede/doorgang te krijgen. Met een hoogte van 2 meter op dat punt zou ik al blij zijn.

Misschien @Flos maar eens vragen naar de mogelijkheden.
 
Als ik mij niet vergis is dit al een betonnen trap.
Om meer vrije hoogte te krijgen ( de afstand tussen de hoek van het plafond en de trede er loodrecht onder ) kan je meer treden gaan verdrijven dit wil zeggen meer treden in de bocht gaan plaatsen zo moet je ook de trap vroeger laten beginnen. Je moet er wel op gaan letten dat de looplijn ( dat is de plaats waar je op de trap loopt ) overal gelijk blijft en dat moet rond de 23cm draaien. De looplijn hoeft niet altijd in het midden van de trap te zijn. Om ook niet tegen de hoek te lopen van het plafond bij het afdalen. ( bij het stijgen gebeurd dat niet.) Kan je ook de hoek afschuinen. Let dan wel op de situatie op het verdiep.
Zo zijn er dus wel wat oplossingen maar met plannen en foto's en afmetingen zou het simpelder zijn.
Of eens langs komen:p
 
Als ik mij niet vergis is dit al een betonnen trap.
Om meer vrije hoogte te krijgen ( de afstand tussen de hoek van het plafond en de trede er loodrecht onder ) kan je meer treden gaan verdrijven dit wil zeggen meer treden in de bocht gaan plaatsen zo moet je ook de trap vroeger laten beginnen. Je moet er wel op gaan letten dat de looplijn ( dat is de plaats waar je op de trap loopt ) overal gelijk blijft en dat moet rond de 23cm draaien. De looplijn hoeft niet altijd in het midden van de trap te zijn. Om ook niet tegen de hoek te lopen van het plafond bij het afdalen. ( bij het stijgen gebeurd dat niet.) Kan je ook de hoek afschuinen. Let dan wel op de situatie op het verdiep.
Zo zijn er dus wel wat oplossingen maar met plannen en foto's en afmetingen zou het simpelder zijn.
Of eens langs komen:p

Ik heb wat pixies van de trap gemaakt en opgemeten. De trap is een trap met een draai naar rechts 250cm x 250cm en er moet ongeveer 2.70 meter aan hoogte gewonnen worden.

Het probleem zit in het plafond op 1.50 meter vanaf de eerste trede. Daar zou het plafond 1.80 meter worden, dus stoot een langer persoon zijn kop. Het zou mooi zijn dit naar minimaal 2.00 meter te krijgen.

De huidige trap heeft een hoogte van de tredes beneden op 18cm en boven 19cm. De diepte is ongeveer 25cm maar in de bochten loopt dat anders natuurlijk. Volgens de architect is het voor oudere mensen ideaal als de tredes 17cm hoog worden en ongeveer 27cm diep.

Ik maak me meer druk om de hoogte dus ik dacht de trap eerder te laten beginnen beneden en de bocht eerder te nemen om zo bij de 1.50 mijn hoofd niet te hoeven stoten. En in het ergste geval krijg ik een lelijke koof op de vloer van de master bedroom.:mad:

20190115_103558.jpg
Vanaf beneden.
20190115_103606.jpg
Halverwege
20190115_103644.jpg
Vanaf boven
20190115_103725.jpg
20190115_103659.jpg
Het probleem.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er niet om of de optrede nu 18 of 17 is ze moet perfect verdeel worden op de mm nauwkeurig .
Formule.
De afstand van vloer naar vloer. Is 270cm
De basis van een optrede is 18cm
270÷18=15.
Dit wil zeggen dat je 15 treden hebt van 18cm
Stel de afstand van vloer naar vloer is 267
267÷18= 14,83. Dit getal rond je af naar boven dus wordt het 15.
Dan deel je 267 door 15.
267÷15=17,8
Dan is de optreden 17,8 ( van elke trede )
Nu is 25cm voor een aantrede vrij veel maar natuurlijk wel gemakkelijk om op te lopen. Luie trap.
Nu zie ik op de foto's dat er maar twee treden verdreven zijn en dat is weinig en ook niet mooi.
Je kan jou trap vroeger laten beginnen en meerdere treden verdrijven ( in de bocht steken )
Hoe je dat moet doen is op een twee drie niet uit gezegt met wat woorden.
Dan is nog de vraag hoe ga ik mijn betonnen trap afwerken? Vergeet niet bij het bekisten ruimt te geven voor de afwerking.
Bij de laatste 2 foto's zou ik wat uitleg willen ik snap het niet goed.
 
@Flos, vrijdag komt de architect toch langs en zal ik hem het één en ander vragen. Maandag komt Mike, mijn buurman en ook bouwer en ook hem zal ik eens vragen of hij een oplossing weet. Later die week kom ik naar Nederland, dus ook op bezoek bij jou. Dan kunnen we eens bijkletsen over van alles en nog wat, inclusief de trap.

In het ergste geval zal ik je een ticket moeten betalen voor ergens in februari voor een paar dagen klussen.:thumbsup:

Misschien mooi als opwarmertje voor de maand mei.:fluit:

De laatste 2 foto's zijn van het gat in mijn vloer boven de trap. Dat was eerst een koof of eigenlijk openhaard die ik weg gesloopt heb.:eek:
 
Korte update.

Het puin is weg, nu alleen nog wat oud kozijnhout en rommel en de tuin is schoon.

De nieuwe ramen worden tijdelijk gestuct en krijgen een laagje verf. Dit is puur voor de gemeente en de bouwvergunning. Later zal het hele huis opnieuw gestuct worden.

De bouwtekeningen zijn nagenoeg klaar en tot in detail uitgewerkt. Eerst bespreken we dit met de technisch architect van de gemeente en daarna dienen we de bouwaanvraag in.

Spanje is het land van de papieren dus dat traject zal enige tijd in beslag nemen. Dan kan ik binnen nog het een en ander voorbereiden zoals de vloer voor smeren, electra, wanden, plafonds en leidingwerk.
 
Terug
Bovenaan