@noémie In principe heb je wel een punt denk ik. 99,9% zuiver is nog altijd 0,1% onbekend, helemaal waar.
En van ethanol die nadrukkelijk als consumptiealcohol wordt verkocht, mogen wij m.i. verwachten dat het met de reststoffen wel goed zit. De resterende 4% is dan nagenoeg alleen water vermoed ik.
Echter... Iso-propanol is wel een efficiënter oplosmiddel dan ethanol. Daarnaast is het door het hogere (99,9%) percentage ook nog eens effectiever dan de circa 96% van ethanol. Een liter 99,9% iso-propanol hoeft niet meer dan zo'n 3-7 Euro te kosten, en ik zie dat 96% consumptie-ethanol ook in het buitenland nog wel zo'n 25-30 Euro per liter kost.
De simpele oplossing is, om de gekochte iso-propanol 99,9% even over te stoken. Dat gaat snel, en zonder merkbaar verlies. Wat er ook aan residu in de 99,9% zou kunnen zitten: dat blijft dan in het keteltje achter.
En sowieso (of nu ethanol of iso-propanol) is het aan te raden om zo de kostbare alcohol terug te winnen, met behulp van een tegenstroom-koelertje.
Ik gebruik voor dat stoken een simpel hoog aspergepannetje met glazen deksel, met wat hulpstukjes (op een elektrisch plaatje - geen open vuur!). Als er interesse voor is, dan wil ik wel op een rij zetten met welke eenvoudige spulletjes dat stoken kan...?
Dat overstoken snap ik op zich, alleen als de toegevoegde stofjes op dezelfde temperatuur verdampen (meeverdampen ?) dan blijf ik toch twijfelen
Simpelweg omdat m'n scheikundige kennis niet groot genoeg is.
Voor eigen gebruik vind ik die paar tientjes voor m'n eigen zekerheid niet zo erg. Dus gebruik ik de iso gewoon niet.
Ik gebruik zelf een babyfleswarmer (in te stellen op temp en geen vuur ) met daarin een flesje waar een aquariumpompje aanzit, met een slangetje naar het tweede flesje in de koeltas
Terugwinnen gaat niet briljant, maar wel aardig, 60% haal ik ongeveer terug, vind ik al best netjes met dat geklooi van me