• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brand gel voor Zwitserse nood brander

homerun

Diehard Prepper
Beste alle,

Ik heb een tijdje geleden een impuls koop gedaan.
Waarbij ik een Zwitserse noodbrander kocht (ik dacht dat het een spiritus brander was).
Dit bleek niet zo te zijn :p.

Maar nu heb ik er een paar vragen over.
Heeft iemand met zo'n nood brander al ervaringen?
En zo ja, wat is de beste brandstof (gel) die ik er in kan stoppen?
Die het beste verbrand.

Het gaat om de volgende brander:
noodbrander.jpg

Ik ben benieuwd!
Als er niemand ervaringen mee heeft. Maak ik er binnenkort een review van

Ik heb er geen ervaring mee maar zie bij de action wel flessen brandgel staan.
Kopen en uitproberen zou ik zeggen.

Hartspiritus staat er op de brander . Dus het zal een soort pasta zijn of spiritusgel.

Het idee achter deze brander is volgens mij na dat het op is om hem weg te gooien. Pas wel op vaak sluit de deksel met rubberring na het eerste gebruik niet meer goed af waardoor de gel verdampt .

Het idee achter deze brander is volgens mij na dat het op is om hem weg te gooien. Pas wel op vaak sluit de deksel met rubberring na het eerste gebruik niet meer goed af waardoor de gel verdampt .

NEEEEEE niet weggooien . Een prepper zegt niet tegen een andere prepper " na dat het op is om hem weg te gooien " SONDE / ZONDE :lol:

Ik heb er geen ervaring mee maar zie bij de action wel flessen brandgel staan.
Kopen en uitproberen zou ik zeggen.

Ah oke, die heb ik nog niet bij de Action hier in de buurt gezien. Maar ik ga als ze nog open zijn. Zo even kijken.
Anders morgen.

@frans81
Het is geen pasta wat er in zit. Maar misschien werkt dit ook wel.
Ik had al een beetje op internet rond gesnuft. :)
Maar spiritus gel zou ook wel kunnen.

@knapzak
Ik weet het niet.
Want deze brander zou 9 uur kunnen branden.
En als mijn water na 9 uur nog niet kookt gaat er toch echt iets niet goed (soort van grapje).

Maar even serieus.
Ik denk dat je hem wel vaker kan gebruiken. En er ook dus meerdere keren op kunt koken.
Terwijl ik jouw reactie ook wel begrijpt.
Want volgens mij wil jij zegge. Dat je zodra het blikje leeg is, dat je het dan gewoon weg gooit.

Ik heb dezelfde brander en vroeg mij dit ook af, misschien zou van die aanmaakgel voor BBQ's werken? Kan er zelf pas mee testen als ik de brander gebruikt heb en daartoe ben ik vooralsnog niet bereid :)
Zij lijken mij zeker wel herbruikbaar, de gel zal veel minder snel geneigd zijn te lekken dan een gewone vloeistof.
Er zijn er ook die een eigen gel maken maar daar moet je dan even naar zoeken.

NEEEEEE niet weggooien . Een prepper zegt niet tegen een andere prepper " na dat het op is om hem weg te gooien " SONDE / ZONDE :lol:
Ik zeg niet dat hij hem weg moet gooien . Gooi ze zelf ook niet weg , heb er een buddy burner van gemaakt met karton en waxinelichtje (action).

Laatst bewerkt:
Deze brandertjes zijn inderdaad voor eenmalig gebruik en kosten nieuw ongeveer €3 per stuk.

Een paar jaar geleden heb ik er een paar getest en, ondanks andere beweringen, gaan ze maar ongeveer 20 á 30 minuten mee.

Als je de verzegeling (metalen folie) eenmaal verbreekt, moet je ze dezelfde dag nog opmaken want de inhoud verdampt heel snel, ook wanneer je de deksel er weer opdoet.
Het mooie is echter wel dat je het residu (de gel) dat overblijft kunt aanvullen met alcohol (dit verandert dan weer in gel) zodat hij weer even als normaal te gebruiken is.

Zelf heb ik er eentje als nood (twee is een: mijn andere brandertje is een Esbit) in mijn BOB zitten en thuis heb ik nog een stuk of vijf in de kast staan.

Het zijn leuke brandertjes (heb er zelf dus ook één) maar een Trangia (of iets vergelijkbaars) en een flesje brandstof heb je naar mijn mening meer aan voor in de BOB en functioneert min of meer hetzelfde. Dat neemt natuurlijk wat meer ruimte in maar is her te gebruiken als je tegen wat brandstof aanloopt.
Voor thuis kun je ook wat lege frisdrank of bier blikjes opslaan om later eventueel penny stoves of varianten van te maken, in combinatie met goedkope spiritus of bio-ethanol ook goed op te koken.

Dat is ook wel zo, maar ook ik lijd aan de ziekte van frans81 en vind het altijd leuk om dingen te kopen die ik totaal niet nodig heb (ik heb tenslotte al iets van 6-7 van die blikjes liggen). :oops:

Deze blikjes zijn prima te vullen met de brandgel van de action en heb tijdens een weekendje kamperen 4x een maaltijd op de gel van de action kunnen bereiden in dit soort blikjes en was het blikje nog steeds niet voor de helft leeg.
De orginele gel die erin zit gaat wel een heel stuk sneller leeg dan de gel van de action
Ze hebben gewoon een schroefdraad waardoor je ze meerdere keren kan vullen maar in verloop van tijd doet toch het rubber van de deksel verbranden wanneer je met het deksel het blikje dooft door de zuurstof af te sluiten.
Maar voor het geld zeker een prima brander waar je toch wel een poosje plezier mee kan hebben:thumbsup:

Deze blikjes zijn prima te vullen met de brandgel van de action en heb tijdens een weekendje kamperen 4x een maaltijd op de gel van de action kunnen bereiden in dit soort blikjes en was het blikje nog steeds niet voor de helft leeg.
De orginele gel die erin zit gaat wel een heel stuk sneller leeg dan de gel van de action
Ze hebben gewoon een schroefdraad waardoor je ze meerdere keren kan vullen maar in verloop van tijd doet toch het rubber van de deksel verbranden wanneer je met het deksel het blikje dooft door de zuurstof af te sluiten.
Maar voor het geld zeker een prima brander waar je toch wel een poosje plezier mee kan hebben:thumbsup:

ik dacht al dat jullie hier wel ervaring mee zouden hebben!
Top dan ga ik een paar van die flessen van de action halen!
Bedankt!
En aan het "robuuste" structuur gezien van het brandertje, dacht ik wel dat je deze vaker kon gebruis.
Misschien is dit niet helemaal de bedoeling....
Maar het kan wel!

Terug
Bovenaan